Gå til innhold

Ny traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gaute_1

Hei!

Jeg lurer på å anskaffe meg en nr. 2 traktor. Jeg tenker da på 120-150 hk. Det skal være en traktor som skal ta de værste lastene, da jeg har en nyere 110hk med laster til daglig bruk.

Noen som har bra forslag til en traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på å anskaffe meg en nr. 2 traktor. Jeg tenker da på 120-150 hk. Det skal være en traktor som skal ta de værste lastene, da jeg har en nyere 110hk med laster til daglig bruk.

Noen som har bra forslag til en traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Uten at jeg har personlig erfaring med de så går jo de eldre Case Maxxum for å være solide trekkmaskiner. En Fendt i 600-serien er nok og et alternativ, ingen tvil om at Fendt er solide traktorer, men bruktprisen følger jo nyprisen til merket og da...

 

Kanskje John Deere 3650 er et alternativ, eller av de minste USA-traktorene i 55-serien, som f.eks 4055?

 

Du sier ikke noe om prisklasse, så jeg prøvde å legge meg på litt eldre traktorer. Uansett er det værre å finne eldre brukt av denne klassen i Norge, så kanskje du må leite i Sverige eller Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er mye fint brukt å velge i jeg i hvertfall om en ikke er merkefrik.men jeg trur du gjør det best i å kjøpe brukt i norge så sant du ikke er ute etter no klenedium som er/var i særeste laget for norskjordbruk.

finner du en traktor som er pent behandla i jordbruksdrift,vær litt skeptisk til traktor som har gått mye med dumperhenger siden den var ny syns je da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Som vegard sier Case Maxxum er jo et godt alt. Brukte en 5120/30 (husker ikke typen) som en stor kunde av meg hadde før til slåing. Han stilte traktoren til disp og kjørte han kjørte litt selv. Han fikk da noe rimeligere for. Det var en rå sterk traktor som dro og dro. Den ga seg ikke i bakkene.

 

Et annet alt er jo jd 6600/10, 6800/10 og 6900/10. Mange fine av de ute å går. For min del falt jeg på 6810 i stede for en nyere case maxxum når jeg handlet. Dette mye pga forhandler nett.

 

Jeg vet ikke hvilken pris klasse du legger deg i, men mener om du skal handle case, så få hurtiggirene som en bryter og ikke spak. Det samme hjelder JD. Så om JD er akktuelt så handler du 10-serie(mye pga ventegir på rattet osv), gjerne 6810 som er sterkere enn 6610.

 

Om du ville vite det så holdt min 6810 seg kjempe godt. Solid traktor. Måtte skifte ringer i fremaksel pga lekasje en gang. Det var den store utgiften på den. Men Jd hadde garanti på det til 3000 timer og de dekte noe mens maskinskade resten. Den traktoren jeg hadde gikk 4000 timer før den ble solgt. Et godt kjøp. Men Case er nokk et like godt alt. Om du finner en emd fjæring fremme er det nokk verdt de ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Anbefaler sterkt en MAXXUM.Aller helst en 5150 PRO,som kun ble produsert i 1997.Hadde selv en sånn som gikk feilfritt i 5000 timer,og den var mye oppstilt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Anbefaler sterkt en MAXXUM.Aller helst en 5150 PRO,som kun ble produsert i 1997.Hadde selv en sånn som gikk feilfritt i 5000 timer,og den var mye oppstilt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Anbefaler sterkt en MAXXUM.Aller helst en 5150 PRO,som kun ble produsert i 1997.Hadde selv en sånn som gikk feilfritt i 5000 timer,og den var mye oppstilt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva med en \&quot\;nyere\&quot\; ford tw 25/35 fra 86 og oppover, force 2 hytte mye \&quot\;kjøtt\&quot\; på beina. ligger på rundt 200 000 og nedover.

minuset er att det ikke er synkronisert girkasse men disse girer man minimalt med, ett hurtig gir ned, opp de bratteste bakker. er lavt giret. Bra hydralikk og gode fører hus. 25n veier vel 7,1 tonn. har hatt en 25, brukte den til dumper kjøring. bytta fødepumpe og termostater en gang ellers aldri noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Vegard_1

I følge konedata.net (for øvrig en traktorfreaks beste venn) virker det som PRO var de to siste års utgaver av disse traktorene. 5150 og 5150 PRO har samme girkasse og effekt, mens PRO har hårfint høyere dreiemoment, blant annet. Sikkert noe annet \&quot\;stæsj\&quot\; som var tilvalg på \&quot\;den blanke\&quot\; som er standard på PRO og, uten at jeg veit det for sikkert.

