Gå til innhold

Ford 7740 SLDP 96 mod


Gjest

Anbefalte innlegg

Ford 40-serien er en meget driftsikker serie,selv om den har godt med elektronikk.Tror ikke dualpower er dårlig,og den drar bedre,uten elektroshift kassa.Når det gjelder bukbeskytter,så mener jeg ha lest at frog triosveis,(norges eneste produsent) har lagt ned prod.

av den slags.Du kan jo lete på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har kjørt et par slike traktorer (alle tre 7740 SLE), den ene var forøvrig skrudd opp dugelig. Veldig gode traktorer etter sin tid, og at Elektroshift-kassa er brukandes må det jo være liten tvil om, CNH bruker den jo enda. Og det er jo slett ikke ment som noe minus...

 

Den ene av de jeg har vært borti hadde bukbeskytter, og gikk i skogen både med vinsj og tømmervogn. En skikkelig god skogstraktor.

 

Har sett enkelte traktorer med helt katastrofal lakk, kanskje det var en årgang eller så som hadde dårlig lakk? Mener de fleste som har vært borti dette har fått lakka opp igjen traktorene sine. Noen andre er sikkert mer kjent med historia her?

 

Og dette er vel den siste \&quot\;ekte\&quot\; Forden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 6640 sldp 94 mod.Har hatt den i ca 6 år og har kun skiftet en eksospotte på den foruten olje og filtre. Det eneste som jeg ikke er fornøyd med er lakken. Den flasser av og da kommer den sorte grunningen til syne. Dette ser ikke noe fint ut så den skulle nok hatt seg et strøk med lakk. Ellers virker det som om dette er ganske solide traktorer som meget godt kan anbefales. Hvis du får tak i en sle er nok den mere behagelig å kjøre, men dual power fungerer også bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre_m_1

Hallo.

dette er en meget solid traktor , få problemer ihvertfall med SLE utgaven..Dårlig lakk og litt dårlig framaksel (FIAT).Motor messig er det ingen som er i nærheten av powerstar motorenes slitestyrke.Har selv en 96 7740 sle og er veldig

fornøyd.Som nevnt er dette en ordenlig god gammel ford

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn på prøve, var en 7740 sl. Det var en girkasse man skulle styre unna og det er nok den olav nevner... den måtte vi styre unna sa AK. den er langt seigere i bakkene enn vår jd 6400. Synes det var litt upresis trepunkt. alt for lat hydralikk til og drive laster, klarte så vidt og løfte seg opp i fronten. men ellers var den god og kjøre. som vegard sier. den siste ekte ford. 40 serien har dårlig lakk. men tøff turbolyd da!

Den hadde også clutch fritt vendegir. da man trykte inn en knapp, venta litt og skifta.

Han på AK nevnte også noe om foraksler, husker ikke om man skulle ha blå eller grå farge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

SL-DP er ikke like myk i hurtiggira og på clutchen som SLE. Det merkes drit-godt når den er kald. angående hydraulikk som Bjørn K nevner så vet jeg ikke helt, men denne har ei pumpe for styring som gir 30liter, og ei for eksternhydraulikk og flerplatekløtsjer o.l. som gir 50-60 liter(SLE:76l). er det så ille da? de fleste JD 6000-serie har jo ei pumpe til alt som gir 60 liter...

 

ellers er det vel slik at Fiat-akslene er hyppig utsatt for lekkasjer, og lakken er vel ikke så bra, akkurat som en MF. men dette har vel lite med buken å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg frisket opp minnet angående akslingene. Er det fiat som produserer de selv? og de blå var ZF? Er vel også att feste boltene til kingbolten som løsner.

Mulig det var en prioriterings ventil, som ikke var helt rett på den jeg prøvde. men lasteren var som sirup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1994 overtok FIAT alle aksjer i ford motor company.Året etter fikk 40-serien fiats foraksel.Fiat har aldri hatt dårligere aksel,enn de blå fra carraro,heller bedre,etter hva jeg selv erfarte på fiat.Eneste rep.her var nye endeledd,og en ny servosylinder.40 serien har 2sylindere,altså kraftigere servo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Fiat-akslene er ikke svake, men får lett lekkasjer. det er jo heller ikke lufting på dem, det gjør jo ikke saken noe bedre. ang. skruene til spindeltappene som løsner har jeg bare hørt om en som har det problemet, men det var på en TM 125, og det skjedde da han kjørte med 2-trinnsfres som var forholdsvis stor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på styrken i akselen.Lekkasje finnes det ingen garanti mot i noen aksler jeg vet om.Dana spicer,som vi har i dag,lekker litt på en stikkaksel.Carraro leverer til flere merker,men er ikke kremen av italiensk drivverk.Jeg nevner: dana italia,same,fiat,comaksel osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekasjer er jo bagateller, hadde en ford med zf aksel og den lakk den og. tenker mer på aksler som kneler og knekker da er det dårlig aksler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre_m_1
\&quot\;problemet\&quot\; er festeboltene til servo sylinderene pluss at det er en del hvining ved transport med 4wd innkoblet..Lett for at oljen er skikkelig sølvfarget når en skal bytte den..Men dette er jo egentlig ikke noe problem det er bare at resten av traktoren er så bra..Når det gjelder hydraulikk er pumpa på 96 lit ,men hvis en har laster \&quot\;må\&quot\; det gjøres en liten ombygning.Ca 300 kr i deler , en kanal i hybraulikk blokka plugges og vips er lasteren rask som bare det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

På siden av temaet - men 6000-serien til JD hadde 60 liters pumpe som standard, og 96 som tilvalg. Tror det var slik på både 6\'er og 4\'er (det siste er jeg i alle fall sikker på).

 

Stod en Trima 1790 på den 7740\'n jeg har kjørt mest - syntes ikke lasteren var plagsomt treig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolt på servosylinder var ett problem,ble nok bedre med 2sylindere,men smøring er veldig viktig her.Tror ikke man finner mye sølv i olja, etter at den er innkjørt,og første olje er tappet av.Støy er i likhet med lekkasje,helt generelt blant traktorer.Nå ble det mye foraksel her,og jeg tar min del av ansvaret for det.Uansett er ikke forskjellen på fiat/carraro så stor at man trenger å la det avgjøre,hvilken ford man kjøper.Men fiat har penere design etter mitt syn\;-).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi får holde oss til temaet...:)Men det jeg har skrevet er av erfaring (sett på flere enn en)

Mener å ha sett brukte bukbeskyttere til ca 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

det lages bukbeskyttere i Sverige, men vet ikke hva de heter. har selv montert på en NH TSA 110.

 

men tilbake til forakslene: ja Hans, 90-serie med brems i forakselen har lufting, men de har det ikke på navene de heller. at det var vanlig med kekkasjer før i tida på alle slags foraksler er jeg klar over, men etter vi bikka over til dette tusenåret så er det vel ingen som har så store problem med lekkasjer som fiat-akslene har.

 

ellers var vel traktor-huggeriene nedringt av traktoreiere som trengte høyre knokkelhus til alt av Valmet fra 705 og til 8950, visstnok...

 

som Vegard nevner med 60l. standard og 96l. som ekstra-utstyr var vel gjeldene helt frem til 6020-serien( om jeg har tolket FK\'s markedsføring rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlufting er så klart ett poeng,da man godt merker trykket,når man åpner tappepluggen.Er ikke så ofte man åpner nivåpluggen heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...