Gå til innhold

Rive, hvilken trenger jeg?


Rune

Anbefalte innlegg

Driver idag bare med en 3,2 meters slepeslåmaskin. Den har mulighet for bredslåing. Mulig det blir frontmontert slåmaskin etterhvert etterhvert i tillegg. Presser med Orkel HiQ

Begynner å tenke på rive i tillegg for å samle flere skårer og eventuelt rake sammen fra bredslåing.

Det er ingen her i området som har særlig erfaring med river. Det eneste vi har sett er en slik gammeldags høyrive der det er et kjede som går på tvers med tinder på.

Så jeg er veldig i tvil om hva jeg egentlig trenger. En rotors? Flere rotorer? Kombirive? Pickupbasert rive?

Blir neppe å bruke veldig mye penger på dette i første omgang før jeg får egen erfaring.

Egne jorder som slås er slette, men noe leieslåing foregår på humpete jorder.

Planlegger å dra riva hovedsaklig med en Valmet 405/2.

Er det noen som kan opplyse meg om behovet mitt og hva jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med Orkel 1260 Agronic, slår med 3.2 m slåmaskin og breisprer alt, samler sammen med Kuhn GA 6501 2 rotors rive, den har 6.5 meters arbeidsbredde og er 2.5 meter under transport, enkel å grei rive, men tenker du å samle 3 strenger etter 3.2 maskin ville jeg valgt et nr større rive .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei Rune,

Ring meg 91337151, jeg har selv kjørt enkel og 2 rotors rive i 8 år, raket streng, breislått og gras spredt med venderive.

'vi har solgt over 30 river siste år og har også mange kundereferanser på ulike praksiser.

 

Jeg har synspunkter både av prinsipiell karakter og selvsagt salgsfremmende for våre produkter.

 

Hva vil du oppnå, raskere pressing, mer fortørk, jevnere fortørk, raskere slåing, osv, jeg hjelper deg gjerne,

 

Jostein Høberg

AS Landmaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! Har akkurat bestilt meg ny 2 rotors Pøttinger rive. Valget sto mellom den og Elho twin rive. Så lenge jeg ikkje såg noen grunn til å investere i fronthydraulikk falt valget på rotorrive. Kan kjøre elhoriva bak, men draget er helt stivt. Den er nok bygd for brukes foran, og gjør nok en god jobb der. Det eg likte på Pøttinger er at dei har nesehjul foran hver rotor som tar ujevnheter før tindene tar dei. Man får mykje rive i den minste Kuhnriva 6501, skal være rimelig i pris God Påske til alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

PS. Pøttinger top 612c som eg kjøpte har transport bredde på 2.55m. Tror det er så mykje meir om riva er større. Pøttinger kom med ny serie river før jul.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Heisann, vi har en Kuhn 7501, denne er 2,55 og det var derfor vi valgte den. Den Claas riva vi prøvde med samme arbeidsbredden var 2.9m. Det er fint med bredde for stabiliteten i bakkene, men med styrende hjul bak og relativt smale veier er det fort gjort å svinge riva ut i motgående kjørefelt når en svinger traktoren mot hvitstripa.

Når det gjelder om du skal ha enkel eller to rotorer så avgjøres jo dette også av hvor effektivt du vil ha det gjort. Det tar omtrent dobbelt så lang tid med den lille riva, men prisen er jo også omtrent halvparten.

Traktor størrelsen bør jo klare å dra den store riva, men at om det er 2wd er det jo ikke bare positivt om det er bratt.

Med en liten trepunktsmontert vil du imidlertid få tyngdepunktet langt bak og den vil muligens bli litt lett i fronten. Det er imidlertid flere varianter, vi hadde en tidligere på 4,3m. Er de mindre blir de jo naturligvis lettere.

 

Mvh Jostein Våge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...