Gå til innhold

Store dekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjære traktor frelste.

Er det noen som vet om det er mulig å bytte til Xeobib 710/60-38 og 600/60-28 på en John Deere 6430 som er satt opp med 650/60-38 og 520/60-28 fra fabrikk, tenker da først og fremst på forspinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære traktor frelste.

Er det noen som vet om det er mulig å bytte til Xeobib 710/60-38 og 600/60-28 på en John Deere 6430 som er satt opp med 650/60-38 og 520/60-28 fra fabrikk, tenker da først og fremst på forspinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vere mulig å bytte om etter som selgeren her har fortalt meg. Veit ikkje korleis det vil fungere men han sa hvertfallat det er mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjellig tolleranse på forspinnet på 40km og 50km?

Såg inne på sidene her at noen mente at maks forspinn på 50km JD var 2,8%. Med de nye dekka( 710/60-38 og 600/60-28) øker forspinnet fra 2,5% til 3,95%. Vil dette bli forferdelig feil? Vet at JD oppererer med en tolleranse fra 1-4% på 40km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Michelin katalogen jeg har går det godt, men du bør bytte felgene ettersom 600 dekk helst skal ha felgbredde DW20 og 710 DW25. Mot 520 DW18 og 650 DW23.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om fullt dekk og felg skifte. Traktoren min er bestillt med 650/60-38, mens den 6 syl.demo traktoren til FK er best. med 710/60-38, så bytter vi bare om , og jeg betaler mellomlegget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 6syl. til JD kan leveres med 710 fra fabrikk, men 650 er maks på 4 syl.Det er mulig med gear par skifte, men da blir det fort en høy pris på litt større hjul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hvorfor i all verden skal du opp i dekkstørrelse?

Den traktorstørrelsen JD 6430 klarer jo ikke å utnytte lastekapasiteten til 600/710 Xeobib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 6430pr idag med 650/60-38.Sunes det er greitt, men når vi driver å presser på opparbeidet myr blir det noe spor, tenkte at det kunne vært interessant å se om det blir mindre spor om jeg gikk opp til 710.

 

Men tilbake til forspinnet. Er det forsvalig å ha opp til øvre grense i forspinn, 4%, eller det bedre å gå mot 1%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Problemet med å kjøre med for store hjul i forhold til hva man klarer å belaste dekkene med, er at man ikke klarer å presse dem like flate som ved riktig hjuldimensjon. Dermed blir kontaktflaten den samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Dan Hansen på Michelin idag og la fram problem stillingen. Han sier at 710 godt kan brukes på traktorer fra 4,5t-5 tonn og oppover, så 6430 er tung nok. Han mener 4% er helt ok da dette er målt på helt runde dekk. Med lavere lufttrykk vill omkretsen bli noe mindre fram enn bak, og da vil forspinnet fort reduseres med 1-1,5% i følge hans beregninger, så da er vi snart tilbake på opprinnelig forspinn.

 

Vil firehjulstrekket slå inn på JD 50km ved bremsing, dset er da bremser i fram navene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Litt artig at Dan Hansen sier det, for det er motsatt av hva Torgeir Bakke sa til meg da han jobbet hos Michelin.

PA:

Hvor tung er traktoren din, foran/bak når du kjører med fx. pressa?

Hvilke lufttrykk har du i dekkene i dag?

Rune:

Antall bar = antall kg/cm2

Et dekk tåler et hvis antall kg ved et gitt lufttrykk.

fx. tåler XoeBib 520/60x28

1500 kg pr dekk v/ 0.4 bar.

Har du kun 1000 kg belastning på hvert av forhjulene vil dekket ikke bli presset like mye sammen som v/ max belastning.

Med andre ord så får du mindre bæreflate på dekket og mindre trekkraft.

Og vil si at jeg har vet ganske mye om både flyteevne og jordpakking, bl.a fra Torgeir Bakke og div. dekkspesialister jeg snakket med på Agritechnica.

Jeg har også testet ut vår

TS135a (520/60x28-650/60x38)med forskjellig lufttryk på pløyd jord, sammenlignet med TS 115 med 420/70x28-520/70x38, Ford 6700 med

340/85x24-16.9X34 og

Ford 4610 2 wd med 13.6/85x36.

Resultatet var bl.a at TS135a hadde mindre hjulspor enn 4610 som veier 2.5 t mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Har aldri veid traktor og presse, men pressa er en McHale Fusion kombipresse så noe vekt er det da.Foran har jeg front hyd med 2stk 200liter syredunker sånoe vekt er det da der også. Men på de jordene der det er dårligst bæreevne kjører jeg kun med en dunk. Har 650/60 på traktoren idag menjeg har bestilt en til som jeg tenkte jeg skulle ha enda større dekk på, da jeg syntes at det ble noe spor etter meg, men det er mulig jeg ikke kommer til å bli helt sporløs:) selv med 710 bekka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod ein heil del om dette temaet i enten Norsk Landbuk eller Bedre Gårdsdrift for ei stund si.Noen som har det liggandes? Der var det bl.a gjort testar av forskjellig bredder, og huske tydelig det blei sagt at det hjelper lite med breie dekk viss du ikkje har vekt nok til å utnytte det.Sjølv på XeoBib der du kan kjøre med 0,8 luftrykk.Huske ikkje hvor grensa går, så det kan godt hende du har rett TG. Men du kunne kansje undersøkt litt, før du blir så påståelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: ka dekk er det du har som går på 0,3- 0,4 bar? Så vidt eg vett er det bare XeoBib du kan kjøre ned i 0,8 bar, og fremdeles belaste max....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Ja, et av problemene er at bønder Aldri forandrer lufttrykket. Jeg gjør det stort hver gang når det er snakk om store belastningsforskjell,

frontlaster tas av, kjøring med gjødselvogn 12t med enkel aksling, snittevogn, beiteousser etc.

