Gå til innhold

Oppheng av toppstag (hydraulisk)


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg byttet ut det vanlige toppstaget med et hydraulisk. Det gamle toppstaget kunne jeg feste når det ikke var i bruk. Det var ikke en sånn moderne stålkonstruksjon å feste det i, men det var ordnet til en enkel kjetting med lås til å slå rundt så det stod opp.

 

Nå er jo det hydrauliske staget adskillig tyngre så jeg lurte på om dere pleide å ta det av når det ikke er i bruk eller om det finnes en patent for å feste slike? Har kikket i ØD sin katalog men finner ikke noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oilar_1

Jeg byttet ut det vanlige toppstaget med et hydraulisk. Det gamle toppstaget kunne jeg feste når det ikke var i bruk. Det var ikke en sånn moderne stålkonstruksjon å feste det i, men det var ordnet til en enkel kjetting med lås til å slå rundt så det stod opp.

 

Nå er jo det hydrauliske staget adskillig tyngre så jeg lurte på om dere pleide å ta det av når det ikke er i bruk eller om det finnes en patent for å feste slike? Har kikket i ØD sin katalog men finner ikke noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har tatt en kjetting fra en kraftoverføringsaksel som jeg henger toppstaget opp i, fungerer utmerket, lett og ta av og på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oilar_1
Hm, er den sterk nok. Jeg synes de kjettingene ryker av nesten før man har fått montert en aksling på traktoren? Tipper det toppstaget veier 20 kilo og hvilken belasting det vil gi i en kraftig hump er jeg usikker på. Jeg vurderte å ta en liten lastestropp av den typen du spenner med en liten jekkemekanisme og så kutte av en passende bit og knyte fast noen kraftige kroker i endene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig den blir for svak til et så stort toppstag, vi har bare en JD 6220 med toppstag tilpasset den traktoren. Lastestropp er sikkert ikke en dom ide =) Bare det blir lettvint og henge det opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv ikkje någå um kæ slags stag du har,men eg kjøpte meg eit Songe duplostag frå ca eit år sia,og det var betydele tyngre enn det forrige hydrauliske staget. Eg brukar ein kjættingstomp (mykjy kraftigare enn kraftoverføringsaxelkjetting) og ein karabinkrok i enden,som eg knepper på bøyla på staget når det skal henges opp. Funker fint på min traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Jeg bruker også båsfeste fra delaval og det fungerer

utmerket. Kuband er brukendes til mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
noe som kan være lurt er å bruke trekant eller eurotilkobling. hvis du bruker euro (firkantkobling) vil du kunne bruke samme redskap både på frontlesser og bak på traktoren. Du slipper da å måtte passe på å henge opp toppstaget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...