Guest Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg byttet ut det vanlige toppstaget med et hydraulisk. Det gamle toppstaget kunne jeg feste når det ikke var i bruk. Det var ikke en sånn moderne stålkonstruksjon å feste det i, men det var ordnet til en enkel kjetting med lås til å slå rundt så det stod opp. Nå er jo det hydrauliske staget adskillig tyngre så jeg lurte på om dere pleide å ta det av når det ikke er i bruk eller om det finnes en patent for å feste slike? Har kikket i ØD sin katalog men finner ikke noe der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oilar_1 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg byttet ut det vanlige toppstaget med et hydraulisk. Det gamle toppstaget kunne jeg feste når det ikke var i bruk. Det var ikke en sånn moderne stålkonstruksjon å feste det i, men det var ordnet til en enkel kjetting med lås til å slå rundt så det stod opp. Nå er jo det hydrauliske staget adskillig tyngre så jeg lurte på om dere pleide å ta det av når det ikke er i bruk eller om det finnes en patent for å feste slike? Har kikket i ØD sin katalog men finner ikke noe der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Hei, jeg har tatt en kjetting fra en kraftoverføringsaksel som jeg henger toppstaget opp i, fungerer utmerket, lett og ta av og på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oilar_1 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Hm, er den sterk nok. Jeg synes de kjettingene ryker av nesten før man har fått montert en aksling på traktoren? Tipper det toppstaget veier 20 kilo og hvilken belasting det vil gi i en kraftig hump er jeg usikker på. Jeg vurderte å ta en liten lastestropp av den typen du spenner med en liten jekkemekanisme og så kutte av en passende bit og knyte fast noen kraftige kroker i endene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 mulig den blir for svak til et så stort toppstag, vi har bare en JD 6220 med toppstag tilpasset den traktoren. Lastestropp er sikkert ikke en dom ide =) Bare det blir lettvint og henge det opp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Du skriv ikkje någå um kæ slags stag du har,men eg kjøpte meg eit Songe duplostag frå ca eit år sia,og det var betydele tyngre enn det forrige hydrauliske staget. Eg brukar ein kjættingstomp (mykjy kraftigare enn kraftoverføringsaxelkjetting) og ein karabinkrok i enden,som eg knepper på bøyla på staget når det skal henges opp. Funker fint på min traktor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest temlav_1 Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Jeg bruker også båsfeste fra delaval og det fungerer utmerket. Kuband er brukendes til mange ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 noe som kan være lurt er å bruke trekant eller eurotilkobling. hvis du bruker euro (firkantkobling) vil du kunne bruke samme redskap både på frontlesser og bak på traktoren. Du slipper da å måtte passe på å henge opp toppstaget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.