Gå til innhold

Fendt 312 mot JD


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Strengt tatt var ikke Fendt først med trinnløs, det var derimot Steyr.

Og hva hjelper det å være tidlig ute med noe, når de ikke har utvikla seg en mm videre siden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym
Ingen så rakker ned på Fendt her.Men påstanden om at en entrepenør i tyskland sparer 2.1 mill i året på å kjøre fendt, og han her i norge 60-70 tusen i året er drøy. Og hva er det samenlignet i mot? Fendt 716 tapte forbrukstest mot jd 6820 uten autopowr.....Hvordan skal han med fendt da spare 70 tusen i året? Fendt er av de aller beste traktorer, men er ikkje alt som er best der heller....og fendt er forresten ikkje først ute med alt i traktorbransjen. Det er en kunnskapsløs påstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Her var det mye bra og fornuftig, men også veldig mye tull og teit prat!

Jeg for min del har litt problemer med å ta folk serriøst når de debaterer som uregistrert bruker her på forumet...

 

 

Mvh.

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser at \&quot\;Fendt VS Valtra JD\&quot\; har bastante meininger om kva traktor som er mest økonomisk, og kansje har han rett, men alt som han meiner med at dieselforbuket er så mykje rimligare med Fendt kontra andre moderne traktorer har eg litt vanskeleg å svelga.Veit om mange store maskinstasjoner i Europa som kjører anna merke enn Fendt.Savner litt store tester (langtidstester) av traktorer ang.kvalitet og dieselforbruk.Ang.erfaring og livserfaring så trur eg at eg har litt,eg har no hatt traktorer i over 20 år.Ser at det er forskjellige kvaliteter ute å går,nokre går uten noko sers problem andre er problemtraktorer.Eg har for tida ein Deutz Fahr 150 som har gått snart 8000 timer,me kjører over 1000 timer årligt i tung anleggsviksomhet, traktoren har ikkje hatt nevneverige reparasjoner og er minimalt med slakk på han.Selfølgelig hadde med spart eindel diesel ved å hatt noko nyare med redusert turtall,men så lenge den går bra og funker uten reparasjoner av betydning er den og økonomisk.Det er jo eit regnestykke kor tid ein skal skifte traktor, og skulle ein kjøpt Fendt måtte ein iallefall ut med over 100.000, til meir enn andre traktorer i samme størrelse. At ein sparer over 60000, på eitt år i disel på å kjøra Fendt har eg lita tru på, då vil eg skifta til Fendt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Dette kunne egentlig vært flyttet til en ny tråd, men jeg klemmer på jeg også... \&quot\;Fendt VS Valtra JD\&quot\; mener at alle store entreprenører i Tyskland kun kjører Fendt. Det er vrøvl. Jeg har kjørt endel langtransport på Europa for 10-15 år siden og har tatt et par ferieturer med bil nedover etterpå. Jeg har glodd så mye utover jordene i Tyskland og Holland at jeg har risikert å kjøre av veien mange ganger. Fendt har nok høy markedsandel blant entreprenører i Tyskland, men er slett ikke enerådende. Dessuten er det naturlig at de har best fotfeste på sitt hjemmemarked. Hvor står valget stort sett mellom JD og CASE? I USA så klart. Hvor tror du at du finner flest Renault (Claas) traktorer? i Frankrike, selvfølgelig. Hvor er KUBOTA mest utbredt? Så klart i Japan. I Sverige har Volvo og Scania 85-90% av lastebilmarkedet tilsammen. Men det betyr ikke at de andre merkene er ubrukbare. Ser du i Tyskland så er MAN og Mercedes i flertall, i Italia kjører de fleste IVECO. Dette har med patriotisme og følelse for sitt \&quot\;eget\&quot\; å gjøre, men også det faktum at maskinene ofte er tilpasset hjemmemarkedets ønsker og behov. (Når 5-7 av de største transporttidsskriftene kjører en \&quot\;arktic test\&quot\; under harde vinterforhold i Nord-Sverige så er det alltid en Volvo eller Scania som vinner.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJS_1

Ble friskt her inne, bra folk ikke tar påskeferie!

