Gå til innhold

Transmisjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal ha ein John Deere 6230 premium. Men er usikker på transmisjonval. Har ein vanleg gardbrukar bruk for autoquad?

 

Korleis er autoquad i bruk? Nokre meiningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg skal ha ein John Deere 6230 premium. Men er usikker på transmisjonval. Har ein vanleg gardbrukar bruk for autoquad?

 

Korleis er autoquad i bruk? Nokre meiningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

I følge http://www.fk.no/article/articleview/5733/1/42/

kan John Deere 6030-Premiumserien leveres med

tre alternativer til transmisjonsvalg:1) PowrQuad Plus, 2) AutoQuad Plus og 3) AutoPowr.

PowrQuad Plus er vel en vellprøvd, gjennomtestet og solid transmisjon som det ikke har vært mye

feil med, mens AutoQuad Plus og AutoPowr trenger flere år på nakken for å luke ut barnesykdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Stort sett eneste forskjellen på PQ og AQ er hurtiggirsautomatikk, pluss en (på 10- og 20-serier, som jeg kjenner da - tror det er forandra på nye 30-serien) en vribryter for å begrense maksturtall på motoren. Men du får og hastighetstilpasning på hurtiggira på PQ, dvs. at traktoren velger rett huriggir å slå inn i når en skifter hovedgir. Men jeg anbefaler sterkt AQ, den girer veldig mykt og fint - og har selvsagt og som alle andre to program, ECO og power.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rlj_1
Det er vel ingen forskjell på hvor mykt den girer men med AQ kan du velge om den skal gire automatisk eller om du vil gjøre det manuelt. Man kan velge trinnløst mellom ca 1600 o/min og fullt turtall når traktoren skal gire.Så har du og et potensmeter som du kan begrense max turtall med, noe selgeren på fk sier er en cruscontrol, men jeg vil vel påstå at den ikke fungerer helt sånn.Jeg synes den fungerer best på kraftutaksarbeid for da kan man stille den inn på max turtal ved 540 o/min og uansett hvor mye gass du gir traktoren så begrenser den farten på motoren slik at du ikke kan kjøre kraftutaket for fort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
ok, men hva er egentlig vitsen? man må jo gire likevel feks fra stillestående start og opp i transporthastighet? med unntak av karftuttaksarbeid da, den ser jeg. kjørte en sånn 6420 et par uker i fjor sommer og den hadde automat på ps\'en, men den fikk jeg liksom ikke brukt til noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
jeg har pq på min 6420 og det funker ok på transport.men dårlig på pto ved fast turtal på cruscontrolen.når en girer ned på powershiften ruser motoren seg opp.trykker jeg inn kløtsjen og girer ruser den seg ikke opp på turtall.jeg vil ha fast turtall på pressa og ikke kløtsje så mye.det er irriternde på min jd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jan. Det problemet kan du løse enkelt ved å gå inn å programere om traktoren til ikke å bruke softshift på hurtigirene når kraftutaket er innkoblet. Det står i instruksjonsboken hvordan dette skal gjøres.Du må inn i menyen på displayet midt på dashbordet, men husker ikke hvilke koder som skulle slåes inn. Hadde samme problemet med min 6320 AQ når den var ny.Grunnen til at traktoren går opp og ned på turtallet er at den skal gire mykere. Når du kobler det ut blir den litt hardere på hurtigiret, men dette gjør ikke så mye fordi man som regel kjører med lav hastighet når man bruker pto\'n.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...