Guest Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Har en JD 6210PR 2001 modell og har lyst på Fendt 312. Driver litt med slåmaskinkjøring og resten vanlig gårdsarbeid. Har lyst på trinnløs transmisjon og syns 400 serie fra Fendt blir for dyr for mitt bruk. Er det noen erfaringer rundt hytte, hydraulikk og kjørekomfort? Vil en slik 312 egne seg for litt entrepenørkjøring i småskala? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Har en JD 6210PR 2001 modell og har lyst på Fendt 312. Driver litt med slåmaskinkjøring og resten vanlig gårdsarbeid. Har lyst på trinnløs transmisjon og syns 400 serie fra Fendt blir for dyr for mitt bruk. Er det noen erfaringer rundt hytte, hydraulikk og kjørekomfort? Vil en slik 312 egne seg for litt entrepenørkjøring i småskala? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Hvorfor ikke vurdere en Valtra Direct? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Valmet365s_1 Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Fendt kommer med vario i 200 serien og nå, og denne er verdt å se på, ganske lik 300, men billigere. Men se på Valtra direct og Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 JD er eit bra merke det, men ville vært litt betenkt om jeg ville gått for trinnløs på den. Har vært mye tull med den kassa der. Kan vel hende at JD har fått orden på kassa si nå den siste tiden, men dei har hatt mye \"\;små\"\; tull. Hvis jeg skulla ha trinnløs kasse, så ville jeg ha gått for Fendt sin kasse. Valtra er også eit godt alternativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Er vel ei kjendt sak at JD sine trinnløse kasser har hatt mye problemer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JK_1 Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 john deere har hatt litt problemer med trinnløs på 20 serie traktorer. men på 30. serie traktorer har det vært null problemer. hydraulikk problemer er også en saga blott. så vil på det sterkeste anbefale john deere 30. serie traktor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg kan ikke utdype meg hva som er dårlig på trinnløse kasser fra JD, men på 30 serien så har det blitt bedre. Jeg kjører ikke JD, men har jo kontakt med med andre som kjører traktor (mange merker) og ein hører hva som er bra og det som er negativt. Om ein 2-3 år så kommer jeg til å kjøpe \"\;ny\"\; traktor og jeg må si det at Fendt 400 serie står meget høyt oppe. Det er mye bra på markedet, men hadde ein fendt på prøve (demo) nå i sommer med presse på og jeg må si det at den imponerte meg veldig. Der jeg holder til så er det mye bakker og den vario-kassa er bare knall. Ein behøver ikke å bruke bremsen når ein driver i ein bakke. Når pressa var full i ein motbakke, så setter ein traktoren i rev, og ein kan kjøre kontrollert ned i igjen uten å bruke bremsen. Det kan hende at det er fleire kasser på markedet som er slik som vario-kassa, men jeg syns at 400 serien til Fendt er ein \"\;snerten\"\; traktor. Det som er det negative er prisen. Jeg kjører eit merke som ikke er diskutert så mye på dette forumet, men har hatt min traktor snart i 10 år og det har vært minimalt med feil på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Heisann! Takker for gode innspill. Jeg liker godt JD og har ikke problemer med å kjøpe det igjen. Det var bare for å få litt innspill, spesielt med tanke på hyttekomfort. Syns JD er bra der med god plass og bra komfort. Har mekanisk betjening nå også så det går jo bra i forhold til Fendt 312. Angående Valtra Direct så virker den også grei, men den er litt ny enda føler jeg og størrelsesmessig litt større. Grunnen til at Fendt vurderes er bra traktor med bra serviceapparat her, holder seg bra i pris. Dette er likens med JD også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Ser Rune er skeptisk til Valtra sin trinnløse. Har nå kjørt en Direct i seks måneder og er kjmpefornøyd med den kassa. Nesten alt i Directen bygger på det gamle gode til Valtra med en tilleggsenhet for trinnløs transmisjon. Strengt talt så er det vel en mekaninsk og en haydraulisk del i de flest \"\;trinnløse\"\; traktorene med forskjellige trinn. Jeg anbefaler å lese den store tinnløstesten i BG nr 8 og 9 fra 2009. I denne testen så er det vel Valtra som får best karakter på førermiljø og Fendt som får den dårligste karakteren av alle. Anbefaler i tillegg å lese hjemmesida til Valtra. Der finner du gode beskrivelser av hvordan denne transmisjonen virker og er bygd opp. Jeg mener at det det pr i dag ikke finnes noen transmisjon som er enklere å bruke enn Valtra sin Direct. Hva du velger handler nok like mye om følelser som om hva som er best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Vurder MF 5455. Ein rimeleg traktor, med mykje betre komfort enn Fendt. Også suveren sikt til laster med frisikt panser. Ikkje for står i størrelse og med masse vis av krefter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Mr. T: Hvordan syns du støyen er i din Fendt 312? Det er en av de tingene jeg lurer mest på med Fendt. Går det greit en dag uten hørselvern der? Etter som jeg har forstått får du kun JD med trinnløs og 50 km. Den blir jo litt dyrere enn nødvendig hvis en ikke trenger det da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Rune: Valtra fikk vel spesielt god omtale og mange poeng for førerhytta i testen til BG. Dette er vel samme hytta som sitter på alle T og N i dag og har gjort det ei stund. Jeg mener det var Case som var nærmest Valtra og at Fendt var den som fikk minst poeng på hytta. Valtra var vel den med desidert minst støy i hytta på testen. Å kjøre Direct i forhold til den gamle giringa på Valtra er jo som natt og dag selv om mye er likt i disse kassene. Jeg mener fortsatt at det ikke er noen av de andre trinnløse som er enklere å bruke enn en Valtra. God påske til alle. Her blir det vel en del snøbrøyting ser det ut til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Er det din Steyr som ligger til salgs på finn.no? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Trådens overskrift er FENDT mot JD og me klarer som vanlig å dra det ut til alle andre merker. Så da kan eg og slenge meg på med en kommentar til IDEFOX: Han skryter av at Common rail motorene i CNH går så stille. Det gjør dei ja, og dei går faktisk minst like stille når de sitter i en Mc Cormick... Men, det hjelp lite om motoren i New holland går stille når transmisjonen på de holder et Herrens leven. Har en nabo som har en TSA115 (tror jeg) og to TSA135, og du verden kor dei traktorene bråker. Når han kjører, på jordet eller på vegen, så uler og piper det omtrent som i en dumper eller hjullastar på avstand. Han hadde en TSA115 før som han bytta inn i en 135 før den ble ett år, fordi det var en fryktelig hydraulikk og transmisjonstøy i den. Så han tordest ikkje å ha den når lengre nå garantien gikk ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Kan sei meg enig i at NH bråker møkje, me hadde ein TSA100 som me brukte på slåmaskin og då var du heilt ferdig etter ein dag i den hytta. Me kjøre nå ein John Deere 6630 og den går stille Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Har selv nå vært eier av diverse New Holland, Valtra, John Deere, MF osv. Jeg er selv bonde og kjører en god del med leiekjøring innen møkk-transport/spreding, rundballepressing, kalkkjøring m.m. Anskaffet meg nå for første gang en ny 212 hk FENDT TMS Vario. Ingen traktor kommer i nærheten av fendt\'\'\'\'s totaløkonomi på lang sikt! Sitter og ser unggutter i 20 - 30 års alderen uttale seg om hva som er lønnsomt og kjøpe og eie!! Det som slår med er jo at ingen har inærheten av noe som kalles erfaring eller noen som helst livserfaringer! Hvis vi ser på hva de store seriøse landbruks-entreprenørene her til lands og videre nedover europa bruker, er det kun FENDT som går! Dette er ikke tilfeldig, men ene og alene totaløkonomiens tale! Jeg vet selv om en meget stor entreprenør i Nord tyskland med over 70 traktorer i drift, som selv har kjørt diverse kjente tyske, finske merker i lang tid! Han har nå byttet ut hele traktorparken sin og kjører nå kun Fendt. Han kjører i snitt ca 1000 timer pr. traktor og med 70 stk blir det mange timer! Med et snitt på 5,5 liter mindre pr. time er det enorme summer spart i drivstoff pr. år! Bare se på dette regnestykket: 70 traktorer ganger 1000 timer ganger 5,5 liter pr. time. ganger kr 5,50,- pr. liter drivstoff. Totalt kr 2 117500,-+mva pr år!! Altså kr 30250,- pr traktor i snitt spart pr. år! Disse tallene taler for seg selv. Jeg personlig sparer nå pr år kr 68 000,-+mva bare i drivstoff. Hvis jeg da eier traktoren i 5 år er besparelsen kr 340 000,- Med en betydelig lavere driftskostnad over disse årene er besparelsen betydelig høyere! De helt store driverene pleier å si at \"\;slarken\"\; kommer først ved 10 000 timer i en Fendt, mens de beste, nærmeste konkurrentene får den samme \"\;slarken\"\; allerede ved 5000 arbeidstimer! KONKLUSJONEN ER SOM FØLGER: Økonomisk sett er Fendt den desiderte vinneren for de som satser litt i størrelse på leiekjøring, kjører du bare litt på din egen eiendom er ikke utslaget så stort. Men over tid så lønner det seg også her!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 så vet vi det........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Jeg har hørt mye bambus før men denne tar kaka...! Du høres ut som om du er kjøpt og betalt av Fendt for å spre propaganda om hvor fantastisk Fendt er, og at man sparer flere titalls tusen i året på å kjøre Fendt. Hvis det var så, hvorfor kjører ikke alle Fendt da? Hva slags traktor hadde du før som ga deg en merkostnad på 68000.- eks.mva bare i diesel?? Det høres litt fantastisk ut... Skulle vært moro å vite hvem denne entreprenøren i Tyskland var... Og hvis du nettopp har anskaffet deg en ny Fendt, hvordan kan du da sitte her å prate om totaløkonomi på lang sikt??