 

XeoBib kan kjøres helt ned til 0.4 bar.

Da kan traktoren ha max 3t på foraksling og 4.860t på bakaksling, totalt 7.860t (520/650)

 

Har en lapp i traktoren hvor de forskjellige luftrykk som svarer til gitte redskaper.

Tar 5-10 min å regulere, men er verdt det.

 

Rune:

Bra at du har veid traktoren på vekt. Har ikke gjort det selv, men regnet ut som ca vekt med forskjellige redskap.

Mente at vår 4610 med tvilling laget samme spordybde på harvet jord som Nh135a som er 2.5 t tyngre.

 

På Agritechnica leverte et firma utstyr til å reg. lufttrykket. Hvis det var nød. å montere kompressor itilleg til systemet,

kostet det ca 40.000,-

Er mye brukt på TerraGator selvkjørende gjødselmaskin.

Dette systemet vil passet perfekt til MultiBib da belastningen som dekket tåler varierer i forhold til hastighet.

 

Og TG: Hvordan kan du påstå at en traktor klarer å presse et større dekk som fx. 350 kg mer i maxbelastning med samme lufttrykk??

 

Dere kan å prøve når dere kjører med full gjødselvogn på harvet jord og tom gjødselvogn. Gjorde det i fjor og spordybden var akkurat den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som skal ha brede dekk. Fant disse på blocket.se Terradäck Firestone Flotation 23

Bakdäck: 73x44.00-32 (1050mm breda)

Framdäck: 600/55-26,5

Har suttit på John Deere 4455 med JD-hubbar bak

 

Får ikke så veldig mye bredere dekk enn disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

I bladet NorskLandbruk nr 19/2006:

Referer til Torgeir Bakke bl.a:

 

1 bar = 1kg/cm2

 

Traktorer som er altfor lette på framhjulene i forhold til dekkdimensjonen, gir større jordpakking og ikke mindre da dekket ikke blir pressa nok sammen.

Man får dessuten lite glede av firehjulstrekket og den pakker jorda mer vertikalt, men også horisontalt.

Derfor får man mindre jordpakking med å kjøre med frontvekter foran når traktoren er for lett framme.

Altså: Ved å utstyre traktor/vogn med større hjul en anbefalt, har traktoren/vogn ikke vekt nok til å presse sammen dekkene.

---

Et 65 profil dekk skal ha tre ribber i bakken ved riktig belastning i forhold til lufttrykk.

 

---

 

Utstyr til regulering av lufttrykk på traktorer/vogner:

www.ptg.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Når det gjelder forspinn på JD, så oppgir instruksjonsboken at ønsket forspinn både på 40 og 50 km ligger på mellom 1,5 og 4%. Det skal aldri være mindre enn 1 og aldri mer enn 7 %. Så er det jo greit å regne ut hva slags hjul som går på ut i fra formelen som står i boka, og sammenligne utvekslingen du da skal ha med hva som faktisk sitter i traktoren.

Men alle beregninger gjelder jo nye dekk, jeg undres hva slags forspinn man vil ligge på når framhjulene er utslitte og bakhjulene er halvslitte... Hadde en gang en Valmet der dette var tilfelle. Hogde etterhvert noe fryktelig når man slapp bremsen etter å ha bremset på asfalt. Firhjulstrekket går forresten på ved bremsing på JD 50 km, navbremsene er kun hjelpebremser. Hadde sikkert blitt ødelagte dersom kun de var bremsene foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1

Det har ikke vært nevnt så mye om jordpakking i øvre og nedre sjikt her. Det er jo tross alt i det nedre sjiktet skadelig jordpakking oppstår, og denne pakkinga vil man få uansett hvilke dekk man har. Den er det tyngden på maskina som avgjør.

For å illustrere dette kan man prøve å kjøre beltegravemaskin på ett bløtt område, den vil ikke synke noe særlig. Hvis du derimot tar med deg ei trillebår og prøver å kjøre i de samme sporene vil den synke.

Prøver du deretter å få ned en plog eller ei harv der du har kjørt med tung gravemaskin kan det være nærmest håpløst, siden det nedre sjiktet er pakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Husker noe pm jordpakking i Alfa og Betasonen, henholdsvis det øvre og det nedre jordsjiktet, men vet ikke hvor viktig det er med tanke på dagens lavprofildekk som kan kjøres med lufttrykk ned til 0.4 bar.

 

Kan kanskje hende at vi skulle spørre noen på Michelin om litt eksperthjelp her.

Er et veldig interesant tema og mange forskjellige meninger og uklarheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenge ikkje spør folk på Michelin om pakking i nedre sjikt. Det er et faktum, og det hjelper ikkje med mindre luft.Vekta er og blir den samme likevel.Men ka som er tungt nok vil vera avhengig av jordtype, og ikkje minst fuktigheten i jorda. Leste at ein dansk forskar meinte 4-6 tonn per aksling er nok. Men har du mange gamle stein grøfter, er nok det i meste laget. Breiast mulig dekk er ein fordel, men kun fordi du fere finare med overflata.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Knut: Hvor mener du skillet mellom øvre og nedre sjikt går? Jeg har vært ut for att en 4 skjærs teigplog ikke klarer å søke dypere enn 10 cm på en vendeteig hvor det i flere år hadde vært kjørt med veldig tungt utstyr. Vil anslå jordarten der til siltig sand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...