Gå til innhold

lessevogn, kapasitet og tyngde


Gjest

Anbefalte innlegg

Legger i siloer inne og markstakk per dato men skal over på plansilo, markstakk samt to tårnsiloer etterhvert. Slår idag med jf850 snitter, 2 avlesservogner. Dette er helt ok og går greit når det funker, er dog mye skruong, vedlikehold og vitale deler som ryker. ( helst fredag eftermiddag og deler fins kun i Danmark..) for å øke kapasiteten ønsker jeg å rake gresset, det er heller ikke snitteren så veldig glad i. Så vurderer en lessevogn istede for å kunne rake tre og tre ranker og samtidig øke kapasiteten litt, går neppe mer per time innlegging men slipper vell i det minste all skruingen på de værst hemmelige tidspunkter. Har noen erfaringer med lessevogner? Kikket litt på Kverneland sine 10045 feks, men må si at egenvekt med valser på 7400 kg skremmer litt. Vil uansett ha boggi, har dette på møkkavpgn og er godt fornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp ferdig med min første sesong med lessevogn. Kjøyrde tidligare med avlesservogn og forhøster. Tok unna ho slotten på 3 dager mot 9-10 tidligare. Kapasiteten er formidabel, har pøttinger euroboss. Med tanke på kapasitet trureg valget mitt ville vert ei litt mindre vogn enn du nevner, med tanke på vekt. Er i silolegginga som er problemet vanligvis. Eg legger i gropsilo med ein mann trakkande konstant, det funkar bra. Slår med taarup 320 bred, legger fin og tynn streng:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også spekulert på å investere i lessevogm. Pottinger euroboss 250. Har tårnsiloar. Lurar litt på korleis det blir med kapasiteten i siloane. Bruker 3 dagar åfylle opp siloane idag med 2 avlessaevogner og forhaustar.. Deretter blir dei etterfyllt i 4 dagar ettersom det sig i siloen. Ser for meg at med lessevogna fyller eg siloen allereide den første dagen, og kva då med ettersiginga. Blir svaret at eg tilslutt endar opp med å få mindre gras i siloen? Og korleis vert det mtp å få pakke graset på toppen? Har høyrt litt rykter om at det kan vere vanskeleg å få ut lufta på toppen? Ps eg kan ikkje kome inn i siloen med td traktor for å trakke..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
@Kjell P: Hvordan jevner du i tårnsiloene nå? Jeg kjørte graset fra lessevogna opp tårnsiloene med transportbånd med litt forhøyde kanter, der tok en Royal innlegger med automatisk hev/senk over. Med kort kjørevei mellom hvert lass klarte den nesten ikke å jevne mellom hvert lass. Det fungerte best med de jordene der det var ca. en km å kjøre på dårlig vei. Det tok mye lenger tid å tømme ett lass enn å fylle for å si det sånn... I plansiloen var det derimot motsatt. Vogna var Faro 3500D.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører i dag ei litt eldre pøttinger vongn, med ca.25m3 med egenvekt på ca. 2000kg. med 22kniver. Tilsvarer vell en euroboss 250. Er veldig fornøyd med kapasiteten, fyller en tårn silo som er 8m høy og 5 meter i diameter, på ca. 10 timer. vogna blir tømt på låvebrua, mellom siloene. Bruker en avant til å få graset ned i siloen, og deretter går jeg ned i siloen med gaffel å jevner ut og tråkker godt i kanten. Dette bruker jeg 10-15 min på avhengig av arbeidsintensitet. Har da tid til en kaffe kopp til neste lass kommer på brua. da er avstand til jorde 1,5-2 km. Har svert sjelden problemer med dårlig silo. Legger en runde med vannpress. Da siger siloen ca 3 meter på noen dager.

 

har ALDRIG hatt driftsstans på vogna siden jeg kjøpte den for 7 år siden. Pøttinger er kjent for sine kvalitetsvogner.

 

Hvis jeg skal utvide drifta så vurderer jeg en euroboss 330DT med egenvekt på 3300kg. hvis du vill ha enda større kapasitet så kan jeg anbefale en faro 3500 eller 4000. disse vongnene har rotorinnmater, og en mye lavere egenvekt (fra 4450kg) en f.eks. pøttinger toro 4500D (7000kg), eller Kverneland 10045. Men de er bare 5m3 mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ei Trumag Robot 24 og ei Pöttinger Boss 1T. Dette er lavbygde og relativt lette vogner med nokre-og-tjue knivar. Fantastisk kapasitet i høve til forhaustar iallfall.

