Gå til innhold

volvo 500


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Him_self_1
hei. noen som har erfaringer og dele med volvo 500? hvilken international er gearkassen/bakparten fra? er dette samme motor som i massey ferguson? er hytten på disse brukbare?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. noen som har erfaringer og dele med volvo 500? hvilken international er gearkassen/bakparten fra? er dette samme motor som i massey ferguson? er hytten på disse brukbare?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shansen_1
Ja, er det ikke perkins 4.236 motoren som står i Volvo 500. Er jo en velkjent motor bl.a fra MF 265, 675, 362, 372, 375. Volvo 500 er vel seiglivede traktorer. Tunge og solide.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta er egentlig volvos eneste bidrag på denne IH traktor,med A4-236 motor.Hytta har jo sidemonterte konsollspaker,flatt gulv,dieseltank og batterikasse under hytta.veldig bra til å vere fra 1975.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ein Volvo BM 500. Veldig god og solid traktor. Det som eg synest er mest negativt med traktoren er toppfarten på 25 km/t. Hytta er veldig god til å være frå ein så gammal traktor. Gir-spakane er på venstre sida... Kanskje litt uvant med ein gong, men veldig godt å bruke når ein vert kjent med traktoren. Alle spakar og hendlar i hytta er godt plasserde. Varmapparatet varmar godt. Cluchen er litt tung, men me har fjerna ei fjør på cluchen så nå er den lett og god. Framakslinga er ikkje av dei mest solide så den eigner seg kanskje ikkje så godt med lastar? Hydraulikken er grei nok. Traktoren har berre eit dobbeltvirkande og eit enkeltvirkande uttak orginalt og dette kan kanskje væra litt lite? Hydraulikken er god og betjene, men kanskje ikkje av dei raskaste eller dei kraftigaste, men 500\'en er tross alt ein gammal trakro etter kvart. Traktoren er veldig smidig og god å køyre. Bremsene er gode og traktoren er seig og dreg godt men som sagt minus med toppfarten. Traktoren vår er også veldig lettstarta, men med har montert motorvarmar. Hytta har ein tendens til å ruste på desse traktorane og mange vert hogde av den grunn...

Alt i alt ein veldig god traktor som nr 2 eller til å bruke til brøyting og andre småoppgåver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Volvo-entusiaster sier 500 og 2250 er en ukurant bastard, men den er faktisk den letteste Volvo å få deler til (fra Perkins og IH)

IH delene kommer fra 84-serien (IH 784 m.fl.)

Det dårligste på hytta er dørene, som ruster og blir skranglete. Mange 500 har dårlige giroverføringer, og kan låse seg i revers. Justering og smøring her gjør underverker.

Det dårligste på hele traktoren tror jeg er håndbrekket. Et usselt bremseband i girkassa, tar minst en dag å skifte det. Bandet skal egentlig skiftes ved å ta toppen av hydraulikken, men eldre Volvo eller IH reparatører har oftest erfaring med å skifte bandet raskere gjennom ei luke på høyre sida. Kløtsjen er heller ikke god, det er sinterkløtsj og svinghjulet må oftest dreies. Man kan bruke ei vanlig lamellplate fra en Volvo Buster og kappe litt av navet på denne.

Men kommer du over en 2254 med 4wd så løp derfra alt du orker, den forstillinga gir garantert problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i svakheitene som er nevnt under her. Først på 80 tallet var det 2 stk, Volvo 2250,og 1 stk Volvo 2254 her i området. Firehjulstrekker av volvo burde det stått \&quot\;advarsel,ikkje kjøp\&quot\; på. Bakhjulstrekk er greie traktorer,men det var eit evig problem at girkassa låste seg i revers. Hydraulikken hadde ikkje særleg til løftehøyde,og det var eit problem dengang vi brukte høysvans. Og håndbrekket som ikkje fungerte har eg minne etter den dag i dag. (bulk)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke levert så mange IH med den japanske Kimco framakselen, i hvert fall ikke i Norge. De fleste IH hadde ZF framaksel. Har hørt om at forhjulslagrene kan strammes på følgende måte: Legg en tråd loddetinn rundt akseltappen, mellom hjullagrene. Stram kronemutteren gradvis mens hjulet snurres rundt og rundt til lagerklaringen er borte. Stram så ca 30 grader til. Ta lagrene av igjen og mål tykkelsen som loddetinnet nå har fått. Få dreid et shims som er like tykt som \&quot\;tinnforinga\&quot\;. Legg foringa mellom lagrene og stram godt til. Virker lagerklaringen korrekt (slarken skal såvidt være borte) så lås muttera med grønn locktite og dra den med 500-600 Nm. (Kan også sveise en liten perle).

Hvis bremseolja forsvinner på disse traktorene så er det lekkasje på 3 store o-ringer på bremsestemplene inni trompetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
så hadde vi volvo 430, dete var en god konkurent til bla mf 135. 430 er i dag svært populær som ved traktor da den har 2 speed kraftutak, men jeg mener å ha hørt at volvo 650 fikk kraftutak hastighet ut fra hvilket gear du satte den i eller noe sånt, noen som vet mer om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein har lært seg korleis giringa er, syns eg ikkje det er noko problem med usynkronisert. Deutzen som eg køyrer er usynkronisert kasse sidan det er firehjulstrekk. Har ingen problem med å gire i den så lenge eg dobbelcluthar og har ein passeleg mellomgass. Brukte og ein 135 til å spreie noko møk i haust. Hadde ikkje problem med å gire der heller. Vel, når sant skal seiast so bomma eg nokon gonge fordi gira var i alle retningar.

 

Las i eit trailer blad at det var ein med ein Sisu lastebil som køyrde tømmer ifra skogen og til firma. Han hadde valgt å ha usynkronisert kasse fordi det gav mindre effekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
mange gir har 650? ingen av de synkronisert? noen få 650 kunne vel fås med et hurtig gear, lurer på åsen det er!?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn_1
Hvorfor skal du skifte bremsesylindre? Jeg går ut fra at du mener bremsepakninger. Hvis bremseoljen forsvinner og pedalene må luftes hvis traktoren står noen dager så må trompetene av. Mest sannsynlig så har da o-ringene på bremsestemplene gått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Vet noen om en deletraktor 2204 eller 2254?

Interessert i utvendig gearkasse for firehjulstrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

JAN: Prøv tk traktordeler. Tlf: +46 13 35 73 00, info@tktraktordelar.se

De har mye volvo inne for hugging, mest 2654. De vet kanskje om de delene du er ute etter passer fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...