Gå til innhold

Frontslåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe frontslåmaskin, er det nokon som har testa den nye til kverneland med sidevalser Model 2832FS.? Kan vel kjøyrast på mindre traktor den. Er og interessert i erfaringar med front maskin kontra slep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte frontslåmaskin før årets sesong så jeg kan iallefall komme med mine erfaringer.

Jeg har kjørt slåmaskin noen år, først trepunkt montert, så slepemontert og nå siste sessongen kombinasjonen med front og sleper.

Fordelen med frontmontert er jo at du kan sitte i normal kjørestilling og slipper å vri nakken. Dette har vært viktig for meg som slår noen tusen mål i året.

Ulempen med frontmontert er at du kjører mye i gresset med bakhjulene hvis det er mye svinger. Jeg løser det i dag med å rydde og kutte svingene i begynnelsen slik at jeg får mest mulig rette strekk. Men det går selvfølgelig litt fortere å rydde for meg med nesten 6m arbeidsbredde en det gjør med en enkel maskin.

En anne ulempe med vår maskin som har crimper er at vekten er høy og det blir litt mye vekt på fremakslingen som jo har de minste hjulene.

 

Skulle jeg hatt en maskin i dag hadde det nok blitt sleper. De er utrolig smidig når du venner deg til å kjøre den og raskere å slå med en frontmaskinen. Flyter også lettere over hindringer en vår frontmonterte iallefall.

 

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg litt med på Jostein sine erfaringer her.

Jeg har butterfly, har kjørt noen mål med solo front etter havari.

Frontmaskinen, Taarup 3,20 med crimper, blir i tyngste laget på framakslingen selv med 200 hk traktor.

Dersom du kjøper frontmaskin, kan det være greit å få med et lodd i bakenden.

Opphenget i frontmaskinene er som regel spinklere enn på de slepte modellene, og som Jostein påpeker, så flyter de ikke like lett over hindringer.

Når det gjelder slitasje på nakken med slept maskin, så har jeg erfart at det gjelder stort sett første slåtten en kjører.

Still inn speilet, og se fremover.

 

På den andre siden er frontmaskinen billigere, ihvertfall om du allerede har stenger og pto på traktoren.

Likevel, slept maskin er mer behagelig om du bare skal ha en maskin.

 

Samme om du velger front eller slept så kan jeg si at begge deler virker, og Kverneland har generelt sett fått til dette med slåmaskiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet er det et spørsmål om hva du ønsker og hva du er villig til å betale. Kjører Pöttinger Alpha motion 346 frontmaskin på JCB. 346 cm slåbredde er ikke mer enn det må være, traktoren er 255 cm bred og selv den kjører gras ned i krapp sving med bakhjulet. Tyngden på framakselen avhenger av hvor mye transport du har med løftet maskin. Min kombinasjon har stor forskjell på vekt i trekkstengene etter om bjelken er løftet eller ei. Jeg kjøper heller mindre traktor med full pakke i front enn slepemaskin. Slåmaskinen har blitt stilt inn etter traktoren en gang og lever sitt eget liv under bruk, høyden på trekkstengene blir kun endret når maskinen skal påmonteres, avmonteres eller for ekstra klaring under transport (lave steingjerder som må passeres). Jeg har ikke hatt problemer med at den ikke flyter over hindringer, men så går det da heller ikke raskere enn 13-14 km i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger flere andre tråder her på forumet om vendbar med slåmaskin. Har selv kjørt slik kombinasjon i noen år nå, og kan si følgende: på flat mark er nok sleper overlegen på kapasitet mtp kjørehastighet. Derimot mener jeg vendbar med slåmaskin er suveren i bakker. Med hovedvekt på de store hjulene uten pendling, har du dessuten en utrolig stabil ekvipasje.