 

Må vel innrømme at jeg er Fendt-fan, men når det gjelder 312 mot JD er jeg veldig i tvil. Hvis man skal sammenligne 312 mot JD6430 Autopwr med commandarm hadde jeg nok valgt JD ved mye entrepenørkjøring som slåing, pressing osv. 312 er litt for simpel til slike oppgaver, som f.eks hydraulikkbetjeningen. Dersom du skal ha deg en 2. traktor til mye lasterkjøring på gården ville jeg nok heller valgt Fendten. Smidig, komfortabel og suveren med TMS.

 

Hvis man derimot skal diskutere entrepenørkjøring i stor stil føler jeg at jeg har prøvd en god del. MF er bare å styre unna, kjør 4000 timer og så funker ingenting i mer enn 14 dager i strekk. JD er komfortabel, men litt for simpel og stiller meg også litt kritisk til driftsikkerheten til disse etter 4000 timer. Fendt er etter min erfaring suveren i klassen over 150 hk. Arealmåling, vendteteigautomatikk og betjeningskomfort som ingen matcher.

 

Skal være litt forsiktig med å utale meg om CNH. Bra sikt og komfortabel hytte i disse. Prøvde så vidt T8040 i Danmark for 1,5 år siden og håper virkelig at både transimisjon og betjening har tatt noen steg siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Virker som det ble tråkket på et ømt punkt hos endel traktoreiere her ja! Når det er total driftstid uten noen særlig påkost kommer Fendt suverent ut. 10000 arbeidstimer klarer ingen å slå Fendt sin suverenitet. Dette er enkelt og greit bevist fakta. Jeg har selv eid og kjørt det meste innen traktorer og Fendt er ganske enkelt en divisjon for seg selv når det gjelder driftsikkerhet. Her vil jeg påstå at den største fortjenesten ligger. Hvis en kontakter diverse forsikringsselskaper så ligger Fendt et hav bak alle andre merker når det gjelder bruk av maskinskade. Får også sjeldent avkorting på forsikringen på en Fendt hvis uhellet først er ute fordi skaden som oftest skyldes menneskelig svikt og ikke slitasje som hos andre merker. Variokassa med TMS slites aldri på samme måte som hos sine konkurrenter! Dette pga kassens oppbygging. Dette er det bare å sette seg inn i så er også dette et faktum. Og når dette er sagt, så er ikke jeg \&quot\;kjøpt og betalt\&quot\; som en innlegger påsto om en annen her inne. Slike lavmålte kommentarer taler for seg selv!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Dette er ikke å \&quot\;tråkke på et ømt punkt\&quot\; slik du påstår Espen. Når det blir servert slike påstander som tidligere i denne tråden, at man sparer nesten 70 000,- i året på å kjøre Fendt, så bør man kunne legge frem fakta! Idefox etterlyste akkurat dette, men ser ikke ut som om \&quot\;Fendt.vsJD.osv\&quot\; greier å gjøre dette. Da går jeg ut i fra dette er bare svada fra en ende til en annen. Som Idefox sa\; hvis man sammenligner Fendt med tilsvarende JD, CNH, Deutz-Fahr med trinnløs kasse, og CR motor, bruker ikke Fendten diesel for 70 000 kroner mindre i løpet av ett år. Fendt er en god traktor, ingen tvil om det, men de har hatt sine havarier på Variokassene, og toppakninger som ryker. Det averteres fra tid til annen Fendt traktorer der det har vært byttet både motor og Vario på. Så å påstå at det er nesten umulig at det blir feil på en Fendt, og at dette skyldes brukerfeil er bare tull!! Det har vært påstått her på forumet at Valtraeierne er fanatikere. Ser ikke ut som om Fendteiere er noe bedre. Jeg kommer vel til å få høre det nå men det får så være:-)

 

Ha en fortsatt god påske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dieselforbruk:

Sitter og leser div innlegg, og blir litt forundret over at folk benekter at Fendt faktisk er betydelig billigere i total driftstid. Hvis vi tar en 200 hk Fendt og setter han i en spesiell type arbeid der TMS systemet arbeider optimalt opp mot motorens drimoment, er faktisk ikke 5 liters besparelse en umulighet.

