Gå til innhold

Case IH mx100


kh

Anbefalte innlegg

Gjest Oddbjørn_1
Det er en vesentlig forskjell på MX100 og MX100-C. C\'\'\'\'en etter MX betyr, dessverre at traktoren har Perkinsmotor i stedet for Cummins. Dermed har man en av markedets dårligste motorer i stedet for en av markedets beste. MX-C er en lettere utgave i den forstand at Perkinsmotoren er selvbærende, så nesa blir lettere og mer kompakt. Cumminsmotoren i de andre MX står på gummiputer i en ramme, det blir noe større og tyngre. Ellers er drivverket det samme på MX og MX-C. I grunn er hele bakstussen overdimensjonert på de 4-sylindrede MX, så det er holdbare saker. Traktoren har et godt førermiljø, men føles kanskje noe tung og lat, hvis den ikke er oppjustert?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Nei, dette er ingen holdbar motor. Spør et hvilken som helst verksted som har årelang erfaring med Case IH, og de vil si at Perkinsmotoren er det største minuset med CX80-CX100 og Mx 100-C. Problemet er trolig størst på MX100-C fordi det er en traktor som belastes hardere. Den er kjøpt av en annen kundegruppe enn de som kjøper den lettere traktorkroppen CX.

Som vanlig på Perkins har de lett for å skjære seg på en sylinder (ofte den fremre, trolig fordi den kjøles for \&quot\;kaldt\&quot\;), toppakningene ryker, og veivakslene knekker. Ellers er jeg enig i at det er en lettere og smidigere løsning. Rammekonstruksjonen blir for klumpete på en slik 4-sylindret traktor. Det finnes vel MC Cormick traktorer som er så og si identiske med disse Case\'\'\'\'ne, spør på Lena Maskin eller Aase Landbruk så bekrefter de sikkert at motorene har skapt en hel del bekymringer på disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg mener ikke at Perkinsmotoren er helt ubrukbar. Massey Ferguson er tross alt Norges mest solgte traktormerke gjennom mange år. Men jeg påstår i fullt alvor, at det er mye mere trøbbel med Perkins enn med Cummins. Og det kan de aller fleste Case IH, Cormick og Timberjack-verksteder skrive under på. Fordelen med Perkins er kanskje at det er lett å få tak i deler nærmest overalt, og delene er billige. Det er allikevel fullt forsvarlig å kjøpe en Mx-C, et havari kan jo inntreffe på alle slags maskiner. Jeg regner MX-C som mere driftssikker enn tilsvarende Massey Ferguson.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...