Gå til innhold

jd vario


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tore.E_1
hei har to naboar som har kvar sin jd 6920 som begge har hatt store problem med variokassen og bakaksel. er da mange andre som har hatt slike problem...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har to naboar som har kvar sin jd 6920 som begge har hatt store problem med variokassen og bakaksel. er da mange andre som har hatt slike problem...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tja,6420`n begynte og vise feilmelding om at oljen på kassa var for varm (kokte) når det var høg luft temp i sommer. Skjedde vel 5-6 ganger. Men kassa fungerer som den skal enda da. Men regner med at det vil skje at til sommer`n når det blir varmt. Men er det begynnelsen til \&quot\;elendigheta\&quot\; tru?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Hei!

Jeg håper at det ikke er \&quot\;Gimretraktorer\&quot\; !

DEt som skjer med traktorene deres, er to ting:

1. Den elektrisk drevne kjølevannspumpa for transimisjonen er gåen, koster 12-15 000 å fikse.

Disse var forbruksvare på 20 serie. 30 serie har mekanisk/registerdrevet pumpe.

2. Kassa har seriefeil, dvs funksjonsfeil på en mangnetventil, men dette kan leses av på feilkode, eller FK mekanikeren kan simulere et programforløp på kassa, slik at feilen kommer fram. Og hvis det er dette, så trenger du ei ny kasse, og da spørs det hvor du har kjøpt traktoren!

Jeg kjøpte min 6920 hos felleskjøpet, og jeg fikk fiksa alt omkostningsfritt ! Først sirkulasjonspumpa, og etterpå så fikk jeg ny gearkasse. Kom folk fra ZF fabrikken med ei ny kasse en morgen, og om ettermiddagen var de på tur tilbake til Tyskland. Raskt og effektivt !

Og da var traktoren 3,5 år og hadde gått 3000 timer. Undres om EIK og \&quot\;nisjeprodusenten\&quot\; Fendt hadde matchet dette ?

Lykke til !

 

Mvh Kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter JD autopowr og Fendt vario. Har vel hørt om like mange girkassefeil på Fendt som på JD.Nå er det vel flere Fender med trinnløs rundt om da men.Noen kjører 10000 timer uten trøbbel, og andre er uheldige.Poenget er at viss det skjer noe med ein Autopowr kasse ordner Fk opp uten omkostning... sikkert inntil eit vist timetall da, men har ikkje hørt om noen som må betale for det. Det skjer nok ikkje meir reparasjon på trinnløs en feks powershift girkassar. Har kompis som er service spesialist for valtra.Det går ein del hurtig gir på disse traktorane. I alle fall på 6000 serien. Ikkje så mye på t og n, men når det skjer er det 80 000. Nå er jo sånne ting kostnadsfritt på valtra, men poenget er at det ikkje er meir problem med trinnløst enn andre kassar. Det er vel alltid ein tendens til at det kan bli litt feil på nye ting, men dette blir plukka bort etter kvert. Og som Kåre sier så har det blitt gjort forandringar fra 20-30 serien. Trinnløs girkasse er kommt for å bli, og i framtida er det den mest vanlige girkassen. Kjøper du trinnløst nå, for du igjen ekstrakosnaden i annenhåndsverdien...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Bakaksel har jeg aldri hørt om. Men girkassen problem på 6020 Ap har jeg vert bortig. Jeg har/hadde en 6420s med Ap som det har vert noe trøbel med. Først ble det skiftet flere elektrisk drevne kjølevannspumper, var vel 2 ganger. Så ga vi opp dette, og de ville bygge den om til en mekanisk som på 6030-serien. Men den mekansike passet ikke på 6020-serien. Så med noe krangling her og der, fikk jeg ny girkasse. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd og har nå kjøpt en 6630 Ap som en erstatter i stede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det at olja ble varm som var problemet? Synes i tilfelle det er merkelig at itte bytte av to pumper, tror fremdeles fk at det er det som er problemet. Eg og ein kamerat kjøpte 6320 ap på samme tida. Han hadde problem med varm olje, eg har ikkje hat noe problem med traktoren. På hans fant dei ut at oljekjølaren var lite gjennomstrømming i pga, sveiseperle. Denne blei bytta og problemet borte.... Ikkje sikkert det som var problemet med din da men....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Hei!

