Gå til innhold

MX laster


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med MX frontlasteren som Arvid Gimre selger?Tåler den like mye som en trima/Ålø?Tenker vridniger/støt v/brøyting osv.Hydraulisk parralelføring VS Mek-parallelføring?Fordeler/ulemper med MX?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med MX frontlasteren som Arvid Gimre selger?Tåler den like mye som en trima/Ålø?Tenker vridniger/støt v/brøyting osv.Hydraulisk parralelføring VS Mek-parallelføring?Fordeler/ulemper med MX?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg kan vel egentlig bare henge meg på Jo sin kommentar, jeg har ikke annet grunnlag for å kommentere MX-lasterene enn det estetiske. En Trima, og spesielt de nye Quicke-lasterene med traktorens farge på dekslet over parallellstaget syns jeg tar seg bra tu.

 

Det jeg har å si av litt mer betydningsfull art er at for ti år siden var lastere fra mellom-Europeiske land milevis bak de skandinaviske. Har kjørt en del med en Fendt Farmer 311 med Fendt laster, og den lasteren er rett og slett ubrukbar. Eneste nyere laster annet enn Trima/Quicke jeg har erfaring med er John Deere sine, og jeg er ikke helt fornøyd med den heller. Tverr-røret sitter for høyt, spesielt irriterende ved pallekjøring, og de hydraulikkblokkene som sitter på innsida av arma er irriterende å få \&quot\;i glaninga\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tim-Hugo_1

Har kjørt en del med MX laster. Ikke på egen traktor, men på en lånt en. Lasteren i seg selv virker helt grei. Kan ikke si no om vridnings styrken og slikt, da jeg mest har brukt den til stabling av rundballer. Men en ting som har imponert meg med den lasteren er av og på kobling. Jeg er ikke no fan av å kjøre med lasteren på traktoren om man ikke bruker den, både pga plassen den opptar ved trang manøvrering, samt ekstra slitasje på dekk og traktor.

Å koble av MX lasteren tar ikke noe særlig mere enn 3 minutter. du går ut, setter ned støtteføtter, klatrer inn, setter ned lasteren så den står plant. Går ut og løfter en hendel på hver side, samt tar av hurtigkoblingen som holder alle slanger. Så er det bare å rygge bort.

 

Når du skal koble på, kjører du bare traktoren inn, og lasteren legger seg på to føringsskinner som styrer den på plass, og den slår seg selv i lås når den er på plass. Så kobler du til slangene igjen.

 

Dette er etter min mening løst mye bedre enn på alle andre lastere jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bache_G_1

vel \&quot\;vegard\&quot\;, etter det jeg har hørt er jd-lastere egentlig stoll-lastere. de har fått ord på seg for å ha slakke sideveis mellom laster og brakket, som gjør dem ukomfortabel i bruk.

 

hydraulisk parallellføsing sparer jo lasteren for en del vekt, noe som gjør dem konkuransedyktig mot ålø/trima-lastere. men når pakninger til parallellstyring blir slitt blir det nok unøyaktig etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
At Deere-lasterene egentlig er Stoll var nytt for meg. De blir jo produsert i Frankrike, og konstruksjonsmessig ligner de jo ikke så mye på Stoll (bortsett fra redskapsramma). Uansett, jeg sverger til Quicke/Trima...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
John Deere har eigen fabrikk i Frankrike til lastarane sine. Har ingenting med Stoll å gjere, etter det eg har høyrt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner eg las eit eller annet sted at JD lasteren vart produsert av ein annen lasterprodusent,men hugsar ikkje av kven.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Quike leverer til orginal valtra og MF laster,og trac-lift leverer orginal til fendt.Mener fortsatt at JD er selvstendig produsent her,men stoll leverer i flere orginalfarger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Kanskje \&quot\;TG\&quot\; har rett. jd lar jo bare laforge i spania lage fronthydraulikk og front pto til seg, ifølge fk. nå mener jeg også at ålø/trima/veto er det beste valget idag, men det er alvorlig brutalt at en laster til en 40hk traktor skal veie 500kg (pluss braketten). de er overdimensjonerte så det holder, og det har ålø-lasterne vært de siste 15-20 åra.

 

ålø lager laster til mange merker, men det gjør stoll også. skal du ha new holland laster i europa blir det stoll, i nord-amerika ålø. men a-k importer ikke stoll men ålø, så norske kunder får nøye seg med blått parallellstag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sant at ålø er kraftig,på gården har vi landini 93hk med ålø 640,og det kommer ikke til å bli bøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Ja,det er synd at lastere gror fast,du sparer traktoren mye på å parkere lasteren når det er anledning.Tenker på det hver gang jeg ser slitasjen på drivknuter,kingbolt og endeledd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Vurderer å skaffe ein brukt lastar til min MF382 4x4 for stabling og transport av vedpallar. Det verkar som Ålø og Trima er bra. Kva med Bergsjø? Kva storleik/type vil passe for min traktor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Både ålø og trima er bra, skal du ha ålø ville jeg kjøpt litt nyere (svart lakk) de rød ålø lastere er så gammel dagse og lette og vri.

ville anbefale trima 1420 eller 1490 til traktoren din, trima og bersjø er det samme.

Bergsjø er gamlingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Brukt laster er enormt vanskelig å få tak i, men henger meg på anbefalingen med Trima/Bergsjø 1420/1490, eller enn Ålø 620 om du får tak i... Så en 620 til salgs på Finn for ikke lenge siden. Men det spørs om man må bite i det sure eplet og kjøpe nye braketter samme om man får tak i brukt lasterarm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gode greier! Takkar påsan og Vegard for gode tips og oppklaring i namn! Eg ser det er ein del brukte på finn.no, ja. Men det skal jo noko til å finne ein med rett brakett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ny brakett til ålø/trima får du nok ikke tak i.Disse har nytt koblingssystem i dag,men vretenlasteren har braketter som passer de forige trima,som er nevnt ovenfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
synest den ny T serie lasteren fra MX ser veldig bra ut.Er de noen som har kjørt med den, å fått noen erfaringer med den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...