Gå til innhold

Kjettinger


Gjest

Anbefalte innlegg

Kva erfaringer har de med traktorkjettinger?

Kva kjettinger høver best til brøyting på asfalt?

Kva kjettinger varer lengst?

Kva kjetting er roligst å kjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva erfaringer har de med traktorkjettinger?

Kva kjettinger høver best til brøyting på asfalt?

Kva kjettinger varer lengst?

Kva kjetting er roligst å kjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp lett kjettinger, kjenner ikke att det er kjettinger på traktoren da, vi har kjørt 3-4 sesonger med lett kjettinger, bruker traktoren en del i skogen og til transport, må nokk bytte dem i løpet av vinteren, har bare gode erfaringer med lett kjetting. men har du mye brøyting ville jeg brukt knasstedekk med pigg, helt utrolig god fremkommelig het på is og snø, må bare prøves =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt noe problem med att kjettingen gnager seg inn i dekkene, vi bruker ikke vinsj på traktoren, bare lasster oppi hengeren med vedklo på lasteren, blir ikke brukt så mye i selve skogen sånn som mange andre gjør, har en variotrack til d. men pigg er sterkt å annbefale, prøvde fendt 818 og 412 med kansstedekk med pigg opp etter fjellet med 9-10 rundballer veldig bratte bakker uten firhjulsdrift på var ingen problem i d hele tatt, var en med en 716 med kjetting som ikke klare og komme seg opp dær =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med brøyting i mange år.Kjører en valtra med 3.50m spissplog og anbefaler ikke pigger.Jeg starta også med pigger i dekka,men hadde store problemer med store snømengder som skavler og masse løssnø.Problemet ble når jeg skulle kjøre igjennom disse,og spesielt i litt motbakke.Så gikk jeg over til lettkjetting og har bare fortsatt med det.Kjører fint over 50km/h med lettkjettinger,har med ett ekstra sett med sjakler.Så jeg anbefaler på det sterkeste kjettinger framfor pigg,så slipper du å skifte dekk hver sesong,har du pigg må du ha to sett dekk,hvis du bruker traktoren utnom vintersessongen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofa lettkjetting fra lilleseth er holdbare.De jeg kjører,starter på sin sjuende sessong,nå til vinteren.Lett å legge på,ta av og merkes nesten ikke på traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Kjører med knastedekk og pigg. Har kjørt 10 år uten kjettinger og savner det ikke. Kobler sjelden inn 4wd og det er på en valtra uten lodd eller redskap bak, med 3,3m diagonal skjær forran. Annbefaler 2 sett med dekk, har kjørt 5år med samme piggene og mistet ca 5 pigger. Da vi brukte kjettinger gikk det 3 sett hver vinter så det var ikke billig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 10 mm telefesdal kjetting bak, og en gammel foran for styringen, er ikke fornøyd med tellefsdal kjettinger, gnager i dekkene, + spetakkel og få festa dem på midten. personlig mener jeg traktorene går for fort i dag til og ha kjetting, dårlig klaring mellom skjermer og diesel tank, får du en løs lekke i 40 km/t, pang!!! goodbye netto kr, skal du kjøre mye på vei og bare brøyte på asfalt ville jeg pigga rund baut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har prøvd det meste av kjettinger og en ting er sikkert: aldri meir Lilleset verken av piggkjetting eller lettkjettinger,det er eit merke som heiter Trygg og dei er overlegne på slitasje og styrke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør trygg kjetting til ett førstevalg er prisen.Den er billigere enn tellefsdal og ofa fra lilleseth (på eks lettkjetting 16.9-34.)Men ofa som jeg har kjørt før,kunne jeg kjøpt på nytt med glede kvalitetsmessig,men prisene er for høy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Skal ha nye kjettingar til vår Valtra 700 med 70-profil dekk. Har hatt tradisjonell piggkjetting til no, men er usikker på om det er rett i framtida. Traktoren går stort sett berre langs gardsvegen (stor stigning), og litt på traktorveg i skogen (gankse lett køyring, ikkje ut i terrenget). Her kan kome ganske store snøfall, og brått er her blankis - og som sagt er gardsvegen ein einaste lang bratt bakke (halvannan kilometer).

Brøyteutstyret er fres eller skjær bak.

Er lettkjetting lurt? I så fall Trygg, Ofa eller noko anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del frister det og prøve pigg. Jeg har en god brøyterunde både kommunalt og ptivat og har alltid kjørt på kjetting. Men på vårparten blir det mye barmarkskjøring og stor kjettingslitasje.

 

Men, det er et men. Her får du ikke kommunal brøyting hvis du kjører på pigg. Kommunene har svært dårlig erfaring med det.

Der det brøytes med pigg har det vært dobbelt så tykk såle om våren som der det brøytes med kjetting.

Grunnen er at de med pigg løfter litt på skjæret når det begynner og slippe for dem. Da blir det såle.

Mitt inntrykk av pigg er det at hvis du først skal pigge så må du gjøre det ordentlig med en gang. Du må kjøpe gode Nokian TRI 2 dekk til 100000 kr som du fyller med væske og pigge dem med det beste av pigg.

 

Men det og skru noen billige FK pigger i ordinære landbruksdekk har jeg liten tru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg har litt tru på disse.

http://www.flom.no/joomla/index.php?option=com_content&amp\;task=view&amp\;id=92&amp\;Itemid=113

 

Det er også viktig og finne riktig dim på kjettinger til riktig traktor.

 

Grove kjettinger på lette traktorer gir dårlig grep, om ikke du skal i skogen.

 

Og til Roger, du er tøff som kjører over 50km/t med spissplog. Får håpe du ikke treffer ett kumlokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...