Gå til innhold

Valmet 905,2105,2005


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt disse??

Hvordan er de og kjøre?

En herfra hadde hadde både 905,2005 og 2105. 2105 hadde han over 300 hk i, brukte den i pulling. En ekstrem gromlåt i den! Vet at 905 hadde større motorvolum enn toppmodellene 2105 og 2005. 905 er visst vanvittig slitesterk. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Noen som har hatt disse??

Hvordan er de og kjøre?

En herfra hadde hadde både 905,2005 og 2105. 2105 hadde han over 300 hk i, brukte den i pulling. En ekstrem gromlåt i den! Vet at 905 hadde større motorvolum enn toppmodellene 2105 og 2005. 905 er visst vanvittig slitesterk. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har kjørt litt 905, som vel er en finsk konstruksjon, mens de to største er svensker - eller tar jeg feil??

 

905 er i alle fall en veldig grei traktor etter sin tid, absolutt riktig at den er slitesterk. Men så kommer aberet, den er en smule dau i orginal utførelse, og mange satte på turbo og skrudde de opp, enkelte til det hinsidige. For det er ikke noe problem å hente 160 hester av den traktoren, men da blir ikke slitestyrken akkurat det samme.

 

Så hvis du finner en 905 med under 5000 timer på telleren, og som ikke har gått med mer enn 120 hk i motoren er det bare å handle - selv om jeg tror det er VELDIG få av de som er til salgs. \&quot\;En bonde selger ikke sin 905\&quot\; - gammelt jungelord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var valmet stor. Nå henger Valtra etter. Grunnmodellene går igjen på de nye seriene. Har finnene hengt seg opp?? Nei, tror mer på svenskene som skrudde sammen volvo og noen av de gamle volvo bm 2005 2105 osv.

Prøvde her om dagen en 905 for første gang i mitt liv med turbo. I tilleg var den stilt opp til 200hk+. Må si jeg ble overasket over gode kjøregenskaper og for såvidt god komfort tatt alder i betraktning. Vet om ett firma som heller vil kjøre Valmet 905, en en ny T160 med stiv foraksel og hyttefjøring..

 

Det som jeg syntes er rart er at Valtra holder samme prisnivå som JD OG NH. Og ekstrautstyret er jo \&quot\;merkelig\&quot\; kostbart.

Finnene sliter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Vegard:

Vet om folk her som har hatt 905 med nesten 300 hk. De mener at drivverket tåler opp mot 300 hk. Det må jo være noe i det når de kjørte med 250 hk+ i år etter år. Men momentkurven er veldig bratt, slik at det skal ikke mye til før man \&quot\;kvæler\&quot\; den ved f.eks en snøfres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt lillebroren 705 litt. 705-2 faktisk. råsterk og bunnsolid, naboen hadde den til den var gått 6500 timer, bytta turbo engang ett sett endeledd og pakka opp ene styresylinderen. fin girkasse og hurtiggir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største er jo en forandret volvo BM 2654,riktignok med en mere smidig foraksel fra ZF.Det forklarer og forskjellen i motorvolum da disse og har volvo TD motor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

905 er en solid traktor med mye moment, et monster mot for de som (jeg) er vant med 705 :) er så heldig å skal begynne å sette istand en 905 :D De vi kjøpte den av har gitt opp girkassen på den, fikk den ikke sammen igjen.. Men motoren har de overhalt og traktoren er teknisk sett som ny - har heller aldri vært skrudd opp eller modifisert original 105 hk :) er i prinsippet er det bare å finne ut hva som feiler girkassa og vips en god original 905 \;) -Noen som vet om noen som har 905 deler? -ta kontakt :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest County_1
Hadde en 905 -89 modell, men solgte den i fjor. Jeg montert turbo på min og den gikk styggodt! Ca 200 hk på pto. Hadde 650/65-38 hjul på den, gikk nesten 50 km/t. Brukte den til slåing-pressing og brøyting. Vant Trøndercupen i pulling 2005 og 2006!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
905\'n vi har skaffet oss nå, har vært på en videregående skole (mekanisk).. Der har den fått smake mye tragisk håndtering, noe som har gjort sitt til at bla. girkassen måtte overhales.. Deriblandt ble alt i hele motoren byttet og overhalt, noe som folkene fikk til, den starter utrolig lett og går kjempefint :) men å sette sammen girkassen ble for vanskelig for lærerne, og det ble unnskyldt med at det var \&quot\;dårlig merke..\&quot\; den har serienummer 9, og er en 84 modell.. Så tror den må være en av de første..? Den er ihvertfall ett bra objekt, og målet er å restaurere den - etter at det tekniske er i orden :) er kanskje planer om å ettermontere turbo, men en original 905 er vel kanskje ikke daglig kost det heller...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...