Gå til innhold

Chipping og dieselforbruk?


Rune

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med dette?

Tenker mest på den formen for chipping der programmet byttes, ikke med en løs boks imellom.

De skryter av at forbruket går ned, men gjør den det i praksis, en har jo mere hester tilgjengelig som gjerne blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Lurer litt på det samme jeg og.

Hvem chipper traktorer i Norge? Mener da altså ikke slike \&quot\;powerbokser\&quot\;

Skulle gjerne ha hatt ut 10-15hk til av 309Ci\'n.

 

Jeg veit ikke om det er elektronisk eller mekanisk motorstyring på en Fendt 309Ci, noen som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
De sier i reklame brosjyrene for power bokser att \&quot\;i visse tilfeller mindre drivstoff forbruk.\&quot\; Det er jo klart att en motor som jobber lettere bruker mindre diesel, er ikke sikkert en 100 hesting bruker mindre på full styrke, når man med en 170 hesting går på tomgang. Det som jeg vet reduserer drivstoff forbruk er så simpelt som to magneter der man setter den ene på drivstoff tilføreselen og den andre på lufttilførselen. mye brukt i anlegg på lastebiler , dumpere, gravere, hjullastere. magnetene gir en bedre forstøving av dieselen når den kommer fra dysa og inn i forbrennings kammeret. Når det gjelder chipping ville jeg prata med noen i anleggs bransjen eller i lastebil bransjen, da det er mer vanlig der. (gode erfaringer) vet ikke om du har common rail på din fendt. er det ikke det kan man klippe av plomba og skru litt på skruen, kommer det bare masse svart røyk har man skrudd for mye.. Morsomt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Mer hester kan i visse tilfeller være vel og bra det - mange traktorer som man godt kan hente litt til ut av uten at det er noen fare.

 

Men jeg beit jeg merke i en helt annen ting, og i vant stil avsporer jeg tråden - jeg syntes du kjørte voldsomt fort med rundballepressa Rune. Selv ligger jeg på 7-8 km/t til jeg har knappe 50% fullt kammer, så girer jeg ned til mellom 4 og 5 km/t. Jeg tror, mener og har blitt fortalt fra troverdig hold at dette skal gi mer i ballen. Og jeg kjører som du fastkammerpresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Rune: Så 6820\'n går bedre enn fendten? Den Varion til Fendt stjeler mye krefter:(

Jeg ringte han John og spurte om 412, 309Ci og 716.

412\'n kunne han øke med 20-25%, 716 - 240hk.

309\'n viste han ikke om hadde elektronisk motorstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
trinnløs stjeler ikke hester, men har man mere komfort/mindre støy kjennes det ut som traktoren går dårligere¨. Vill for moro skyld legge til ulike innsprøytnings metoder, og dere må rette meg da hukommelsen er rusten, man har den gode gamle dysa, som blir matet med en rekke eller rotor pumpe, direkte innsprøytning heter det faktisk.. men er rekke eller rotor pumpa elektronisk styrt, kaller vi det indirekte innsprøytning, (ikke common rail) kan chippes. common rail er det en høytrykks pumpe som sender dieseln opp i ett enormt trykk, 1200 bar? sender dieselen opp i ett galleri videre til dysa som åpner elektronisk på kommando av styre sentralen. også har man enhets injektorer der dysa også fungerer som høytrykks pumpe også common rail, dette er mest brukt på lastebiler da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Vi er stort sett prinsipielt enige vi TG, men jeg kan legge til en opplysning til trinnløs-forsvaret ditt som kanskje kan oppklare noen misforståelser.

 

Jeg er helt enig i at trinnløs ikke stjeler hester, men de trinnløse kassene fra forskjellige produsenter har (marginalt) forskjellig virkningsgrad - det kan fort bli blanda med økt effekttap.

 

Og til Bjørn\; glimrende forklaring om diverse dieselteknikker. Og jeg kunne ikke arrestere deg på noe jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn K.: Indirekte innsprøyting har vel ikkje noko med elektronisk innsprøyting å gjere. Det er vel dei gamle forkammermotorane der forbrenninga skjedde i eit eiga kammer som er indirekte innsprøyting. Eks TDI: direkte innsprøyting, elektronisk styrt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

tdi er ikke en indirekte innsprøytning\; det er common rail..\'