For å få til en besparelse på denne størrelseorden er det selvfølgelig helt påkrevd at traktoren går i en type arbeid der dieselforbruket i utgangspunket er høyt, og at full TMS benyttes sammen med at traktorens mulighet for justering av hvor høyt/lavt turtallet skal være i prosent i forhold til max dreimoment. Hvis du setter en litt uerfarene sjåfør inn i en Fendt med full TMS, vil traktoren alltid finne rett turtall/dreimoment i forhold til best drivstofføkonomi. Så at totaløkonomien i en Fendt som brukes i leiekjøring er vesentlig lavere er riktig. En må videre tenke på hva totaløkonomi er, det omhandler ikke ene og alene traktoren men også utstyret som brukes på en traktor. Bare tenk på eksosbremssystemet hos Fendt, kjøres det meget tunge lass i slakk utforbakke og eksosbremsen benyttes fullt ut er det en enorm besparelse bare i bremser på utstyr. Dette kjenner lastebilnæringen godt til.

Virker ikke som om folk er klar over hvor store fordeler en 200 hk Fendt med full TMS har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har nå kjørt og eid Fendt 820 vario TMS i 2 år og kjørt 3000 timer i variert tungt arbeid innen leiekjøring med noen forskjellige sjåfører. Besparelsen er jeg forundret over. Den er høy. Hos meg er det meget lett å se forskjellen da traktoren går i akkurat samme type arbeid som tidligere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg, så er vel de fleste sammenligninger på diselforbruk gjort mot andre merker med vanlig Semi- og PowerShift kasse. Selvsagt vil fendt da ha et betydelig lavere drivstofforbruk især på transportkjøring.

 

Pr dags dato har jeg ikke lest i noen internasjonale landbruksblader at det er utført tester hvor Fendt er sammenlignet med trinnløs CNH el Valtra da de er nye på markedet.

 

Jeg ser frem til at disse blir sammenlignet og viser resultater en besparelse på 5 l drivsoff pr time ved fendt- noe jeg har liten tro på.. Hvis det imidlertid stemmer, så er det jo helt fantastisk.

 

Dog er jeg ikke i tvil om at Fendt er svært gode og holdbare traktorer med et førermiljø som endelig er kommet på nivå med konkurentene.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mitt første inntrykk når jeg leser disse innleggene er at Fendteiere er seriøse brukere og eiere, mens endel andre folk er direkte sjalu på at Fendt faktisk er det lille hestehode foran andre traktorer. Men som det skrives må det kjøres mye tungt og mange timer pr år for at de store utslagene skal gies.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alt er vel ikke bare bra med Fendt heller? Trang hytte uten den alt for bra komforten, passasjersete som egner seg bedre for barn enn for voksne folk, vanskelig for mange å lære seg å kjøre og en dyr innkjøpspris. Den er også svært dyr å reparere, for reparasjoner forekommer også på Fendt. Les bare forsikringsselskapenes liste over erstatninger til maskinskade. Der vil du se at det faktisk er Valtra som det er minst utbetalinger til, dette til tross for at Valtra har flest arbeidstimer pr år. Ifølge det anerkjente tyske landbrukstidsskriftet \&quot\;Profi\&quot\; er det Deutz-Fahr som er den mest drivstoffgjerrige traktoren av alle de har testet. Faktisk hele 9% bedre enn gjennomsnittet i alle disipliner. Og det er mange liter pr år. Selv har jeg kjørt mange forskjellige traktorer, ca 20000 timer til sammen, og jeg synes at Fendt er en smule oppskrytt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Hvis Fendt er så utrulig bra som en del påstår, hvorfor kjører ikke alle Fendt da...?

 

Mvh.

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er vel bare å lese BG\'\'\'\'s store trinnløstest fra i høst så er det forstålig hvorfor ikke alle kjører Fendt. Det var vel Fendt som fikk desidert dårligst med poeng på hytta. For meg sto valget mellom Fendt, Valtra og JD når jeg byttet traktor i høst. Jeg var ute etter det som passet oss best. Valget ble en Valtra. Mye pga hytta og dens utforming og komfort.Hytta til Fendt er gammeldags og trang. Adkomsten er ikke god for den som løper mye av og på traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når jeg leser alle innleggene her, så kommer vel ordtaket om at smaken er som baken til sin rett!

