Gå til innhold

oljetype kjeder på rundballepresse


Gjest

Anbefalte innlegg

har en mc hale presse der produsenten anbefaler kjedeolje, og forhandler annbefaler vanlig olje,hva er best,har kjørt på vanlig olje ,men det går mye olje ,og det blir mye griseri rundt kjedene og under pressa ved lagring om natta.hva er best.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid brukt sagkjedeolje på pressa. Blir litt søl rundt drev og kjeder,men har aldri opplevd att det drypper på gulvet. Innbiller meg att vanlig olje,f.eks motorolje har litt lite &quot\;heft&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Har kjørt med motorolje på Viconpressa mi. Står egentlig anbefalt kjedeolje i instruksjonsboka, men er redd den er for tyktflytende – oljeforbruket blir omtrent lik null. Motorolje har nok ikke den beste hefteevnen, men jeg har ihvertfall kjørt 7500 baller uten at det har gått et eneste kjede. Men nå er det vel kanskje forskjell på smøresystemene – kan hende kjedeolje går greit på McHale. Noen som har prøvd å blande?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sagkjedeolje i mange år og det har gått bra. Kjøpte ny presse for 5 år siden og da sa forhandler at det var anbefalt å bruke vanleg olje. Bruker vanleg 10/30 olje (YX) på denna pressa. Betaler kr 24,- inkl mva pr. liter.

Det skal ikke dryppe mye fra kjedene. Det skal være ein tynn film på kjedene når du bruker pressa. Er det mye oljesøl rundt om på drev/kjeder, så skru ned mengden på olja som går til kjedene. Tror nok vanleg olje trenger lettere inn i kjeda enn motorsagolja. Den er jo litt tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kjedeolje på min F2. Forhandleren min anbefaler det. Søler litt gjør ho å det er jeg utrolig glad for, har kjørt 20 000 ball uten kjedebrudd og takker god smøring for det. Har kjørt Orkel før som brukte lite olje, der skifta jeg alle kjeder før 10 000!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...