Gå til innhold

Ispigger


Gjest

Anbefalte innlegg

Det snakkes en del om ferdigfabrikerte vinterdekk,men hva med skrupiggene fra FK?Har noen kjørt med de 2 siste typene som ble lansert?Jeg kjørte selv en vinter med 300 av den første piggen som kom på markedet i 2004.Dette kun for å dra snøfresen med den gangen,og det gikk da ganske greit.Dekkene bør ikke ha for gammel årgang,da hard gummi er elendig på snøføre,og kjetting blir eneste redning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes en del om ferdigfabrikerte vinterdekk,men hva med skrupiggene fra FK?Har noen kjørt med de 2 siste typene som ble lansert?Jeg kjørte selv en vinter med 300 av den første piggen som kom på markedet i 2004.Dette kun for å dra snøfresen med den gangen,og det gikk da ganske greit.Dekkene bør ikke ha for gammel årgang,da hard gummi er elendig på snøføre,og kjetting blir eneste redning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde den første typen, pigget frammdekkene, fungerte ganske godt, men de ble helt utslitt den vinteren. har ikke prøvd ny typen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
kjøpte skrupigger fra FK før forrige vinter, usikker på hvilken type det var. kjørte med piggene hele den vinteren og gjennom våronna (ikke spør), disse piggene kommer til å bli skrudd på igjen nå når snøen viser seg. god nødhjelp for den som vil slippe å slenge rundt med kjettinger!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den første typen hadde ikke hardmetallpigg bare en krans ytterst på hode som fyltes med is og som ganske fort ble slitt bort fungerte dårlig.

Året etter kom samme piggen med hardmetallpigg i midten av hode, denne fungerte bra med rett antall minst tre i hver ribbe på vanlige traktordekk, jo dredere dekk jo flere pigger. Brøyter en rode for kommunen med frontskjer eller fres uten problemer,men man må tenke seg litt om og beregne litt lengre bremselengde spesielt ved nullføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Apple_farmer_1
Jeg kjøpte typen med hardmetallkjerne i fjor og kjørte med det i bakhjula (Fendt 412 m/originalhjul har ikke plass til stort mer enn en lillefinger mellom hjul og skjerm) gjennom vinteren, og har skrudd de inn igjen i år. Har lettkjetting foran. Fungerer rimelig bra etter min mening, men det er klart det ikke kan sammenlignes med kjetting hvis man kjører på steder hvor det er bratt og med stort lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ser ut til at piggene med hardmetalljkerne hos FK er blitt populære...Bestillte pigger for å ha i bakhjulene på traktoren (kjetting foran). Men har ennda ikke fått de. FK hadde visst problemer med å levere piggene... Men \&quot\;bitsen\&quot\; til piggene har jeg fått..hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Leser med interesse deres erfaringer med skrupigger. De seneste piggene som FK har tatt inn heter Best Grip skrupigg og produsentland er Italia. Disse er gjennomtestet i Norge sist vinter av proffe folk, både på traktorer og lastebil, med meget positive tilbakemeldinger.

Ganske riktig som MF frelst sier kunne ikke fabrikken levere nok for å dekke den eksplosive etterspørsel forrige sesong. Fabrikken stiller forhåpningsvis langt bedre foran sesongen 08-09 da flere produksjonsmaskiner er innkjøpt.

Etter nevnte egne tester og mange positive tilbakemeldinger, vet jeg at kommende brukere av Best Grip vil få et kvalitetsprodukt som dere som brukere blir fornøyd med.

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest maxxum_1

hei. vil ikke skryte får mye av piggene til fk.

den aller første typen som kom var dårlig(uten Hardmetallkjerne).

neste typen med hard metall kjerne å sekskant bits til å skru inn fungerte bra nok.

men i fjor trodde fk at de hadde en revolusjon innen pigg. der tok de feil.

jeg hadde skrudd inn piggen på en maxxum i bakhjula å skulle kjøpe nye til jxu`n siden jeg var fornøyd med de forrige, å da ble jeg anbefalt dn nye typen som kom i fjor høst.prinsippet så bra ut, med store gjenger å en bits med 2 små tapper som ikke skulle fylle seg med møkk når de skulle ut igjen. men problemet med de nye var at spissen var ikke skikkelig sammenføyd med resten,

å resultatet ble null grep å piggene satt så hardt at bitsen knakk når jeg prøvde å skru de ut.

hadde folk fra fk får å se på det å de mente det var produkskjons feil på alle de nye piggene på det partiet de hadde tatt inn.

så er i forhandling om erstatning, siden piggen nå er på vei inn i hjula å de lekker luft å må legge inn slange etc..

 

å ikke nok med det, var ute å strødde med maxxumen en kald å glatt vinterkveld å syns jeg begynte å få så dårlig grep, måtte rygge får å strø først, å oppdaget da at den skru piggen med hardmetallkjerne var bare sekskant hodet igjen, overhodet ikke noe hardmetall. så alt av skru pigg er levert tilbake å kjører nå med skytepigg bak.(synd på nye michelin hjul,ca 3 mnd gamle)

etter jeg fikk skytepigg har jeg merket stor forskjell på drakraft.skrupiggen er bare leiketøy i forhold.

eneste er hvis \&quot\;onkel\&quot\; møter meg om sommern\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte piggen til fk i fjor, ikke spesielt fornøyd. hadde skytepigg beregnet til hjullaster før skrupiggen. blei ett snøfall på skrupigg og inn med skytepiggen igjen. kjører med de hele året og da holder de to vintre. har også blitt stoppa av \&quot\;onkel\&quot\;, fikk 500kr i forenkla forelegg. det er det jaggu vært
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

JAN: helt enig med deg i den der.

hvis det ikke er mer enn 500 kr er det verdt det.

en skytepigg koster 4,5kr+mva å skrupigg koster 4,75kr+mva. å de holder omtrent like lenge.

mindre jobb med skytepigg. å de holder lenger hvis man ikke kjører mye om sommern. kjører ca 1000 timer i slåtten å piggene har god effekt i 3 vintre,samt at det er mindre jobb med de.

å ikke minst sikkret grep når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...