Gå til innhold

Valmet 665S


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en valmet 665 S som alt innholdet i trompeten/sluttdrevet venstre side bak er godt fullstendig i knas. Har hørt at dette er en svakhet på denne traktoren(96mod.)Stemmer dette og må jeg nå sitte på "nåler " for at dette også skal skje på andre siden?

Vurderer derfor å bytte traktor . Har kikket litt på Deutz men kjenner ikke til denne traktoren så godt, vet de hadde veldig godt rykte før men er det sånn også på nyere,95-2000 modeller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Har en valmet 665 S som alt innholdet i trompeten/sluttdrevet venstre side bak er godt fullstendig i knas. Har hørt at dette er en svakhet på denne traktoren(96mod.)Stemmer dette og må jeg nå sitte på \&quot\;nåler \&quot\; for at dette også skal skje på andre siden?

Vurderer derfor å bytte traktor . Har kikket litt på Deutz men kjenner ikke til denne traktoren så godt, vet de hadde veldig godt rykte før men er det sånn også på nyere,95-2000 modeller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfi_1
Min 665 som er gått over 8000 timer fikk for to dager siden blokkering i venstre bakhjul. Heldigvis så hadde jeg ikke fart så det er håp om at det ikke er gjort så stor skade. Snakka med verksted på FK og de tror det er en bolt i planetdrevet som har løsna og blokkerer. Håper det ikke blir altfor dyrt, har vært mange rep på bakenden på denne traktoren nå Om dette er noe som går igjen vet jeg ikke men at bakendene kanskje er i svakeste laget på disse er det vel flere enn jeg som mener...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Dette er desverre et vanlig problem på disse traktorene. Boltene er låst med tynne blikklås, som ikke tåler så mye før de gir etter. Jeg har sett et par eksemplarer der trompethuset hadde \&quot\;eksplodert\&quot\;, og en der det nærmest var sagd av!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Problemet er at lagerboltene inni planethjulene løsner og glir ut slik at de begynner å skave av gods i trompeten Og det blir en diger haug med dreiespon etter noen timer!!!!!

 

I følge katalogen min, som har sett sine beste dager, så er det forandring på planetdrevholderen i sluttdrevet fra chassinummer 610312, og det er 1989-modell.

 

Men det er da ingen forferdelig operasjon å ta av trompetene, og forsterke låsingen på boltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Var hos forhandler i dag og fikk priser på nye deler. Vi kom til 55000 og da gadd vi ikke sjekke delene som har med bremsene å gjøre, så det hadde kommet godt over 60 000+mva.Med i prisen var heller ikke ytre stikkaksel og trompethus

Tenkte jeg måtte skru ut tappepluggen på høyre side også og der var det også spon. Røsket denne også av i forbannelse og der var også låseringen som holder akslingene til de 3 planetdreve ogsågått i stykker men her har heldigvis alle andre deler klart seg untatt en glidebrikke på det ene planetdrevet.Det var vel denne sponet kom i fra.

Har fått tak i en komplett trompet til 20 000 så da er jeg i allefall nede i 1/3 av prisen

Kan også nevne at trompeten til Valmet 405 passer men den har to mindre hull til pinnebolter inn på \&quot\;kroppen\&quot\; men disse er bare å skru ut. De andre hullene passer

Kommer også til å åpne denne trompeten og sette akslingene til planetdrevene inn med Locktite 638 i planethjulsholderen. Kan ikke se at det er noen mekanisk måte å få låst disse akslingene på

Den patenten med den låseringen er noe av det simpleste jeg har sett og passer bedre på en Legomodell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det gjelder nok isåfall alle i 65 serien, men det går/og har gått en masse traktorer i 65 serien i mitt område, og jeg har aldrig hørt om dette før nå. Så en vanlig feil tror jeg ikke dette kan være.Så foreløpig så tar jeg dette helt med ro.

Men det er jo interessant og høre om flere har problemer med dette.

Vil selv høre om dette med sevicemek. neste gang.

Hamar Bm: Hva mener du med det chassinummeret og 1989,dette er jo før 65 serien kom i produksjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Langtidsminne er tydligvis kort(ser at jag har skrevet i den tråden før). lol

Du hadde vært borte i ET tilfelle og forhandlere mente det Ikke var en vanlig feil????

En skriver at det i tillegg hadde \&quot\;blitt en feil på et reversgir, som plutselig hadde blitt uten tenner\&quot\;. Synes dette \&quot\;lukter\&quot\; mer av en misshandlet traktor.

Men vi får se om det dukker mer info om dette, er jo interessant i og med en har en slik traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Timotei_1

Nå er taktoren heldigvis på hjula igjen.

Kan nevne at huggeren (traktordeler sør) sa han hadde solgt 7 trompeter siste år . Det begynner også å bli svært vanskelig å få tak i brukte deler i hele Europa.

Så hadde jeg eid en 665 hadde jeg absolutt åpnet trompeten og sjekket.Det er ingen stor jobb og alle med litt teknisk innsikt kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfi_1

Da har jeg fått demontert \&quot\;låret\&quot\; på min Valmet. Alt så nær som akslingen må skiftes. pris 55-60 lapper. Har fått spora opp en trompet i Frankrike der akslingen er gåen til 23 lapper og venter på at den skal ankomme moderlandet. Tror nok jeg vil ta av på andre siden også og sjekke men får ikke det til før den andre er på plass.

 

Det som er en ganske enkel sjekk er å skru ut tappeplukken under trompeten og se om det er mye spon i olja der. Det er isåfall ikke et godt tegn. På min var det så mye dritt at det var helt tett. Måtte grave oppi tappehullet for å få ut oljen... På andre sida var det ikke så galt men det var litt, så for sikkerhets skyld skal jeg ta den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Slike trompethavari på \&quot\;små\&quot\; Valmet har det skjedd en god del av i mange år. Dom som itte har hørt om det har dårlig hukommelse, ellers så har dom itte hørt mye traktorhistorier........

Detta gjeld alle eldre små-Valmet som 305-405 365-665 osv. Bortsett fra 865 for den har større bakaksling, slik som på 600-900 serien. Den beste måte å få løst planetboltene på er \&quot\;ESAB-skruen\&quot\; Heft dom fast med en liten sveis med OK 48.15 eller 48.00(likestrøm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
\&quot\;den beste måten å få LÅST FAST planetboltene på er \&quot\;ESAB-skruen\&quot\; var det je mente å skrive...... itte \&quot\;løst\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Jeg har en Valmet 405 1987 modell. Jeg blir litt nervøs når jeg leser om dårlig innfesting av bolter for planetdrevet. For å sjekke via tappeluke under trompeten, er det nødvendig å tappe av hydraulikkolja først?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...