Gå til innhold

Gåen toppakning?


DuraAce

Anbefalte innlegg

Har en MF 382 ´95 mod. som jeg mistenker toppakningen har gitt seg på. Symptomene har igrunn pågått over lengre tid, bruker traktoren jevnlig hele året 2-3 ganger i uka og ca. 1-2 timer hver gang i tillegg til våronn og slikt. Bruker motorvarmer om vinteren. Oljeskift hvert år med filterbytte. Vann og olje ser helt normal ut.

 

Symptomene startet i høst ved at temperaturen stiger plutselig - litt uavhengig av belastning, for så å stabilisere seg på normalt igjen. Dette har vært sporadisk og ikke hver gang, i vinter kunne jeg brøyte i flere timer uten at det skjedde noe ene dagen, mens neste dag kunne den stige for å ligge høyt en stund, for så å avta og stabilisere seg.

I forrige uke derimot så ville den ikke stabilisere seg på normal. Den blir bare varmere. Noen ideer før jeg ringer Eiksenteret og blar opp tusenlapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har du sjekket om det er vann på den da? Hvis varmeapparatet ikke gir varm luft, er det ikke nok vann til å sirkulere innom det. Hadde det vært nok vann skulle varmeapparatet fungere selv om pakning er gåen, og kjøring av varmeapparat på fullt gir god kjøle effekt. Har kjørt bil flere kilometer kun på varmeapparatet da termostat var gåen....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvis du ikke har olje i vann eller vann i oljen\;-) så er nok ikke toppakningen gåen. Det er nok en bagatell. Ser radiatoren fin ut, er kjøleribbene inntakt? Ser du om den blåser ut vann når den blir varm? Er du sikker på at den blir varm?(instrumentfeil?) Du kan jo prøve å ta ut termostaten å se om den blir bedre da, evt. koke termostaten for å se om den åpner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Termostaten sitter i enden av slangen som kommer fra toppen på radiatoren, og ned på vannpumpa. Tror det er 2 eller 4 skruer for å få den ut. Hvis du er forsiktig så berger du kanskje pakningen som er imellom. Den er lett å ta ut, største arbeidet er vel å få av panseret på disse :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Termostatn sit øverst fremst på motorn,dær øvre slangen frå radiatorn går innpå motorn. Sit i 2 skruvø.

Topp-pakningje di æ iværtfall ikkje ødelagt.

Misstenkje at termostaten ha hengt se upp,evt at dæ æ luft i kjølesysteme hjå de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Je lurer nå litt på om det kan være toppakningen allikevæl.... Men han som mente termostaten skulle lage en lyd... det er jo bare kaffekjelen som suser du har hørt... For å teste termostaten så heng den opp i en ståltråd i en vannkjele, gjerne med et steiketermometer oppi. Temperaturen står oftest stemplet inn på den, f.eks. 82 grader. Da skal termostaten åpne seg så det blir passasje i midten på den omkring den temperaturen. Hvis termostaten er OK, så er dessverre toppakningen det neste å gå løs på.

Mange Valtramotorer har hatt lignende symptomer ved en bitteliten, begynnende toppakningslekkasje. Det blir aldri vann i olje på de, eller olje i vannet. Sjelden trykk i radiatoren også. Det er bare en bitteliten eksoslekkasje ut i vannet på de, og det er nok til at det itte blir varme i varmeapparatet, pluss at temperaturmålet flyg litt opp og ner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ska nå væra någå trykk i kjølesysteme når væska bi varm da. Va ikkje dårleg slangeklemma da,så slangjel spratt tå at pga at klemma ikkje va gått nok åtskruva. Tvila fortsatt på at dæ æ topp-pakningje di altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det trenger ikke være olje i vann eller vann i olje for at toppakning er gåen. Nok med et symptom der du har litt mye trykk på kjøleveska. Noe det kan virke som du har. Men selvfølgelig prøver du termostat først. Nå har forresten denne serien til MF et rykte på seg for å ha litt kjip toppakning da......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
En termostat kan skape problemer for temperaturen, ja. Som regel gjør termostaten bare at motoren går for kald, fordi den åpner for tidlig. Men termostater kan henge seg opp, og de kan åpne både for tidlig og for seint. Derfor bør man egentlig bytte termostat først, ved alle slags kjøle / varme problemer. Hvis det itte blir varme i varmeapparatet, eller motoren mister vann, bør man også prøve et annet radiatorlokk. (Men neppe i ditt tilfelle, hvor trykket blir for høgt.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg lurer på det samme, vi har en JD 6100 med ettermontert turbo. Den spyr mye røyk ut av ånderøret, og den bruker både olje og vann. Er det toppakning eller er det noe annet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Problemet m oljeforbruk og røyk om ånderøret kjøm tå at stempelfjøren ha vorte slitne/vore så varme,at spensten i døm æ burte,så kompresjon forsvinn ut dær,som så forårsaka ojleforbruk,å røyk ut um pusterøyre.

