Gå til innhold

Triangel eller HMV?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest arton_1

Skal satse på en type hurtigkobling, men er veldig itvil om det blir triangel eller HMV.

 

Hadde vert interessant å vite hva folk her inne bruker og hvilke erfaringer man har med de forskjellige typene.

 

Personlig syns jeg triangel virker enklere å bruke. Trenger ikke vere så nøyaktig med tilkjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal satse på en type hurtigkobling, men er veldig itvil om det blir triangel eller HMV.

 

Hadde vert interessant å vite hva folk her inne bruker og hvilke erfaringer man har med de forskjellige typene.

 

Personlig syns jeg triangel virker enklere å bruke. Trenger ikke vere så nøyaktig med tilkjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Personlig liker jeg triangel bedre, lettere å koble i alle fall. Ser fordelene med HMV som er nogen lunde likt framme og bak, men det er jo bare å skaffe seg et triangel-adapter til lasteren da, om man skal bruke f.eks. en steinsvans vekselvis framme og bak...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først HMV byttet så til Triangel re nokk mest fornygd med Triangel uten tvil. har dei senere år gått mere over til Walterscheid fanghaker noe som er det beste på tyngre redskap og der det ikke passer optimalt med hurtigkobling. Synes att hurtigkobling er ok på skuffer og svanser og sånne ting. andre redskap blir det ofte feil på med tanke på hvordan det er og koble i orginal festene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

har ikke erfaring med HMV, men synes at triangel har fungert godt, på de redskapene jeg har brukt den på.

Men pass på at det er god stålkvalitet i triangelen hvis du skal kjøpe det. har opplevd at triangelen har bøyd seg nede ved feste til trekkstengene. Dette har jeg opplevd når jeg har brukt snøfres. Har da sveiset opp triangelen med tykkere stål, og d har fungert bra.

 

håper du blir fornøyd med ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
bruker også hurtikobling på div lette redskaper som kobles på og av ofte. har mest triangel og det fungerer bra, kjøpte ei hmv ramme i vinter og så har jeg en adapter som nevnt ovenfor her. dermed kan jeg da bruke alle redskapene både foran og bak. problemet med hmv er prisen spør du meg. til tyngre redskaper er jeg ikke så glad i hurtig kobling i det hele tatt. men hva som er best er vanskelig å si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

anbefaler hmv er litt sterkere og bare en vane, negative er at det er jo dyrere en triangel.

men på tyngre er det best med walterscheid eller ikke noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Produsenten sip,har jo før hatt rimelige triangler.Nå har de også kopi på hmv,til ca halv pris av orginal, på sisu produkter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Er det samme kvalitet på dei kopiene SISU selger?

Eller er de svakere enn originalen?

 

Er jo en vesentlig prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke Hmv kobligene er sterkere en triangel blir lit feil og dra etter to små låsetapper mener eg har og hatt prblem med at dei bøyer seg. lyng Triangelen er bra men bør brukest forsterket del på redskap som skall trekkest mye har opplevd att vanlige rammer har gidd seg. Er ofte ikke så mye byggelengde på triangel som på Hmv. Bilikoblinger blir oftest dyrt i på sikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ikke sett sip koblinga i bruk,for den er ganske ny.På bilde ser den helt ut som orginalt bare med rød lakk.Tror jeg kommer til å kjøpe den minste av de 2 koblingene,men det er vell ingen som slår orginalen på kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Har hatt HMV siden 1995.Det er guds gave til bonden.Har siden 98 hatt traktorer rundt 170 hk og aldri ødelagt ei kobling,men for alt jeg vet, kan sikkert triangelen være like god.Pleier å kjøpe sveisefester i plateutførelse og sveise på redskapene,hvis de ikke må være bevegelige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
triangel er langt enklere i bruk, og tenker man i teoretiske baner er den vel også sterkere enn hmv. om trekant haddde vært veldi veigt, så hadde det vel ikke holdt på brøytebilene,, der er det jo snakk om skjær på 3,5 meter eller mer, skyvd av 4-500 gamp. det burde også holde til en del traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
På lastebil har jeg bare sett den vanlige brøyteplata i front.Svenskene har en annen kobling men den minner mere om HMV og Sms.Triangelet er da kraftig det,men det må jo sveises på skikkelig.En hel ramme for bolting, bør da holde like godt på begge typene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Markus har nok rett. På lastebil blir det brukt brøyteplate som er festa i fire punkt på bilen og på skjeret. Sms står for \&quot\;svensk mekanisk standar\&quot\; og blir som nevnt brukt blandt anna som brøytefeste og er den same som trima koblinga. På hjullastarar opptil 60tonn er det vanleg med hurtigkobling som er nesten identisk med trima/HMV berre litt høgare og breiare. Tvilar på at triangel prinsippet hadde holdt her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ein grunn til at prinsippet i HMV-festinga blir brukt så mange plassar. SMS og hjullastarkoblingar er døme på dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Triangel er heilt ok opp til 80-100 hk, og lett å plukke reiskap med. Men klarer du å kople reiskap på lastaren, klarer du også å bruke HMV. Det er jo einaste koplinga som har vidareutvikla seg sidan 80-talet! HMV kan duge også på større traktorar, som alternativ til Walterscheid. Mens Triangel blir berre bretta utatt når traktoren blir for sterk.