Jeg for min del har også byttet traktor nå i vår, og valget ble en Fendt. Fram til nå har vi hatt JD og Valtra her til gards. Naboen har JD og min bror har Valtra Direct. Jeg sier meg forsåvidt enig i at hytta er noe \&quot\;gammelmodig\&quot\; men komfor, lydisolering, sittestilling og oversikt er i øverste klasse hos Fendt. Minuset er barnesetet og kanskje ut og innstigning, men det tenker jeg faktisk ikke på i det heletatt om dagen. Så hvorfor valgte jeg fendt og ikke JD eller Valtra? For å være helt ærlig så var det faktisk naboen og min bror som mente at Fendt var det beste valget for meg da jeg har mye tung transport etter vei samt mye pressing. De som har kjørt begge deler mye, faller alltid tilbake på Fendt sa de. Det må ha en grunn! Og hvorfor kjører ikke alle Fendt? Det valget er vel ganske enkelt. For å eie å kjøre Fendt må en ha en god del timer pr. år og ikke minst en god del transport, Fendt er en trygg og god arbeidsplass.

 

En ting som alle må merke seg, er at en skal lete lenge for å finne en så smidig og lettkjørt traktor som Fendt, selv om kreftene er godt over 200 hk. Svingradiusen er helt i en særklasse.

 

Merprisen for en Fendt er en engangsinnvestering som betaler seg tilbake time for time.

 

Med en tillatt totalvekt på 12500 kg og en egenvekt på 6600 kg uten laster samt at jeg kan dra 32 000 kg henger med brems så var valget meget enkelt. Når det gjelder å eie og bruke en traktor, er bruksområdene for meg enormt viktig.

 

For meg er det også meget viktig at hele konseptet er godt igjennomprøvd. Med denne traktoren kan jeg være trygg på at det ikke dukker opp noen uforutsette ting.

 

Håper med dette at iallefall jeg har kommet med en korrekt og rett analyse på hvorfor akkurat jeg valgte Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til OLAF: Du skriver:

\&quot\;Med en tillatt totalvekt på 12500 kg og en egenvekt på 6600 kg uten laster samt at jeg kan dra 32 000 kg henger med brems så var valget meget enkelt.\&quot\;

 

Mange traktorer av diverse fabrikat har oppgitt \&quot\;maximum towable mass\&quot\; og den er som regel rundt 30 tonn. Men skal du dra 32000 kg henger så må traktoren din nedregistreres til 30 km/t! Som vi har påpekt mange ganger før her, med traktor registrert for over 30 km/t så må hengerens aksler ikke veie mer enn 1,5 x traktorens aksler, og du må ha minst 7 hestekrefter pr. tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I mitt vognkort står det klart og tydelig 32 tonn hengerlast. Så fremt at f.eks det er en 3 aksla henger som henger i en trailerhook tilkoblet traktorens orginale bremseuttak. Så vidt meg bekjent er det kun Fendt som har traktorens orginale håndbrekk tilkoblet direkte til hengerens uttak, altså alt av bremser på traktor og henger står på når traktorens lufthåndbrekk settes på.

 

Jeg har også vært i kontakt med trafikkstasjonen, som bekrefter at dette er lovlig på denne traktoren. Det er endel tekniske spesifikasjoner på traktoren som gjør dette mulig. Jeg hadde en helt ny JD 6930 2008 mod før denne traktoren, der var disse tallene ikke mulig.

 

Nå som dette er sagt så tror jeg at jeg forholder meg til de norske myndigheter når det gjelder hva jeg kan frakte på de Norske veier.

 

Når det gjelder drivstofforbruket, er det selvfølgelig avgjørende at du velger rett type traktor til hva som skal utføres av arbeid. Jeg har selv erfart at en \&quot\;nesten stor nok 4`r\&quot\; bruker vesenlig mye mere drifstoff enn en god sekser til samme arbeid. Det er mange moment som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;Så vidt meg bekjent er det kun Fendt som har traktorens orginale håndbrekk tilkoblet direkte til hengerens uttak, altså alt av bremser på traktor og henger står på når traktorens lufthåndbrekk settes på.\&quot\;

 

Dette har jeg nok på min gamle MB-trac fra midt på 80-tallet. Vil tro at JCB og har dette der det er lagt opp for luftbrems på henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

max 8 tonn lovlig pr aksel x 3 = 24 tonn.

I ditt tilfelle får du da 8 tonn på trekkkroken - og da har du 2100 kg for mye totalvekt på traktor.

