Gå til innhold

Front slåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe frontmontert slåmaskin og valget står mellom Kuhn FC 313F Lift-controll og JF-Stoll GXF 3205 P. Noen som har erfaringer på disse og kan gi oss tilbakemelding?

mvh

Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Hei. Har en Jf gx3205 2011 mod. Maskin virker helt grei til den prisen, men er usikker på holdbarheten på JF gjennom mange sesonger.

Men det avhenger av hvor mye man skal slå.

Kuhn frontmaskin har jeg ikke sett stort på, men kjørt mye med sleper, men syns det når du først traff en stein at den gjorde stor skade grunnet ovale tallerkner.

Selv drømmer jeg om å bytte ut front og sidemontert JF mmot ny kverneland taarup, de virker smidige og solide. også har de runde tallerkener.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jostein

Jeg har ikke så mye erfaring med Kuhn selv men de virker i alle fall veldig solide det lille jeg har kjørt de. Vi undersøkte en del i fjor da vi kjøpte frontmaskin og minuset med Kuhn maskinen for vår del den gangen var at den har et ganske stort tårn som tar en del sikt og i tillegg var den ca 250 kg tyngre en claas FC 3100 som vi valgte den gangen. For oss var det ganske viktig for det blir fort (for)mange kilo over på frem akslingen med frontmaskin.

Hvordan JF er kan jeg ikke uttale meg om, men hadde nok valgt kuhn om valget sto mellom de to.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Hei! Har kjøpt meg en gammel claas fc 3050,frontslåmaskin. Hvor stramme skal fjærene/kjettingene på opphengt være i arbedsposisjon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi har som nevnt tidligere en Fc 3100 men antar at prinsippet er likt. Hos oss skal det være ca 200 - 400kg på bjelken. Om en ikke har vekt tilgjengelig så kan en jo prøve seg frem litt, lager den sorte striper er den for tung og sliter den med å følge terrenget skikkelig så er den for lett.

Jeg mener den bør være så lett som mulig for å spare bjelken for unødvendig slitasje.

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Skal ha meg ny frontslåmaskin,før neste sesong. Ønsker så stor arbeidsbredde som mulig. Hvilket merke skal jeg se etter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hatt ei pöttinger frontmaskin 3,5m siden 2008. Går ca 1400 mål i året.

Kjempemaskin, og av de beste til å følge ugjevnt terreng.

Oversiktlig og fin selv om den er i bredeste laget på veien. Har lite veikjøring og da er det ikke noe problem.

Bakdelen er at krimperfingrene i plast er vannvittig dyre hos A-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waalen: Har du krimperfingre i plast? Eg har også Pøttinger Novacat Alfa-motion frontmaskin. Denne kjøpte eg i 2008 som demomaskin før A-K tok over, men mogleg den er laga i 2007. Rett nok er dette ei 3,06 m. brei maskin, men her er det krimperfingre i stål m/gummidemper. Topp oppheng, bra slåtteresultat, men berre middels grasstreng. Det blir eit skikkeleg søkk midt i strengen, og graset ligg i lengderetninga. Ein lyt plukke graset i slåtteretninga, elles blir det mykje svinn. Dette gjeld vel egentleg mange ulike slags slåmaskiner har eg erfart...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har plastfingre. Var sagt den gang at det var plast på 3,5 maskina for å spare vekt, men tror ikke det har den helt store betydningen. Mener å huske at den veier 11-1200kg.

Jeg kjøpte den av forhandler før A-K kom inn i bildet. Var og på fabrikken da.

Når jeg slår i streng blir det og &quot\;hull&quot\; i midten av ramsen, men da setter jeg på en hatt, på hver av de nest ytterste tallerknene. På 3,5m maskin er det 8 tallerkner mens det på 3m maskin er 7 stk, usikker om det går da.

Stort sett bredsprer jeg, og raker med ei fantastisk Repossi rive foran eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...