 

Det som er sikkert er at dette er traktorer der du skal være god om du tar livet av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Som Jørgen skriver har PRO modellene gruppegear og powershift i en spak. Takhøyden innvendig i hytta er hevet med 8 cm, større dieseltank, mere gamp, 132hk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

John deere 66-6900/10, Valmet 8100-8400-8150-8550, ford new-holland 8210-twserien, 8340-8560, case ih 5140-5150, trur det meste av dette burde vere brukbare \&quot\;kandidater\&quot\; skjølv ville eg valgt en valmet, dei gamle 6 syl i mega serien er \&quot\;uslitlige\&quot\;, har fleire eksempler, men som sagt, trur det finns mykje bra i den alder/prisklassen der, Lykke til iallefall! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

For meg blir det litt feil å sette JD -00 eller -10 serie i samme klasse som f.eks Ford 8210 og TW, og forsåvidt Casene og. Det er traktorer fra forskjellige tidsepoker, sjøl om den Case-serien det er snakk om her var veldig moderne for sin tid da den kom. JD 3650 er vel og et godt alternativ, de minste amrikanerene som 4050 eller 4055 er jo ei mulighet, sjøl om de er betydelig større fysisk.

 

Eldre Valmet Mega er såklart et godt alternativ, utrolig slitesterke traktorer som er fine \&quot\;trekkdyr\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Sein Ford 40-serie fikk man vel med clutchfritt vendegir og, i alle fall i form av clutchknapp? Hvis du ikke fikk solgt din til 140k så må det vel gå an å få en såpass ny til en ok pris og?

 

Eller var det bare de 4-sylindra 40-serie som kom med dette vendegiret, da tvillingmodellene Fiatagri M / Ford 60-serie kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det jeg skulle legge til var vel og at de to tvillingmodellene og er ok trekkdyr, men de begynner vel kanskje å koste en del mer enn en Case Maxxum?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
man burde vel ha 3 (eller gjerne 4) hastigheter på PTO. og litt saftig hydraulikk i denne effektklassen eller? Mange av de nevnte har kun 2 PTO-hast. og 60-70l olje. Case Maxxum og john Deere har jo heller ikke egen servopumpe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at ikkje alle var enig med at eg \&quot\;nevnte\&quot\; maxxum-ford 8210, jd 00/10 å tw under samme sjanger.. Eg trur dykk missforstod meg litt, meininga mi var bare å nevne ulike traktorer med de ulike kriterine tråden starta med, er klar over at av dei traktorane eg nevnte opp var sikkert pris mellom 80-300tusen, å då er det jo ganske skjølsagt at utstyr å alder vil variere ein del, men alt etter bruk å behov!! klart at fleire pto hastigheter osv kan vere lurt å ta med i betraktninga, om ein har behov for det! eg har valtra med 540-1000, samt veiavhengig kraftuttak, har aldri savna 540e, men veiavhengig pto er for meg uunverlig! driver litt legekjøring med ein kvernelands storsteinhenter, å då bruker eg det veiavhengige fleire gonger i timen, for viss det setjer seg steinar fast, er det null problem å løyse dei med denne, i plassen for å stå å banne med spett å slegge i ein halvtime, for å løyse den opp igjen.. problemet er bare at det kun er valtra som eg kjenner til som har denne valgmuligheten...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.. Fin side konedata.net.

Vertfal når en fant engelske versjonen.

Ellers vil jeg si at TS har fått mange gode råd om traktor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...