Gå til innhold

Erfaringer med de små Valmet/Valtra traktorene


HCE64

Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer har dere med de minste 3 og fire sylinder Valmet / Valtra modellene fra 305/405 og frem mot A serien? Hva skal man passe spesielt på ved bruktkjøp av disse traktorene?

 

Hvilke modeller/motorer/år er "best" i denne klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye bra. solide traktorer. litt små hytter kanskje, tung clutch, og kraftuttak clutchen sitter dumt plassert. men man kan ikke forvente alt når det er små traktor man snakker om. 665 er solid og sprek og den er også utstyrt med autocontrol altså el hyd. ville anbefale 665 eller 7,8-900. man bør styre unna traktorer med alt for mange timer på telleren. kommer sikkert flere som har bedre peiling enn meg. nå skal det vel auksjoneres bort en 405 da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Egentlig er vel \&quot\;dess nyere, dess bedre\&quot\; greit å si her og, selv om man tydelig ser slektshistoria så har det jo skjedd en viss utvikling, blant annet med knappeclutch og el-hydraulikk.

 

Som Bjørn K sier kan 665 med el.hydraulikk være et bra valg, men finner du en fint brukt 7-8-900 er også det et bra valg, da er det gjerne knappeclutch på den, og vendegir. Skal du bruke den til lasterarbeid er det utrolig kjekt. På de nyere har du og el.hydraulisk aktivering av kraftuttaket, selv om den manuelle clutchen ikke er fjerna på de heller - den er grei å ha om man skal dra i gang noe det er marginalt at går :)

 

En liten kuriositet er jo at en del av disse traktorene kan være utrolig tungstarta på vinteren, bør helst ha motorvarmer. Ikke at motorvarmer i grunnen er noe minus for noen som helst traktor, men er greit å være obs på å parkere i nærheta av strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Et lite \&quot\;obs\&quot\; når det gjelder små, tohjulstrekte Valmet\; lange trekkstenger og liten vekt i fronten... Går lett på bakhjula med disse med et tonn og to i trepunkten uten frontvekter..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn og gul: det kan jeg også skrive under på.

\&quot\;svigerfar\&quot\; har en 455 2wd, som vi drar en 3-skjærs kveneland teigplog og en 2 2-skjærs kveneland vendeplog med. traktoren har ikke noe problem med å dra plogene, men vekten gjør at den blir lett på framakslingen. men med vekter går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valmet 405 kom i 1985, denne har en 2,7 liters motor type TD 27DS4 med turbo, 61 hk. Da 55 serien kom i 1990 fikk de ny motor TD33D(S med turbo),med 3.3 liters slagvolum, 355 erstattet 405, samme effekt men uten turbo.

 

De tidlige motorene hadde, som Rune skriver, tilfeller av lekkasje av kjølevæske til motoroljen, men fra motornr. 88946 ble tetningene ved nedre del av sylinderforingene forbedret, tre teningsringer i stedet for to. Når dette var vet jeg ikke, men det måtte være helt på slutten av 80 tallet.

Jeg har en 355 fra 1990, som jeg er godt fornøyd med til mitt bruk, hovedsaklig snørydding og vedproduksjon.

Hvis disse er tungstartet må det være noe som er galt, virker termostarten (glødinga)?

Min 355 er iallefall svært lettstartet, starter uten gløding i allefall ned til 7-8 minus.

 

Fra serienr. 656316 fikk 55 serien ny og forbedret motor, 20 serien,type 320 i 355, 455 og 555.Dette var vel i 91-92. Da 665 kom fikk den en 4-sylindret 420 motor på 80 HK. 20 serien var en meget god motor, med bl.a. midtstøtte på sylinderforingene, som også dagens SISU motorer har.

 

På 55 serien (og senere) kunne en få el.hydraulikk, autokontroll.Dette er nok en fordel, den mekaniske hydraulikken er ikke spesielt nøyaktig.

 

Ellers så er den slette undersiden og gode bakkeklaringen en stor fordel, dieseltanken er i ramma og dermed godt beskyttet.

 

Angående problemet med tipputtakene som Rune nevner så fikk traktorene ny hydraulikk fra serienr. 610312, der dette problemet er borte. Dette måtte vel være i 89-90.

 

Betjeningsmessig så er disse traktorene ok, men på min er kløtsjen for kraftuttaket veldig tung.

 

På traktorer med mange timer (over 6000) skal en være oppmerksom på slitte skiftegafler i girkassa, men dette er veldig avhengig av bruk og stell.

 

Disse traktorene har mekaniske, våte, skivebremser som fungerer godt, ikke noe tull.

 

Når 100 serien kom, 600,700,800 og 900, ble bremsene forsterket ved at de fikk 4 skiver istedet for 3.

Til Hans: Dersom du skal kjøpe en slik traktor så allier deg med en som kjenner de disse traktorene. Finner du et fint brukt og godt stelt eksemplar har du en god traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym

jeg har en valmet 365s 1997 mod.

det er en toppers traktor i skogbruket pga den har sige aksel,har hat lite problemer med den traktorn det eneste har vert litt slitasje på lster feste og litt andre småting synnes det blir litt provoserende å høre at de andre valmet modelene en 505 i e noe sukses.bare for å få sagt det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Har en Ford 4100(80-mod) med helt tett hytte, men alikevel bråker den radig. Er dette bedre på de eldre valmetene? Ca. 1985-1990(305, 405, 455...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Ragnhild Alma Vinkenes

Vi hadde en '87 405 i mange år. Den måtte ha motorvarmer fra fem plussgrader og nedover. Sjekka dette med Felleskjøpet som da hadde salget på Valmet og fikk bekreftet at dette var et problem på de tidlige modellene, men at det var retta på de yngre modellene.

Var ikke no tull med traktoren ellers, hverken i skogen eller på jorda. Kraftuttaksklutsjen var i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...