Gå til innhold

Effektbehov rundballepresser


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny singelpresse. Per nå ser det ut til å stå mellom Kuhn 2130 (med 14 kniver), Krone MC 1250 og muligens Orkel 1260. Hvis noen har noe førstehåndskjennskap til disse hadde det vært fint å få noen råd :)

 

Spesielt lurer jeg på erfaringer i forhold til kraftbehov, hvor reelle er de tallene som forhandlerne oppgir? Spennet er jo enormt: Krone 50 hk, Kuhn 75 hk, John Deeres nye R400 100 hk. Egentlig har jeg fått best tilbud på Kuhn, men er fristende med Krone dersom kraftbehovet stemmer. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Kjøpte ny Krone MC 1250 i sommer, Var noe skeptisk til om vi klarte å dra den med traktoren vi har, MF 4245, 85 hk. Det var ikke problem i hele tatt. Nå skal det sies at sommeren 2013 var tørr og fin, så både fôret og bakken ga ikke de største utfordringene. Så jeg tror faktisk effektbehovet på Krone stemme ganske bra. Grunnen til at den går så lett er nok pressesystemet med kun to store valser og resten av kammeret er er et endelåst &quot\;stålbelte med små ruller som presser graset. Jeg tror nok valsepresser gjennomsnittlig presser noe hardere baller, men de går også tyngre. Spesielt går nok Orkel tungt, fordi de har glidelager. (Men de lagerene har jo den fordelen at de er nærmest uslitelige). Jeg synes ikke ballene som er presset med Krone 1250 er merkbart lettere enn de som er presset med andre presser. Hardheten er for de fleste presser et resultat av hvordan en kjører. Vi veide noen baller presset med Krone 1250. Fôret var godt fortørka, tipper 30-40 % tørrstoff. Når vi kjørte på 90 % pressetrykk var de 620 kg i snitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Okei! Hva var grunnen til at du valgte Krone? Er vant med valsepresse fra før og er litt usikker på Krone sitt system, men samtidig blir det jo vesentlig færre lagre og kjeder som kan ta kvelden. Har en 100-hester som jeg pleier å presse med, men har også en lett 70-hester, og på blaute jorder/blaute sommere hadde det vært veldig interessant å kunne dra pressa med denne. Men det er mulig det blir litt drøy kost uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Valgte Krone først og fremst pga vekta og trekkraftbehov. Nå tror jeg nok pressa er noe tyngre enn det som står i brosjyren. (2600 kg?). Det står ihvertfall et skilt med 3000 kg på den, men importøren påsto at de har veid de til 2680 kg mener jeg å huske. Har ikke veid vår, det kunne vært interessant. Første sesong har bevist at kraftbehovet er lite. Jeg tror faktisk ikke det burde være problem i hele tatt å dra den med en 70 hester, om en ikke skal i de bratteste bakkene. Et annet moment for valg av Krone var at forhandler hadde den på lager, og vi fikk den bare et par dager etter å ha bestemt oss. Orkel og John Deere var utsolgt. Kuhn følte vi ble for stor og tung, men det er mulig de har en lettere modell enn vi vurderte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Lurer på om det er en ny modell av Kuhn jeg har fått pris på, men vekta er oppgitt til 2900 kg. Synes jo de fleste ligger i området mellom 2800 og 3500. Den gamle viconpressa mi veier bare 2200, men varer vel dessverre ikke evig…
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...