Dei uoriginale HMV-rammene er sikkert OK på lett reiskap, men eg har størst tru på stålkvaliteten frå Voss på all reiskap som blir utsett for belastning. Dessutan held HMV-rammene seg heilt fint i pris om du ombestemmer deg. Kurant å få selt, fordi dei held seg heile og er sterke nok....

Men det er sant at om du kjem litt skeivt ut når du skal kople HMV, så kan du stå der og banne.

Har også erfart at på mykje reiskap er det lettare å få reiskapen nær traktoren med sveisedel frå HMV enn med triangel. HMV-en kan du jo sette \&quot\;inni\&quot\; reiskapen, mens triangelen må vere open nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis triangelen hopper av har man glemt noe, nemlig å lese bruksanvisningen. Alle lyng trianglene leveres med ei sperre på låsen som skal sørge for at ting ikke skal hoppe av. I tillegg må man bruke traktor og redskapsdel etter det de er ment for, dvs sjekke om du trenger en forsterket redskaps/traktor del. når det gjelder triangel på laster har jeg blitt frarådet det pga brytningsvinkelen du får og at den blir svak.

 

Når det gjelder HMV har de rast i pris i det siste, så man har ikke belegg for å si at den holder seg i pris. Triangel krever mulighet til å slippe løftearmene langt nok ned noe som kan være litt problematisk noen ganger med mindre man har et duplostag da er det intet problem å dra redskapen på, og en trenger svært sjelden å huke av triangelen hvis man skal huke på en henger eller tilsvarende på kroken.

 

Jeg bruker triangel både foran på fronthydraulikken og bak på traktoren og har ingen planer om å skifte. Men som sagt har man en laster så det passer om hverandre med HMV hadde jeg nok vurdret det sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Sjekk hva naboene dine har.. kjøpte hmv fordi alle andre har det er liksom så greit hvis man må låne redskap av hverandre.

 

er godt fornøy med hmv eneste er att det blir grader på låsene så den kan bli vanskelig og få av. Bare og file gradene)og man bør ikke la traktor delen ligge i søla og spyle den godt etter spredning av kunstgjødsel

Ulempen er att redskapen komme langt fra traktor og kan bli tung ved mye bæring.

kobler direkte ved steinsvansing ol. det er dyrt hmv er reine mafian!

kjøpte kat 3 ramme med en gang, traktorene blir ikke mindre med åra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg har jobba som avløysar ved forskjellige gardsbruk og større einingar. På denne måten har eg fått kjennskap til både HMV og Triangel. Sjølv har eg Triangel på alle redskapar, og er ikkje i tvil om å anbefala deg å velja Triangel! Sterkast og best konstruksjon, og du slepp wire og at det vert grader på låsane etter bruk, noko du vil få problem med på HMV!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På laste er nokk en euro kobling best. har opplevd to ganger att låsetappene på Hmw har brukket videre har eg bøyd noen kombirammer. har og opplevd att Triangel har bøyd seg: men vill si den er mye enklere og kobble til og fra da det er det samme hvordan redskapen står og låsetappene fryser ikke og blir heller ikke full anv møkk som på Hmw. Det att det er bare Hmw som har utvikla seg siden 80 tallet ser eg med spørrende til de er ikke sore utviklinga fra noen av sidene, det er noen mye ramme og taktordeler men dat har da begge to. Det ble jo laget en kobling som var Triangel Hmw Sms og trepunkt i ett er den helt borte den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...