Gå til innhold

Kjøpe ny traktor som privatperson..?


Thor_1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha lusket litt rundt her inne en tid fant jeg ut at det var på tide å registrere seg, slik at jeg selv kan be om råd....

 

Saken er den at jeg har et mindre småbruk på rundt 60 mål (ca 40 mål skog og 20 mål dyrket mark). Jeg har ikke selv drift på gården, men har en muntlig avtale med en større bonde i nærheten at han holder jordene ved like mot at han får gresset gratis. Dette har fungert fint i mange år og gjør det fremdeles. Imidlertid har jeg for lengst funnet ut at traktor må man jo ha selv på et slikt lite bruk, brøyting, lett skogsarbeid og diverse ryddeoppgaver....

 

Til dette har jeg frem til nå brukt en Zetor 5340 (95 mod), som vi har hatt endel mindre problemer med. Nå nylig toppet det seg imidlertid da noe alvorlig galt har skjedd inni clutch-huset... Etter å ha hatt mekaniker til å se på det, viser det seg at traktoren må deles og sannsynligvis clutchen byttes. Dette lukter så mange kroner at jeg er i tvil om jeg ska ta bryet med det... Jeg har i lengre tid vurdert å bytte den inn tild fordel for en sprett ny en, og har kikket litt på MF 3625 . Med laster kommer denne på ca 330K inkl mva. (Da jeg opptrer som privatperson må jeg desverre betale moms)

 

Er det noen som har noe kjennskap til denne traktoren, positivt/negativt, evt andre annerkjente merker til ca samme pris?

Hva er realistisk å håpe på å få i innbytte for den gamle slik den står nå? (Den er gått ca 1800 timer og det står laster på den)

 

Takk for et flott og informativt forum....

 

mvh

 

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
andgående bruktpriser så kan du klikke deg inn på finn.no å se hva tilsvarende traktorer ligger ute for, kanskje trekke fra 15.000,- pga defekt klutsj. Eller ringe til en oppkjøper som averterer på finn og i bondebladet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abeth_1

Hallo!

 

Til den prisen du nevner på MF\'\'\'\'\'\'\'\'n, så kan du jo titte innom Case JXU. Men til en mer fornuftig pris til den bruken du nevner så ville jeg kanskje sett på bruktmarkedet. Se på Fiat 90-serie, solid enkel traktor som holder evig. Er jo så og si samme førerkomfort som i enkel JX.

 

Eller ville jeg som nevnt tidligere her, sett på en Valtra A-serie, billig og driftsikker traktor med god garanti.

 

Zetor Proxima kan jo kanskje være en mulighet? Har ingen erfaring med de selv, men de har jo kommet med kløtsjfritt vendegir nå og det er jo en luksus i seg selv når du tenker på de andre traktorene her. De leveres også med 4 års garanti og er å finne til kampanjepris om dagen:

http://www.hcpetersen.dk/kampagner2011/no/proxima_65-85/index.html

 

Vel, var ikke mye til hjelp. Men dataen er snart tom for strøm, så da ble det litt kortfattet. Uansett, lykke til med handel!

 

-Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Nesten merkelig at FK er interessert i å bytte brukt mot brukt, men det er jo til din fordel. Valtraen er hvertfall en dønn solid traktor som er ganske uforandret gjennom flere tiår. Kan vanskelig se for meg noen kjedelige aha-opplevelser her. Samtidig får du speller nytt hvis du kjøper Case fra AK.. Jeg hadde gått for Valtra - dønn solid traktor til en rimeligere penge - som strengt tatt passer småbruket ditt bedre enn en ny Case(?). JX er for alt jeg vet en koselig traktor, så her må du nok bare telle på fingrene. Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Ser du har tanker om å bruke traktoren i skogen ? der er Valtraen suveren! De andre merkene bør nesten ha bukbeskytter, som koster sitt. Synes også det kan være kleint med plass til kjettinger på NH/Case.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg trodde at td90 var en fiat 80-90 tvers gjennom.. Isåfall er det rart med havarier av pumper osv. Men det kan godt hende jeg tar feil. Ser på konedata at det ikke er mye om å gjøre hva angår motor, hvertfall.