Jeg ville ikke ha tatt i en 20 serie autopowr med ildtang engang, hvis jeg var usikker på om den har vært i gjennom felleskjøpets forhandlernett og oppgraderings/reklamasjonsprogram.

Men det er ikke til å legge skjul på at 30 seriens autopowr er vesentlig berdre både når det jelder feil, funksjonalitet og sist men ikke minst i å få effekt ut på hjula. Så vi kan nok trygt si at JD sin utviklingsavdeling har lært etter alt tullet med 20 serie. Når man snakker om oldbarhet/levealder på traktor, så vil jeg hevde at en aotopowr traktor sin drivlinje vil \&quot\;vare\&quot\; vesentlig lengre en en konvensjonell drivlinje på grunn av all rykking, napping, feilgiring etc den slipper å bli utsatt for. Og trinnløs transsmisjon er kommet for å bli. Å påstå noe annet er å rygge baklengs inn i framtida. Det er ikke en eneste traktorselger som skulle greie å overbevise meg om å kjøpe noe annet. Hva pokker betyr en prisforskjell på 80-90000 kr på en traktor til 800000, når man i tillegg til økt komfort og brukervennlighet, sparer dette inn igjen på mere effektiviet, spart drivstoff, slitasje og vedlikehold. Så de som kjører rundt med f.eks Valtra T 190 etc, har min største sympati og medfølelse, på lik linje med de som dundrer rundt I Fendt med gammeldagse hytter.

(Hvorfor i h.... har de ikke greid å lage ei hytte lik den på 936 på de andre ???!!)

Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte en JD 7530, jeg har en god og behagelig arbeidsplass, som fungerer prikkfritt, og jeg føler jeg har en organisasjon i ryggen som kommunisere godt med produsenten, og som tar eventuelle problem seriøst.

Og de strekker seg langt utover 12 mnd garanti. Men det er jo dette \&quot\;lille ekstra\&quot\; vi betaler noen kroner for, når vi kjøper ei maskin hos merkeforhandler, isteden for å spare noe lusøre på å kjøpe piratimport.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel blitt gjort noen forandringer fra 20-30 serien med tanke på flere innstillingsmuligheter på transmisjon. Og det har vel vært plukka ein del feil av Autopowr kassen.Men det høres ut på deg som at det er ein heilt ny kasse som står i 30 serien. Tvile på det er tilfelle. Er nok ganske like i oppbygging, og trur kje effekt tapet er noe mindre på 30 enn 20 serien.Og det er ikkje det at 20 serien hadde noe problematisk stort effekt tap heller. Har identisk traktor med nabo. Han har PQ kasse, eg har AP kasse. Ikkje tvil om at autopowr drar bedre. Bortsett fra kald traktor da. Autopowr blir fryktelig treig på kald traktor, pga olja da er tjukk.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Hei!

De mekaniske komponenenter i kassa, og grunnkonstruksjonene er nok ganske lik, men det som gjør alt så mye bedre på 30 serie, er styring/software. Og forresten så er kassa i 6000 og 7000 serie (europaprod)forskjellig, og USA produsert JD har kasse fra Funk.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det. Vett ikkje forskjellen mellom effektap på usa kassen og zf kassen. Er nok ganske likt bygd disse og. Bare kraftigere bygd. Men software/styring hjelper lite på meir effekt til hjula da.... Men du merka nok forskjell fra 6920(synes å huska du nevnte at du hadde det) til 7530. Er jo ein del meir effekt i 7530 også....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Jo, jeg skal love deg det var forskjell ja.

Men slik jeg har oppfatta det, så er det forskjell på zf kassa i 6030 serie og 7430/7530.