Totalt sett er jeg godt fornøyd med en slik kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter flere år med slepemaskin både JF og Taarup kjøpte jeg i år en Pøttinger Alfa Motion 351 frontmontert maskin til min Valtra XM 150 med vendbar førerplass. Beste innvestering hittil på grasfronten, masinen er veldig lettdrevet i fohold til slepere med ferre vinkeldrev og aksler som også må smøres og etterses. pøttinger har mange smarte løsninger med feks sentralt plasserte smørenippler og fastmonterte maler på for fjærer som av og til må justeres.Maskinen henger mye lettere enn de andre maskinene jeg har kjørt slik at ved påkjøring av stein etc. hopper maskinen mye lettere over, merkes også ved slåing av grønnfòr da slepemaskinene jeg har kjørt har hatt en tendens til å subbe ned i stubben på ene siden noe som ikke forekommer på denne: Det aller beste ved å montere den bak er oversikten, man har samme oversikt som på en skurtresker slipper å snu på hode i det hele tatt.

Stabiliteten, vekten kommer på bakhjulene der den skal være ingen problem uansett terreng, Smidigheten, man kjører aldri oppi graset før eller etter det er slått,

Effektiviteen er faktisk målt opp til 11% høyere ved slått samenlignet med sleper.

Utfordringen var hastigheten på kraftuttaket da alle forhandlere inkl. Ak maskin mente at frontmonterte maskiner kun leveres med 1000 omin da dette er standard foran og min Valtra har kun 540 og 750 omin på kraftutaket bak. Først etter selv å ha lest gjennom instruksjonsbøkene på nett for de forskjellige maskinene viste det seg at Pøttinger kan leveres både med 540, 750 og 1000 omin. noe jeg så måtte gjøre Ak maskin oppmerksom på for så å få et tilbud (snakk om oppdaterte selgere!) Kun vranghet fra Fk gjorde at det ikke ble en Taarup da jeg selv hadde funnet fram til et oppgiret vinkeldrev som passet fra samme produsent som orginalen som står på maskinen, de ville ikke bytte, men angrer ikke på valget.

Kjøpte en maskin for 540 omin som jeg kjører på 750 og sparer turtall. Egentlig rart at ikke flere kan tilby lavere omdreiningstall da det her vil være mye disel å spare feks kjøre en maskin for 750 omin på frontkraftutak med 1000 omin og senke turtallet .De fleste traktorer av litt størrelse vil uten problem klare å drive en oppgiret maskin.

En nabo av meg som også har Twintrack ble gjordt klar over muligheten med 540 omin og kjøpte samtidig en Pøttinger 301 F Alfa Motion med fingercrimper, han er også kjempefornøyd.

Jeg også gjordt det mulig å styre traktoren med joystikken på høyre og venstre bevegelse og løft senk av maskinen med bak og fram bevegelse. Stubbhøyden justeres med det hydrauliske toppstaget, på en annen joystikk, når som helst gjerne i fart og totalt uten bruk av vertøy.

Bestillte en maskin med fingercrimper men fikk levert en med valsecrimper (feilbestillt fra selger) med dog til samme pris som den bestillte. Valsecrimper fungerer utrolig bra, samler strengen bedre enn fingercrimperen og er snillere med belgvekstene i grønnforblandinga uten at det går utover fortørkinga, støyer også mindre.

Synes det er rart at ikke flere traktorprodusenter har sett muligheten med vendbar førerplass. De fleste av dem produserer skurteskere der man har samme forhold. Ville være nokså rart å produsere dem med treskebjelken bak over de små hjulene hytta i andre enden for så å henge et svært lodd over de stor hjulene bak for å oppnå stabilitet?

Tror det har med inbitte holdninger om hvordan en traktor skal se ut og strømlinjeformede linjer der det ikke er rom for nytenking og praktisk bruk.Tenker du litt utenom de faste standarder som produsentene leverer innenfor en forhandler blir du i hvertfall ikke møtt med velvilje.

Anbefaler på det sterkeste Pøttinger montert bak på ValtraTwintrack.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, men spm var om nokon har kjørt med den nye &quot\;lette&quot\; maskina til kverneland. Har kjørt med slep sia 07, trepunkt før da i mange år. Virker som det er enklaste med slep då eg har mange små og kuperte teigar. Kjører med jd 5820 og 6430, frontløft på 5820 derav spm om lett maskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...