 

Ser litt herja ut den agrotronen.. Og med over 2000 timer så er det vel snart dags for kløtsjbytte på en \&quot\;super\&quot\; lastertraktor? De trillebårhjula der holder ikke veldig lenge, og agrotron blir vel aldri noen skogstraktor, og desto mindre med slike hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

\&quot\;Min far og jeg har diskutert saken en del idag, og har kommet til den slutning at helt ny traktor egentlig blir for \&quot\;dyrt\&quot\; mtp på bruken. Dvs, prisene det opereres med rundt om er forsåvidt greie nok, problemet vårt står og faller på den hersens momsen...\&quot\;

 

bare til orientering, du må betale moms på de fleste brukttraktorer også, selv om det er brukt vare er de fleste selgere momspliktige næringsdrivende, så akkurat det er ikke noe moment i retning av ikke å kjøpe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Liksombonde

 

Jeg vet godt at L og TL-serien er basert på 90-serien til Fiat. Har et eksemplar utenfor døra her, og den får jeg ikke fullrost til den bruken det er her. Allikevel ser jeg, og du også hvis du vil at navn på motorblokk og muligens girkasse er det samme på td90 som på 80-90. Den stort forskjellen er antakelig turboen. Derfor synes jeg det er rart det har vært så mye problemer med dieselpumpe på disse, ettersom jeg aldri har hørt at det er en gjenganger hos f.eks. 80-90. Men det er godt mulig motoren er oppgradert til det verre siden den satt i en Fiat - noe som begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ang NH TDD

Er lokket på diesel pumpa som armen til kalstart forstillern som sprikker pga for stor belastning.

Bremsene på dei modelene som ikkje har hengende pedaler har ein veldig dårlig patent. Er vel meir rett og sammenligne denne traktoren med ein fiat 566 eller tilsvarene med nytt skal og dårligare kvalitet.

Dei nyeste modellene er ikkje og sammenligne med dei første årgangene.

Meiner det var i ein test her i bedre gardsdrift at desse traktorene kom dårligere ut enn Zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dei som heiter plus er bedre men ville før kjøpt ein 90 eller 94serie fiat. som er ein skikkelig traktor i forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Enig med sistnevnte. Du får jo en svært pen 80-90 med 40 km/t til den samme pris som tdd\'\'\'\'en. 80-90 har aldri vært noe å kimse av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mange bra meninger her. Hvor mange ganger i livet tror du at du får så lyst til å kjøpe traktor som du har nå ? Har du en Zetor forhandler i nærheten som du kjenner og ikke er \&quot\;uvenner\&quot\; med ? Det har skjedd veldig mye med Zetor på 16 år. Be om pris på ny Zetor du, og bytt inn den gamle hvis du ikke får solgt den selv. Det er som nevnt her noe eget ved å ta ut helt nytt. Garanti får du og, lukter nytt gjør det også. Det går til og med fint å bruke de i skogen. Kjører selv Valtra og det skal det stå på min neste og, men det sier du at blir for dyrt. Da synes jeg du skal \&quot\;trosse\&quot\; han far, og gå og kjøpe deg en splitter ny Zetor, så kan du la han få prøve den av og til hvis han spør pent - lykke til med handelen !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

En ting til og tenke på med moms og privathandel, er at det skal legges til til moms på \&quot\;ny\&quot\; traktoren før ditt inbytte trekkes fra.

Vet at ikke alle forhandlere følger dette, men det er ulovlig.

Et eks. En traktor til kr 200.000 +mva og en i innbytte til kr 70.000,- blir altså ikke et mellomlegg på 130.000+mva(altså 162.500 inkl mva), men kr 250.000 - kr 70.000,- = kr 180.000,-inkl mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1

Hei. Har hatt ein Tdd 90 2005 mod og har ein Tdd 90 d pluss 07mod

og har hatt diesel lekk på begge pumpene, men det er jo ingen stor sak å fikse da. Angående bremsene på 2005 modellen så er det jekla gode bremser på den viss du bare justerer dei riktigt og det er heller ikkje noe stor sak.Ellers er det ein veldig enkel lettkjørt og grei traktor som blir bygd i Italia og ikkje i Tyrkia som Markus S skriver \;eg var på fabrikken i 07 og i10 så det er eg heilt sikker på. Nå heiter dei TD 5040 og har fått ny motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Du trenger ikkje bytte pumpen det er bare eit deksel på insiden av pumpen som må byttes.Du ser det vis det er defekt da dryper det diesel under pumpa etter du har prøvekjørt den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Veit at på dei modellene med fire arbeids lys bak. Så bruker den meirstrøm med alt på enn den klare og produsere.

Men det er kansje bare case varianten av TDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...