7630-7930 har jo Funk kasse så de blir nok litt anderledes.

men det jeg mente med ytelse på hjula, har med at software`n på 30 serien er bedre/mere avansert, slik at om den står i \&quot\;full auto\&quot\;, så finner den bedre den beste \&quot\;utvekslinga\&quot\;. Og om du f.eks slakker opp gassen i en motbakke for ei hindring, og gir på gass, så nøler ikke en 30 serie kasse, men \&quot\;vet øyeblikkelig\&quot\; hva som forgår og finner rett utveksling. 20 serien nølte bestandig litt.

Kan nevne mange andre ting også. Men de rent mekaniske komponentene i autopowr kassa har jeg aldri hørt det har vært vansker med. Grunnen til at så mange kasser har vært skiftet, har vært en seriefeil på en bestemt magnetventil. Og istedet for å reparere hver enkelt kasse, så har vel produsenten funnet det enklere å bytte kassa.

Ja, for det er faktisk ZF som har ordnet opp, slik er det vel å være deleprodusent og underleverandør. Man må ta ansvaret fullt ut for feilene.

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende 30 serien er kjappere med å reagere ja. Men eg synes den reagerer litt \&quot\;plagsomt\&quot\; raskt på 20 serien også( signal mellom motor gir 500 ganger i sek.) Det er først og fremst veikjøring eg snakker om da. Det er ein kjempe fordel at den hever turtallet til ca 2000omdreininger(beste dreiemoment) i oppoverbakke, men synes den blir litt for følsom på flate/ småkuperte parti. Hadde etter min mening vært greit å stille følsomheten etter kjøreforholda,så en slipper det der \&quot\;turtallsjaget\&quot\; kun for ein liten hump. Men for all del, har kjørt ein del Fendt 412 ( ikkje tms). På denne er jo ikkje motor og gir koblet sammen,så den må du manuelt sørge for at den skal dra opp bakken....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har en kamerat som kjører JD 6630 og etter ca en mnd`s bruk stoppet traktoren med girkassehavari. FK skrudde ut kassen og bil fra ZF kom opp med ny kasse og tok den gammle med seg tilbake uten at noen får lov til å skru den opp. Tror heller ikke han har fått noen tilbakemelding enda på hva som skjedde. God service fra FK men det må da være dyrt for ZF , mulig de nå sender en trailer i uka med kasser slik at fk bare kan sende de ut ettersom de rykker....)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hh: går an å holde debatten på et seriøst nivå. Forstår at du ikkje er tilhenger av trinnløs girkasse, men det blir litt useriøst å sei at det går vogntog med girkassar bare til norge fra zf. Men prinsippet med å bytte heile delen er etter kvert ganske vanlig. Det er nok ikkje sånn at kassen blir kassert sjå ZF. Trur nok den blir fiksa og benytta om igjen. Ein slags byttekasse ordning. Har det samme på motor, dynamo osv. Trur det er meir vanlig i bilbransjen, (feks tiptronic kasse).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

til ja

 

Jeg er definitivt tilhenger av trinnløs og kjører dette selv,Viste ikke at det var så seriøst inne her at det ikke gikk ann å spøke litt, for hvis du så smiletegnet på slutten av innleget mitt så burde det fortalt deg at det var en spøk.. Mener bare at JD ikke er underrepresentert med girkasseproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jd hadde en god del problemer med autopowerkassen på 20 serien, der det blei bytta en god del kasser ja!, på 30 serien som har vært her nå i snart 2 år.. har det vært ekstremt lite problermer. regner nok også med at de som kommer til å kjøpe claas med trinnløs transmisjon kommer til å oppleve det samme. det er zf som lever den kassen også og er ensten identisk med autopowerkassen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

kjører ein 6920s 2002mod! den har gått nå 4700timer uten ein feil!! det er 200hk i traktoren uten att dette har nåkkå invirkning på kassa si levetid! veit om dei som har bytta kasser bare etter få timer men nåkre bare går og går:D

MVH John Deere fan som kjører med trinnløs kasse\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...