Gå til innhold

Spredrive/ samlerive/ fortørking


Gjest

Anbefalte innlegg

Slår gras med Kverneland 4232 slåmaskin som vel slår 320cm bredt. Har lyst til å effektivisere fortørkinga før jeg presser bunter og lurer på hva jeg bør satse på av utstyr. Sprederive først og så rake sammen med samlerive etterpå? Noen som bruker skårlufter, er det noe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bredspre strengen mest mulig når den komme ut av maskinen, hvis det går an på akkurat denne modellen. Uansett er det kolossalt effektivt å bruke sprederive når det er gode tørkeforhold. Noen timer med sol og vind, og du har nesten tørrhøy. Nattedugg på bredspredt gras er viktig å ta hensyn til, så da må graset rankes over natta, for så å bryte det utover igjen når sola har begynt å vise seg. Fortørkingstida avhenger jo også av graden av stengelbehandling i slåmaskinen.

Har vært med på å lage høyensilasje over to-tre dager med mye snuing og spredning av graset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest billy_the_kid_1
Kjør med sprede/venderive rett etter slott. Då treger ein ikkje stengelbehandler på slåmaskin og ein kan bruke lettere og mindre kraftbrukende slåmaskin. Du trenger ikkje å ranke om nettene. Dugg tørker fort neste dag og ei gjennomkjøring klokka 12 ranking og pressing 2 timer etter gir eit utrolig flott for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1

Etter litt diverse grovforkursing har jeg inntrykk av at dette er den optimale oppskriften når det gjelder å minimere maskinkostnader og næringstap ved rundballepressing: Slå så fort doggen er ute, men ikke mer enn det du klarer å presse på kvelden. Du får næringstap ved å la det ligge over natta. Hvis du ikke breisprer, så er det usikkert om det er noe poeng å kjøre sprederive direkte etter slåmaskina - du får også næringstap av å behandle graset en ekstra gang, og du må kjøre gjennom alt en gang til. Så sjekker du tørrstoffprosent og lar ligge til du når den TS% du vil ha eller lar graset ligge så lenge at du klarer å pakka alt i løpet av kvelden. Like før pressing kjører du samlerive, eller har noen til å gjøre det for deg mens du pakker hvis du trenger lengre tørking.

 

Når det er sagt, så er alt jeg har av slåtteutstyr en gammel PZ kombirive og en rundballeløfter, og slåtten blir gjennomført ved at naboer kommer innom meg når de er ferdige hos seg selv. Så jeg har ingen kontroll på slåttetidspunkt eller tørketid, og foret blir liggende over natta. Men i år fikk jeg TS% på 50 og 0.89 FEm, så foret blir bra allikevel. Da ble det slått sent på ettermiddagen, og jeg kjørte sprederiva (slåmaskina kunne ikke breispre) så fort doggen var gått dagen etter. Det ble pressa på ettermiddagen, og jeg kjørte samlerive nærmest foran pressa, men med nok margin til at han slapp å stå og vente. Jeg rakk ikke spre alt, så noen steder ranka jeg sammen tre strenger som hadde fått ligge hele dagen. Jeg har mer mugg i ballene fra denne delen.

 

Ønskesituasjonen for meg er å få et samarbeid med en større bonde i strøket her som har slåmaskin som kan breispre og rundballepresse. Da kommer jeg til å kjøpe en nyere samlerive og gjøre begges slåtter unna som beskrevet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvilken type rive anbefales? Har 2,4m maskin som jeg slår med. Jeg tenker å benytte en-rotors rive og bare snu ranken slik at den tørker opp noe. Ikke interessert å kjøre mange ganger pga arbeid og forurensing i foret, næringstap osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...