Gå til innhold

Fendt - ratt


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er den heldige eier av en Fendt 716 TMS. Er veldig godt fornøyd med det meste, men en ting kunne jeg tenkt meg annerledes:

Rattet!

Alt for stort!

Er det noen som vet om det går an å sette på noe annet ratt?

Finnes det noe på markedet som passer eller må man modifisere litt?

Er det lovlig å skifte til uorginalt/annet ratt?

Har hatt Valtra før, og savner rattet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den heldige eier av en Fendt 716 TMS. Er veldig godt fornøyd med det meste, men en ting kunne jeg tenkt meg annerledes:

Rattet!

Alt for stort!

Er det noen som vet om det går an å sette på noe annet ratt?

Finnes det noe på markedet som passer eller må man modifisere litt?

Er det lovlig å skifte til uorginalt/annet ratt?

Har hatt Valtra før, og savner rattet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med bytte av ratt. Bytta ein gang ratt på min Valmet 805, og det gjekk dårlig, if you know what I mean... Lærlingen på verkstedet her nede teita ikkje til skrua ordentlig, så i brå sving på vinterføre bar det utfor kanten, ned 5-8 meter. Men visst du fremdeles vil bytte ratt\;sørg for at det sitter FAST!!!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hjulpet litt og sette på en ratt kule. Det nye rattet må jo passe på rattakselen. Veldig vondt og gammel dags ratt på fendt. Jd har det beste rattet da.... Med innstillinger og alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rattkule, og det er et must, men hadde ikke det på Valtra\'n og det gikk fint uten. Skal sjekke litt diameter på rattaksel. Klart en fordel om rattet sitter fast ja :-}
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Så mye tilpasninger som gjøres på en traktor, så er det egentlig litt merkelig at man ikke kan velge rattdiameter og... Men jeg ser og noen problemer i det, som plassering av vendegirshendler, blinklys o.l.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest kvegard

Hei

 

knubern, fikk du byttet ratt? Synes rattet på fendten er forferdelig. Skulle gjerne ha byttet det.

 

Er det flere som synes bakrutepussern er forferdelig? Den uler og har ikke intervall.. Er det noen som har byttet til en annen pussemotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

MB-Track hadde også digert ratt, det synes jeg også John Deere har. Mercedes og MAN lastebiler, som også er tyske, hadde også forferdelig digre ratt før i tida i forhold til Volvo &amp\; Scania.

På Mercedes sa de at tyskerne har krav til at maskinen skal kunne styres med muskelservo hvis motoren stopper. Da trengs det digert ratt.

Når jeg tenker meg om hadde også Hanomag hjullastere (også de tyske) styresnekke med hjelpeservo og ikke vanlig hydrostatisk orbitrolstyring. Hvis man drar rattet av rattakselen så er de fleste ratt festet på splines (riller) på rattakselen. Får man tak i et ratt som passer på rillene så er det helt uproblematisk å skifte det. På f.eks. Valmet 705 og Deutz DX har jeg montert mindre ratt fra hogde skurtreskere eller trucker. Det eneste man må mikse til er mekanismen under rattet som løser ut igjen retningsviseren når man retter opp igjen styringen. På f.eks. John Deere hvor man trekker rattet opp / ned ved å løsne rattnavet så er det litt verre flytte over et ratt fra en annen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Kjenner ikke til Fendt rattene, men kjenner meg igjen i noen av de samme problemstillingene.

Har Valtra og JD, og jeg kunne veldig godt tenkt med å krysse noen av funksjonene mellom disse to. Synes faktisk Valtra rattet er for lite, og justeringsgeometrien er for dårlig. Fotpedalen derimot er helt fantastisk. (Eneste å sette fingen(foten) på er at i stedet for hakk, så kunne tilitingen vært trinnløs som på JD). Teleskopet på Valtra er irriterende (siger). Er det noen som har en løsning på det?

 

JD: Den beste arbeidstillingen for kropp og armer!!!!! Kun hurtigere tiliting av rattet for å kunne komme raskere inn og ut av hytta er det jeg savner (fotpedal). Jeg har relativt korte bein og armer, og synes derfor at de store armlenene på JD setet er helt suverene når jeg kan hvile armene og samtidig styre traktoren. Det kan jeg ikke på Valtraen.(lite ratt, korte/smale armlener og korte armer) (legger til at siden jeg ikke er høyere enn 173, så sitter jeg lavt, vindusviskeren på Valtraen har derfor ca.15 cm under viskerfeltet som ligger i synsfeltet over panseret. Slike små detaljer burde et så anerkjent merke gjort noe med i kvalitetssikringen sin).

 

Uansett. fendt ratt.........hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hehe, ser problemstillingen ValtraN92. Kjører JD og Fendt og liker rattet til JD, selv om jeg synes det er litt for stort. Har alltid likt rattet til valtra.. Men den forbanna vindusviskeren til fendt er rett og slett for dårlig til en traktor på 1 mill.

 

Har sett flere class traktorer på finn med nytt og mindre ratt. Så spørst om jeg får ta av rattet på fendten å sjekke rillene og dra litt rundt å sjekke på de forskjellige foretningene. Noen som evt har en web side som man kan sjekke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hugolf_1

Bestill nytt ratt på Eik du, det gjorde jeg på min 412, fikk ett litt mindre med integrert rattkule på. Bytta sjøl inga probl. Eneste er at

gammlrattet kan sitte litt fast på rattakselen, måtte bruke tersj for å få det av. Har et perfekt ratt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...