Gå til innhold

traktor/jobb problemer


Gjest

Anbefalte innlegg

hallao

eg er ein 17 år gammal gut, bra bergen som prøver å finne meg ein jobb, men her eg bur er det ca o som driver med traktor kjøring, alle traktorene her går på brøyting, eg kunne tenkt meg å kjørt meire enn bare om vinteren di dagene det er snød,

Eg har snakt med landbruks etaten i hordaland, men di vet bare om gardsbruk. noen som veit steder der det er annonser om ``traktor sjåfører``

føler eg har snakt med 70 firma, men ingen har dumber kjøring. HJÆÆÆÆLP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desperado_1

hallao

eg er ein 17 år gammal gut, bra bergen som prøver å finne meg ein jobb, men her eg bur er det ca o som driver med traktor kjøring, alle traktorene her går på brøyting, eg kunne tenkt meg å kjørt meire enn bare om vinteren di dagene det er snød,

Eg har snakt med landbruks etaten i hordaland, men di vet bare om gardsbruk. noen som veit steder der det er annonser om ``traktor sjåfører``

føler eg har snakt med 70 firma, men ingen har dumber kjøring. HJÆÆÆÆLP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Rune, du må ha Lastebilsertifikat for å kjøre de dumperene. For å kjøre anleggsmaskiner må du og ha fylt 18 år, er bare skoler som er untatt de reglene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Finner ikke hvor det står at dumper skal være registrert, men alle dumpere som blir levert i norge blir registrert, og da må du ha sertifikat for å kjøre den. Du kan jo sjekke med volvo eller en annen forhandler. Det står i forkrift nr:551 arbeid av barn og ungdom §9t, ingen under 18 har lov til å arbeide med masseforflytningsmaskiner, med unntak av skoler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Alle dumpere er registrert, til og med norges største tipptruck. Kan sjekke det ut på mandag hvorfor de er registrert.Er noen få og dumpere som blir levert med 30 km og bredde under 2,55, disse kan kjøres som motorredskap, men totalvekten kommer nok over de25tonn som traktorlappen tilater. om noen under 18 har fått gå på 40 timers kurs så har de ikke lov å jobbe med maskinkjøring. som TG sier, de kan jobbe under oppsikt, og ingen kan jo jobbe slikte. Er noe dere som arbeidsgivere bør tenke på 16 åringer kan ikke settes i all slags arbeid, og det er arbeidsgiveren som får den store smellen om det skjer noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desperado_1
om du har dette 40 timers kurset kan du kjøre du føre desse maskinene på lukket område når du er 17, dette står jallefall i den boken eg fekk når eg tok dette kurset..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Jeg driver med slik opplæring. Det står i boka at du kan øve fra du er 17, men da under oppsyn. Chris, har du boka for modul 1.1 så kan du jo se det selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er ikke alltid lett å forstå lover og regler. Begynte selv å kjøre traktor da jeg var 6 år og kjørte dumper da jeg var 12. Er flere unge som er flinke og har lyst til å kjøre maskiner og traktorer, men reglene er der og de er nok rett...

Er vanskelig for unge å komme inn i bransjen, letteste veien er skole og lærekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valtra: Dumperene er registrerte, men de fleste er registrert på anleggsskilt dvs svart med gule tall og bokstaver og er dermed ulovlige å bruke på vei. Unntaket er på veianlegg og evnt med dispensasjon.

Dette har jeg selv fått forklart av Statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Arild, der har du rett, men de er registrert som lastebil med svarte skilt. Volvo A25D har 12tonn akseltrykk forran og er for tung til å flytte på egne hjul, så er ikke noen vits å registrere den på hvite.

Chris, ta kontakt med noen entreprenører på jæren når du kommer ned der, sikkert noe arbeid å få. Ta det du får og gjør en skikkelig jobb så får du nok og maskinkjøring og når du er gammel nok. Kan være du får en jobb i grøfta, men der lærer du veldig mye om det du vil utdanne deg til. Maskiner får du kjørt nokk! resten av livet. Jeg syns det er godt og komme i grøfta av og til og treffer du en maskinkjører som og liker det kan du sikkert få kjøre når han er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...