Indirekte innsprøytning er den \&quot\;gamle\&quot\; turbo dieselen, med en elektronisk styrt diesel pumpe. der blir dielsen blir sendt til dyse med lavere trykk en common rail. common rail=høyt trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I direkteinnsprøytningsmotorene blir drivstoffet pumpet inn i sylinderens topp rett over stempelet når dette er på topp. I motorer med indirekte innsprøytning, har sylinderen et ekstra \&quot\;brennkammer\&quot\; med en åpning inn i sylinderen. Trykket fra eksplosjonen forplanter seg inn i sylinderen og presser stempelet ned. Tradisjonelt har dette blitt sett på som en mer kontrollert eksplosjon og har derved gitt mer stillegående motorer. Common rail har som regel alltid dysa stående rett over stempelet med utdyping i stempelet som forbrenningskammer og er dermed direkteinnsprøyting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG\;Gråter ikke over og være nede i 20-25 bunt i timen?? Tjener penger som \&quot\;gras\&quot\; da... Tar du snitt timeprisen for ei kombipresse ifølge maskinleigeprisene til Bedre gardsdrift så bør du ikke overstige 15 bunt i timen..? Ikke for det, ligger nok over 15 jeg og, men passer jeg 20-25 i timen får ikke jeg jobb neste år!! Skal være enig i at på godt fortørka gras og fin pressing så kan en ligge på ca 20 men er det rått så er vi nede pp 15 og bratt i tillegg så kanskje 10-12 i timen! Har testa dette med hastighet og baller i timen og veid bunt. Sier seg selv at kjører du fort så får du ikke like mye i ballen. Da må en såfall ha bandpresse og den egner seg jo ikke så særlig på rått gras da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja knivene er viktig. Har jo noen rekorder i produksjon her og, bla. her i sommer med mye regn, så blei det litt hardkjør for og få til noe mellom skurerne. Var opp i 35 i timen med kun kjøring da. Kapasiteten på pressa er der men og en skal ha fine jorder! Har hørt de si hos Orkel under testing at de har vært opp i 52 i timen! Da skal det være bra fortørk om de vil ha som noenlunde bra baller!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å kome attende til utgangspunktet for debatten her eg da..:

Er skeptisk til å la denne dansken justere motorprogrammet utan vidare. Han tek mellom 8 og 10 tusenlappar for programmeringa, men har ikkje med dynamometer og testar effekten etterpå! Har høyrt om fleire traktorar som har blitt mykje sterkare enn forespeila, og fått problem med oljeforbruk, hurtiggir mm.

Har sjølv ein \&quot\;boks\&quot\; til under halve prisen som fungerar godt. Målte forbruket i vår på møkkjøring med 9m2 tank og 4km transportetappe til 10 liter/t originalt og 9,6 liter/t oppskrudd. Traktoren (MF 5465) var da 110 hk på pto originalt og 164 hk på pto oppjustert. Hadde ikkje målt effekta enda da, og kjører nå med ca. 140 hk på pto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde KCR fyrst, men den virka ikkje noko særleg. Gav berre 10 hestar, så den solgte eg att.

Har nå ein \&quot\;Diesel Power Digi VP\&quot\; -boks, kjøpt av eit firma i Trondheim: KO INVEST A/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

\&quot\;Jon Ferguson\&quot\;: Har ikke KCR en boks som er justerbar, hvor man selv kan bestemme effekten.

Ellers så vet jeg av en del gærninger her ute hos oss. En med en Valtra Valmet 8950 skulle teste traktoren på et dynamometer. Men dynamometeret klarte ikke å måle effekten. Vil si at Valmeten hadde over 300 hestekrefter på kraftuttaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For å gå tilbake til forklaringen på de ulike innsprøytningssystemene: Common-rail, har et felles reservoar som alle dysene er koblet til. Ei høytrykkspumpe sørger for at trykket ligger opp til 1800 bar(siste generasjon). Dysene står montert rett over stempelet mellom ventilene. Denne typen har opptil flere innsprøytninger i en arbeidstakt for en mykere motorgange.

 

Pumpe-dyse teknikk, mest kjent fra Vw personbil og Volvo lastebil, bygger på de samme prinsippene som Common-rail, men har bare en vanlig matepumpe som leverer diesel opp til injektorene. Injektorene blir drevet av kamakselen som presser et stempel i injektoren ned og sprøyter inn dieselen. Mengden diesel som blir presset inn reguleres av en stor magnet som står på injektoren, samt tidspunktet.

 

Vanlig dieselinsprøytning, som de fleste er vant med, foregår med ei rekke eller rotasjonspumpe. Her blir dieselen sprøytet inn ved et fast punkt før tenning. Mengden reguleres i pumpa. Disse pumpene er da mekaniske eller elektrisk styrt.

 

Arrester meg hvis jeg har skrevet helt feil her nå, men er ganske sikker på at dette er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...