Gå til innhold

Fendt 312 mot JD


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Tillat aksellast varierer jo etter om man kjører på en Bk 6, Bk 8, BkT8 ellr Bk10 vei

 

På en Bk10 er høyeste boggilast 18t mens høyeste trippellast er 24t.

På en BkT8 er høyeste boggilast 14t mens høyeste trippellast er 19t

etc.

men hvis akselavtand på boggi/trippel er 1.80 eller mer, så regnes det som enkelaksel og man kan dermed laste henholdsvis 10- el 8t pr aksel.

 

Så hvis det skal kjøres med hengervekt på 32t, så skal 8t overføres til traktor. Alt annet vil være brudd på veitrafikkloven.

 

http://www.vegvesen.no/binary?id=14785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

****Med en tillatt totalvekt på 12500 kg og en egenvekt på 6600 kg uten laster samt at jeg kan dra 32 000 kg henger med brems så var valget meget enkelt. Når det gjelder å eie og bruke en traktor, er bruksområdene for meg enormt viktig****

 

Se her Oddbjørn!!! Det står ikke i min tekst at jeg SKAL dra 32 tonn, det står at jeg KAN dra 32 tonn. Det jeg sier er at bruksområdet er meget bra på Fendt. Det er ikke traktoren det står på, men reglementet. Håper at missforståelsen er rettet opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Olav vedr \&quot\;32 tonn på hengeren\&quot\;

Flere har kommentert det og jeg vil supplere. Du må skille mellom hva traktoren teknisk er godkjent for og hva du har lov til å kjøre iht norske veiforskrifter. Stol ikke på vegstasjonen, mange har ikke peiling på regelverket. Men har du uhell med ulovlig henger, vær du sikker, da finner de det ut!

Traktoren kan sikkert teknisk trekke 32 tonn, men 150% regelen gjelder: max 150% av traktorens faktiske vekt på boggi. DVS: max 12,5 tonn på traktoren betyr max 18,75 på boggi, 2 eller 3 aksler spiller ingen rolle. Du må sjekke hva trekkroken er godkjent for i VERTIKAL last. Likeså hvor mye bakakselen tåler. Svært få traktorer tåler mer enn 4 tonn på kroken.

Med max effektiv vekt på traktoren, altså 12,5 tonn, jeg formoder 4 tonn på kroken (resten av vekten du mangler må du lesse ned traktoren med, vekter, laster ol) og max 18,75 tonn på boggi (for lovlig å kjøre med 18,75 tonn på boggi må du ha trippelboggi eller luftfjøring på BK 10 veg, max 18 tonn med vanlig fjøring), vil hele ekvipasjen veie 31,25 tonn og du har et effekt-behov på 218,75 Hk. Dette er det absolutt maksimale du kan lovlig legge ut på en norsk offentlig veg med uten å geare traktoren ned til under 30 km/t. (medmindre du kan ha mer enn 4 tonn på kroken, men det blir i så fall marginalt.)

Lykke til, du har sikkert kjøpt en god traktor med gode \&quot\;tilhengerspesifikasjoner,\&quot\;men strekk ikke strikken for langt, det kan straffe seg. Du kan uansett trekke en svært \&quot\;bøs\&quot\; henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Var nettopp å registrerte min JD 5100R den har tillatt tilhengervekt 32000kg og vogntogvekt 38600kg i vognkorte,men dei gjeld ikke kjøring på offentleg veg opplyste kontroløren hos biltilsynet.5100R har 100hk så vart vell ikke spesielt imponert over at Fendte`n til Olaf kan dra det samme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ikkje alle Fendt eiere som er fornøyd med traktoren sinn, ein her i området kjøpte seg heilt ny Fendt og kjørte med den på ei pressa men han hadde så store problemer med traktoren at han måtte låna ein Valtra i slåtten fordi Fendten bere sto på verkstad så han solgte Fendten etter ein sesong og Kjøpte seg Deutz-Fahr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
En Valtra A 92 kan dra 32000 kg, godkjent fra fabrikk, men ikke på norske veier, så jeg er heller ikke imponert over den Fendten som han nevner...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Da var årets første sykkeltur unnagjort, på nesten tørr asfalt. Helt, helt tilfeldigvis, uten å tenke på denne debatten, kom jeg jammen til å slumpe til å sykle bortom en i grenda som har en Valmet 6200........... Den har vel 80 hester omtrent. Og ganske riktig, på et skilt under høyre døra, sto \&quot\;maksimum towable mass\&quot\; oppgitt til 32000 kg.

Jeg tror 32000 kg er en eller annen gammel europeisk standard siden det tydeligvis er flere traktormerker som har dette som maks hengervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alle som har noe negativt å trykke ut av seg, har stort sett bare Valtra! Har de et mindreverdighetskompleks monn tro!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Oskar skriver: \&quot\;Alle som har noe negativt å trykke ut av seg, har stort sett bare Valtra! Har de et mindreverdighetskompleks monn tro!!\&quot\;

Ja, i høyeste grad. Valtra-kjørere lider av samma sjuken som de som kjører Massey, JohnDeere, CNH, Fendt, Deutz, Zetor, Ursus, Belarus, og enda flere til.

Dette er noe som på fint heter patriotisme. Før i værda var de med Massey de verste, dom hadde ei slags egen sekt. Så kom John Deere etter. Tradisjonelt har de verste av dom hatt traktorer fra et firma som også kan telby både treskere, grasutstyr osv så du kan være \&quot\;totalkunde\&quot\; på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Men, Oskar, synes du egentlig at Valtra-eiere har vøri spesielt ufine i denna diskusjonen her? De fleste har vel referert til diverse andre tekniske løsninger fra flere merker, og itte skrytt kun av Valtra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei på dere.

 

Jeg kjøpte meg en ny 200 hk Fendt i 2008, iår kjøpte jeg meg en 200 hk Valtra Direct. Har kjørt ganske mye med Valtraen, men problemet er at det å finne seg til rette i Valtraen er særdeles vanskelig da forskjellen på traktorene er stor. Fendt synes jeg er meget lettkjørt samt at kjørepedal/kjørespak-kombinasjonen er nesten umulig og ikke ha da en først har hatt det. Dieselforbruket taler også til Fendt`s fordel da jeg nå har hatt muligheten til å måle disse helt opp mot hverandre på akkurat samme arbeid. For å kunne sette seg opp en formening må en eie og kjøre traktorene til samme tid. Først da merker en hvor store forskjellene er.

 

Her på vår gård har vi hatt 2 stk MF, 4 Forder, 1 stk New Holland, 2 stk John Deere, 1 stk Fendt og 1 stk Valtra.

 

Min personlige mening er at Fendt er i en særklasse, en god nr 2 er John Deere og New Holland på 3. plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest kvegard

Jeg synes det var gøy og lese den gamle debatten. Mye underholdning og action her ja. Har også kjøpt meg en Fendt 820, så skal bli artig å måle den mot JD 7530. Har ikke konkrete tall enda, men skal se å få ordnet det etter hvert.

 

Det med tilatt totalvekt som står i vognkoreter er heller ikke nødvendig vis gjeldene. Som Oddbjørn og Magne er inne på er det den minste verdien som gjelder, om det er bk vei, vognkort, 1.5 regelen, boggie eller lang boggie.

 

Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Høres jo lovende ut. Fendten står på EIK for påmontering av brøyteplate og skal nettopp gå med K70. Synes 11 liter hørtes billig ut. K70 er jo et tungt skjær å dra. Jeg liker forresten nytraktoren godt, men er jo flere ting jeg savner fra JD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...