Æ som oftast eit resultat tå ettemontert turbo,å eit kjølesystem som ikkje kjøla nok når det ikkje æ bygd for turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vannforbruket hass har itte noe med stempelfjører å gjøre.... Men det andre, med oljeforbruk og ånderøyk er je enig i. Og derfor, sier je som en anen predikant:

På alle motorer, men SPESIELT de med ettermontert turbo, så er det ekstremt viktig at en varm motor må få roe seg ned noen minutter på rask tomgang før den stoppes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trøbbel med temperaturen på en John Deere 3140, det viste seg at skovlen i vannpumpa hadde sprukket og delt seg på akselen

slik at vi ikke fikk sirkulasjon på vannet. Merket det på vinteren da vi ikke fikk varmeapparatet til å virke, og med hard kjøring med rapidsåmaskin da den gikk for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bra at feil`n vart funne da,å at dæ ikkje va topp-pakningje.

E va vel egentle nesten heilt sikker på at dæ ikkje va topp-pakningje di som va probleme mæ e da,sjøl um nesten alle andre her meinte dæ.

Ha drivi såpass my mæ MF upp jennum åre,at e ha da lært någå e mæ. N må egentle varmkjøyre någå jælma dsa motorein dær,for at topp-pakningje ska ryke. Æ nok lettare knække topp-pakningje når dæ æ ettemontert turbo på dessa motoråm dær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Så det var en liten toppakningslekkasje allikevæl?

Da sier je som Øystein Sunde: \&quot\;...hva var det jeg sa....\&quot\; Men uansett så er det riktig å prøve \&quot\;mindre\&quot\; ting som termostat, små lekkasjer osv. før man river av topplokket. Hvis du har hatt en liten lekkasje i en slangeklemme el.l. og mistet endel vann. Så kan toppakningen bli ødelagt av det, fordi den blir varmkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Ad oljeforbruk på JD:

 

Min 6420S ble kjøpt brukt og hadde gått ca. 300 timer. Var om lag ett år (garantien selvfølgelig ute da dette var i 2003, nå er vel garantien utvidet til 5år tror jeg)

Vi oppdaget etterhvert at traktoren bruker mye olje, og det ryker noe ut av ånderøret på den. Forbruket er jo likevel under toleransen, for den er jo sinnsvakt høy (1% av dieselforbruket tror jeg, dvs 6 liter på 600 liter diesel - da blir det å fylle olje for hver dieselfylling).

Hørte med verkstedet på FK. Der hadde de vært borti at man måtte skifte tetninger langs ventilstamma i toppen som han sa, og da ble oljeforbruket borte. Håper jo at det er dette (relativt billig likevel, og ikke farlig å kjøre med), og ikke stempelfjørene som er slitte(høres dyrt ut).

Det ryker ikke av eksosen på traktoren.Ville ikke olja gå i eksosen i stedet for i ånderøret dersom det var stempelfjørene som var slitte?

Slitte stempelfjører ville vel vise dersom jeg fikk tatt en test av kompresjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Oljekjøleren / varmeveksleren kan vel itte forårsake høyt oljeforbruk? For hvor hen blir det i såfall av den olja som motoren bruker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1

Ikke vann i olja eller olje i vannet. Det kan vel ikke være noen tvil i mitt sinn at olja kommer ut ånderøret - men spørsmålet er da hvordan kan den finne veien dit - hva er slitt/utett.

Det er nok dessuten slik at den bruker mer olje ved småkjøring med mye start og stopp av motoren enn når den går hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_6550_1
tror radiatoren din er tett slik at ikke vannet sirkulerer igjennom den, eller så er det vannpumpen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ta ut termostaten og kjør uten så merker du også om radiatoren er tett og om vannet sirkulerer. Gjør det det er det nesten garantert toppakningen. MEN, det er ingen kjempejobb å bytte toppakning. tar 2-3 timer på din traktor å skru av toppen med alt som må bort for tilkomst. (NB tøm dieseltanken da denne må helt av) Tar 8-10 timer pluss å skru det hele sammen igjen, med ventiljustering og momenttrekking av bolter. Det eneste du trenger i tillegg til fastnøkler og skrujern er bladmål og momentnøkkel og en person til å hjelpe deg å løfte av toppen da denne veier noen kilo, men ikke værre enn at det går fint å bære den selv når den er kommet av. Når toppen er kommet av lever den til plansliping først som sist. Koster deg noen kroner (2-4000), men du kan la ventiler sitte i.

 

Det hele tar egentlig bare tid og er ikke vanskelig i det heletatt. Gjorde det selv på min MF 372 2 ganger i løpet av 4 dager, da jeg ikke planslipte toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Var ute for noe av det samme med min 375. Min hadde ikke varme i apparatet, mistet vann osv. Viste seg at vannpumpen var gåen og lekk radiator. Etter dette begynte den å lekke ved varmeapparatregisteret, heldigvis på høyre side. Viste seg at slangen var dønn morken. Denne var enkel å bytte. Har ikke byttet på venstre side, da denne er langt vanskeligere å komme til.

 

Disse har heldigvis støpejernstopp som ikke vrir seg så alt for lett. Det er ikke sikkert at det er noe bedre å bråstoppe heller, da tempen stiger litt etter at du stopper. Kjølingen kommer etterhvert mens du fyller på.

 

Byttet toppakning på min ved det lokale eiksenteret, ikke spesielt dyr eller så alt for tidkrevende (ca 5000 tror jeg med alt arbeid). Viste seg selvfølgelig at toppakningen var hel, men at det var turboen som lakk olje til kjølevæska. Denne var langt dyrere. Kom vel opp i ca 17000 med alt tilslutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Interresant feilsøking og framgang/tilbakegang i denne saken gitt..

Hvordan gikk det med toppakning/slanger/termostat/jordfeil osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...