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ValtraN92_1 Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Slenger meg på jeg også.... Har egentlig ikke erfaring med trinnløs i praktisk bruk, men hører og leser om erfaringer fra andre og har prøvekjørt JD og Fendt. Har kjørt JD 10 og 20 serie i 8 år, hadde meget mulig kjøpt JD i fjor hvis ikke ikke prisen ble for drøy. (Fk ville ikke betale nok for den gamle, samt at N92 ble den første i distriktet her - reklame....) Har nok inntrykk av at JD har de beste førerhyttene, uavhengig av hvor avansert hydraulikk eller transmisjon man velger. Jeg vurderte bare JD, Valtra og MF, men byttet den gamle MF-en i Valtra. Mitt inntrykk er at både JD, Fendt og Valtra har god annenhåndsverdi, men jeg følte ikke MF hadde det. Har selv også kikket litt på Fendt 312, men jeg har aldri kjørt den. Til arbeid som ikke innebærer mye entreprenørkjøring vil jeg tro den fungerer utmerket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Her var det mye tull. Fendt er jo sikkert en god traktor, med den er jo 100 000 tusen dyrere enn de andre og servise kostnadene er enorme, så hvordan den skal vere best på totaløkonomi er vanskelig å forstå. Kan ver den er litt rimeligere på drivstoff, men her i landet er det ikke mange som kjører så mye at det utgjør noe stor utgift vist de har en traktor som drikker litt mer. Sier som en annen her på forumet, prøv for all del Valtra N 142 Direct, bedre traktor får du ikke!! God pris, rimelig i drift, 5 års fabrikkgaranti, og faste priser på servise, og en drøm å kjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Er også en av dem som syntes dette ble vel drøy kost.. Men kanskje stemmer det hvis man sammenligner Fendt med traktorer med semi- eller full powershift da de ofte måtte ha fra 1900-2200 omdreininger for å komme opp i full hastighet. Men nå som alle andre merker kan tilby trinnløs transmisjon som kan oppnå 50km ved 1550 omdr. (CNH) så kan jeg overhodet ikke tro at besprlsen med Fendt blir så voldsomt stor. Og de andre motorfabrikantene har heller ikke høyere drivstofforbruk g/KW enn Fendt (DF) sine motorer. Personlig tror jeg ikke at det er vesentlig forskjell på totaløkonomien da de aller fleste traktormerkene i idag er av svært god kvalitet. Er da maskinstasjoner i England som også har over 70 traktorer- det av merket NewHolland og er svært godt fornøyde med dem. Opplever forøvrig vår TS135a som svært stille og synes at hyttene til CNH er blant de beste på markedet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Når eg skreiv om CNH og deres støynivå fra hydraulikk og transmisjon så meinte eg den utvendige støyen som alle naboene hører. Innvendig synes jeg ikke det er noe å utsette på. Men han naboen min har hatt endel tull med bremser og framaksling på dei 2 TSA115 han har hatt. På den første TSA115 røyk det ei pumpe til styringa og etter det ble det enda verre ulyd som de aldri fikk bort. Tvillinghjul framme tåler dei tydeligvis ikkje, hjullagrene har havarert to ganger på den ene og minst en gang på den andre. 135 har gått bedre. Han er svært fornøyd med dieselforbruket på dem. Han har regnet pr dekar eller per rundballe og f or å kjøre ei brøyterunde så klart, aldri per time. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Du som kaller deg for \"\;Fendt VS Valtra, JD osv\"\; Hvorfor kjører den \"\;meget store entreprenøren\"\; i Nord-Tyskland bare 1000 timer i året med de 70 Fendtene sine? Det er jo bare litt over halv sysselsetting. En gravemaskin i Norge går jo fort 1500-2000 timer i året. Og husk på at, på alle de timene traktorene går på ett år, så er småkjøring og tomgangskjøring regnet med. Det er greit at Fendt bruker lite diesel i transport o.l. men den brukar ikkje 5,5 liter mindre enn konkurrentene når den står på tomgang. Derfor trur eg ikkje 5,5 liter mindre pr time over et heilt år, = 11 000 liter spart pr traktor pr år er realistisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Helt riktig skrevet ang totaløkonomi på Fendt. Jeg er selv entreprenør, har vært eier av det meste innen traktorer og jeg personlig faller alltid tilbake på Fendt. Uansett hva som blir sagt og skrevet er det ingen som kan måle seg med Fendt. Husk på en ting alle sammen, ALLE prøver å etterligne Fendt! Hvem kom med trinnløs kasse først?? Virker som endel personer misliker at Fendt faktisk er den traktoren med den beste totaløkonomien, hvorfor debatere negativt?? Prøv heller å fokusere på det positive hos traktorene! Elektronic mellom motor, variokassa hos Fendt er helt utrolig! Det er det ingen som kan debatere negativt om! Om så gjøres, så har ikke dette blitt prøvd og kjørt over lengre tid hos vedkommende person! Personlig liker jeg best å lese om det positive hos diverse traktormerker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.