Gå til innhold

Tankespinn om traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Sett at Felleskjøpet hadde bytta ut John Deere med ett annet merke - ville de da solgt omtrent like mye av det som de gjør av Deere? Jeg tenker da først og fremst på "de store", som New Holland, Case, MF, Claas, Fendt eller Valtra. Eller ville Deutz eller kanskje McCormick solgt i bøtter og spann om det var FK som var forhandler?

 

Jeg mener at så lenge traktoren er grovt sett på linje med en annen så betyr forhandler stort sett alt når vi handler traktor. Såklart er det enkelte unntak, og da gjerne hvis man er på jakt etter noe spesielt. Men så lenge traktoren er sammenlignbar og konkurransedyktig med andre tror jeg det går aller mest på forhandler.

 

Under det siste drar jeg gjerne fram Deutz, jeg er overbevist om at de hadde solgt utrolig godt om det var FK, Eik, LMB eller AK som forhandla de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Sett at Felleskjøpet hadde bytta ut John Deere med ett annet merke - ville de da solgt omtrent like mye av det som de gjør av Deere? Jeg tenker da først og fremst på \&quot\;de store\&quot\;, som New Holland, Case, MF, Claas, Fendt eller Valtra. Eller ville Deutz eller kanskje McCormick solgt i bøtter og spann om det var FK som var forhandler?

 

Jeg mener at så lenge traktoren er grovt sett på linje med en annen så betyr forhandler stort sett alt når vi handler traktor. Såklart er det enkelte unntak, og da gjerne hvis man er på jakt etter noe spesielt. Men så lenge traktoren er sammenlignbar og konkurransedyktig med andre tror jeg det går aller mest på forhandler.

 

Under det siste drar jeg gjerne fram Deutz, jeg er overbevist om at de hadde solgt utrolig godt om det var FK, Eik, LMB eller AK som forhandla de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjarne2_1
Deutz Fahr ville helt klart vært blant de fremste på salgsstatistikken i Norge dersom forhandlerapparatet hadde vært sterkere i Norge. I Europa ellers er det nettopp Deutz Fahr som er det merket som har størst fremgang og tar markedsandeler for øyeblikket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg skjønner veldig godt hva du mener TG, og i ditt område er det nok en større andel av traktorkjøperene som velger ut i fra merke - i og med at dere har de fleste forhandlerene godt representert i nærområdet. Det er ingen kritikk, bare en konstatering av fakta, og en følge av et tett landbruksmiljø.

 

Jeg er langt på vei enig i at FK og John Deere er en spesiell kombinasjon - og det blir både surrealistisk og synsing å prøve å forestille seg den samme kombinasjonen hvis vi snakker om et annet traktormerke.

 

Hvis vi går bortimot 40 år tilbake var det vel litt generelt og overfladisk sett bare to traktormerker i landet, Massey Ferguson og Ford. Den blå mista nok en god del kunder når det ble New Holland, og jeg vil tro at Massey-folk fortsatt er av de aller mest merketro - uten at det er noe negativt i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Tror aldri det har blitt det samme, siden FK har solgt JD i mange år, og de har klart å bevise til folk at de kan JD. Fk har bygd opp et god service senter her og de har mange lokale service senter og noen butikker.

 

Det tror jeg Deutz sliter med. De har ingen forhandler rundt her som er pålitelige nokk og folk er redd de ikke kan det. Ak her har slitt utrolig mye. Underslag, folk slutter osv. Eik Senteret har slitt også, gikk konkurs og det andre sentret kom for langt unna, men holder på å bygge seg opp igjen nå da.. Skal bygge nytt verksted osv.

 

Jeg kan jo si at jeg handler ikke Fendt pga pris på deg jeg får og mye pga forhandler. Hadde Fk solgt Fendt og Massey og Eik JD, og med den servicen de har i dag. Så hadde det nokk blitt Massey eller Fendt.

 

Som Tg sier, at AK var nære å miste hele CHN til LMB. Tror det er bra at AK har fått hele CHN. Men det kan jo diskuteres. AK her har slitt enormt i det siste. Selv om det er mye blått her i bygda. På 1990-tallet var det en grønn her i bygda og det var vår. Resten var Case, ford og fiat. Nå har de som driver med melk her JD, uten en. Og en sausebonde JD og vi som entrepenør JD. Dvs at de som kjører sin traktor mye har gått fra ford, fiat og case til JD. Kan jo bare ta en samtale med en som var i tvil om han skulle kjøpe 6210 SE (har nå fått 6230) og en NH (husker ikke model), men pga han synes vi har fått så god service ble det JD. Ikke at vi har hatt noe å si på det, men JD stiller sterkt her i bygden.

 

Jeg er åpen for alle merker, men har JD som min lille favoritt. Synes LMB skal ha skryt for det de har fått til. De startet med 2 helt nye merker for de og har fått det til bra. De hadde ikke en model med trinnløs da de startet med merkene, men har solgt bra uansett, og de som handler valtra stoler nå på LMB. Slev om Claas er et andre merke for LMB er det jo en bra traktor og tror den vil vokse med årene og man ser at mange av dem som handlet case før handler claas nå pga LMB, men det er også de som bytter til AK for å sverge til Case. Men tror nokk flertallet handler sverger til Claas og LMB i stede for Case og AK(min teori). Må samtidig si at jeg håper valtra sine \&quot\;nye\&quot\; modeller får det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet i Norge har selt både Volvo og Valtra tidlegare i tillegg til JD. Dei selde mykje volvo traktorar då dei hadde denne i utvalet. Dei selde og Valmet og JD samtidig og viss eg ikkje tar feil selde Valmetane like godt som JD på den tida. Så at JD og felleskjøpet er ein spesiell kombinasjon trur eg ikkje på. Eg kjenner mange bønder som handlar konsekvent kun med felleskjøpet og trur nok dei hadde kjøpt den traktoren som FK hadde til sals same kva merke det var. LMB i Sverige tilvarar FK i Norge og der er det Valtra som sel best, så min konklusjon er at JD tenar godt på at det er FK som er forhandlaren her i landet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Husker jeg ikke feil, så lå JD på omkring 10% sist inntil 6000 serien ble presentert. Men er vel ikke før at FK kuttet Valtra

at JD kom over 20%.

Tror og at grunnen er at mange er lojale mot samvikebedriftene. Ser samme tendensen på redskapssiden.

Prøver selv mest mulig å unngå samvirkebedriftene hvor det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...