 

Altså, dette er ikke lovlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vel endel uvitenhet ute og går her nå når det gjelder aksellaster. 8 tonn aksellast er en urgammel henger, eller en som har blitt registrert ned!! 10 tonns aksel er vanlig i dag. Det er totalen hva som er lov som er avgjørende. En 4 aksla henger har en teknisk totalvekt på 36 tonn. Dette er det bare å sjekke med statens vegvesen om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Olaf: Jeg trodde faktisk på alle traktorer med luft hengerbremser, enten Duo-matic eller \&quot\;eselører\&quot\; så går hengerparkbremsen på når du setter på brekket på traktoren. Jeg vet i hvertfall at det gjør det på Valtra og amerikansk JD. Du Olaf, jeg ønsker at du legger ut en link til dokumentasjon på at du kan dra 32 tonn med Fendten din på norske veier uten å sperre den på 30 km/t. Det bryter i allefall med de reglene som gjalt de åra jeg har kjørt lastebil. Hva slags henger er det snakk om? En traktorhenger med trippelboggi får aldri 32 tonns totalvekt. Du får jo ikke ha mer enn 24 tonn på trippelboggi og 27 tonn på en \&quot\;tridemboggi\&quot\; på en lastebilhenger! (Tridemboggi er en vanlig boggi med kortere akselavstand enn 1,79m etterfulgt av en enkelt aksel med styring.) Og da mangler det enda 5-8 tonn på dine 32 tonn! For lastebil finnes endel slepvogner med fire aksler, de kan ha maks 30 tonn. Endel gamle 4-akslede tømmerhengere har merket 36 tonn i vognkortet, men kan allikevel ikke kjøres med over 30 tonn. Og på en slepvogn får du ikke mer enn 20-30 kg i vektoverføring fra hengeren, ergo går den tillatte hengervekten ned hvis du ikke har 30 km/t traktor....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sitter i disse dager og funderer på hvilken traktor jeg skal velge. Inne i dette diskusjonsforumet slår det meg at det faktisk er bare fornøyde Fendteiere, mens de litt mindre fornøyde traktoreierene er kun ute etter å sette fingeren på et eller annet hos Fendt. Virker som det er endel traktoreiere som har vanskligheter med å innrømme at det faktisk finnes en traktor som er bedre på dagens marked.

 

Jeg for min del velger selvfølgelig det som er mest driftsikkert, har god dekning vedr servicer og deler. Samt at et godt rykte vedr dieselforbruk til akkurat den type jobb som jeg har. Da ser jeg ingen grunn til å ta sjansen på noe annet.

 

Kan vel i samme omgang nevne at for et par år siden så valgte jeg å kjøpe meg Claas kombipresse. Dette var det største bomskuddet jeg har gjort da med tanke på deler og service. Fikk aldri hjelp og deler da jeg trengte dem som mest i sommersessongen! Her i distriktet er det de samme folka som står for deler, service og oppfølging hos VALTRA. Tenker med grøss på hva som kan skje hvis uhellet/problemene skulle dukke opp!! Derfor så styrer jeg med glede unna dette problemet.

 

Det jeg vil fram til er at service/deler er meget viktig at forhandleren følger tett opp i hele landet uansett hvor du bor.

 

Da står det jammen meg ikke mange traktorer igjen spør dere meg!

 

New Holland, MF, JD og Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

På bk10 vei er 10 tonn er lovlig for frittstående aksel, på trippelaksel er 24 tonn lovlig.

tillatt totalvekt er ikke det samme som teknisk totalvekt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Olaf, du kan forresten spare deg bryet med å dokumentere de 32 tonnene dine. For her fant jeg dokumentet som beviser at du tar feil.

 

http://www.vegvesen.no/binary?id=74773

 

Hvis du leser omtrent midt i tabell 2, (som står på side 3,) så ser du at maks boggivekt på 3- eller 4-akslet kjerre er 24 tonn, mens for slepvogn er det nå 28 tonn på 3-akslet og 30 tonn på 4-akslet.

Skal du ut over dette, med en maskintralle el,l så kreves det dispensasjon (brukstillatelse).

Jeg har mine tvil om hvor villige biltilsynet er hvis du kommer og skal godkjenne en overvektig maskintralle bak en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...