Eg ville vore forsiktig med å kjøpe ei &quot\;stor&quot\; vogn med høg eigenvekt om du ikkje har veldig beresterk jord og det er viktig med stor vogn pga transporten.

Det eg sparer mest tid på no er at ein ikkje treng å kople av eller på vogn eller haustar. Berre å køyre inn på jordet og plukke gras umiddelbart.

Og vogna blir jo full &quot\;til taket&quot\;, så ein får jo med seg ein heil del og.

 

Som bonus blir det nesten ikkje pressaft. Det ser eg på som at næringa forblir i graset etter at det er kome i silo og ikkje renn vekk.

 

(Og Trumagvogna mi er til sals, så er det sagt. \;-) )

 

Det som eg ser på som eit minus er at ved våte forhold, som det er ein del av her, blir det ein del køyring i same spor, først når eg slår ned graset og så etterpå når eg skal plukke det opp og då kan det fort bli &quot\;avtrykk&quot\; i den neste slåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet og lett litt på nettet og på finn.no slil det ser ut kunne jeg ha tenkt meg ei pottinger faro 4000 d, med kastevalser bak. Tror kastevalser vil være positivt for å få fordelt det litt jevnere langs de 50 metrene med plansilo, enn bare å kjøre det ut bak med bunnbelte. Denne har egenvekt på litt over 4500kg, noe som burde passe langt bedre enn kvernelands minste som med valser hadde en vekt på 7400 kg. Krone sine vogner ser også bra ut. Erfaringer med dekk dim? Ser de har 500 orginalt, så noen brukte med 620 feks. koster vell skjorta nytt, men vurderer brukt vogn i første omgang for å få testet om dette er det riktige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, har to ca 120hk traktorer, disse må klare seg, er ikke lysten på å bytte traktor bare pga vogna. Er en jd 6420 2005 og en 6420s 2003. Disse bør vell holde til å dra feks ei faro faro d?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo berre svare for mine vogner, men dei kan ein fint bruke 60hk traktor på. Kjem meir an på om traktoren er tung nok i bakkane.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Hei

Jeg kjører ei litt eldre pøttinger vogn på 31m3.

Om du mener å rake sammen 3 strenger (7-9m) så må du nok opp på ei vogn med rotorinmating. De er som regel større og tyngre, men så blir det jo bare 1/3 så mange spor. Så da er det prisen som blir avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ranur_1

Vi haustar med ei Pøttinger Euroboss 330 vogn. Vog denne på vekt i sommar på 1.slåtten med gras som var vèl tørt for silo. Kjende berre til litt fuktigheit i botn av strengen som vart hausta. Det var 5 tonn gras i vogna, alltso rundt 7 tonn totalvekt på vogn med gras. Vogna tømmast på 1/2 minutt, utan kastevalser. Tårnsiloane er 6 m diameter og 11 meter høge og er fulle på rundt 21 lass, då må vi begynde å jamne med talja. Ingen jamning i siloen før dette, og vi slapp heldigvis å leggje om silopress i år etter jamning på slutten. Rett nok hadde siloen fått sige godt ifrå seg og seig vel ein tre meter første natta på 2.slåtten.

Haustar to strengar som er raka ihop frå 2.8m slåmaskin. Kan hauste i 9km/t når graset er tørrare, men må ned i maks 7 km/t ved våtare 2.slått, elles stor fare for at det stappar seg då innmatinga får meir å jobbe mot i grastyngda over innmatinga inni vogna.

Greier knapt 4 lass i timen ved kort køyring imellom eng og silo. Begrensinga for vogna ligg i innmatingshastigheit frå kraftuttaket, so kan nok greie litt breidare streng dersom ein seinkar hastigheita litt, men ville ikkje gå veldig mykje opp med denne vogna. Avhengig av kor stor avlinga er sjølvsagt. Sette frontvekter på traktoren i år grunna ein bakke opp mot siloane, det er vi glade for, spesielt på 2.slåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

hei

har gått over fra forhøster til dobbeltkutter, så til JF slepesnitter(900) og har nå ei strautman vitesse 230 e lessevogn. er klar effektivitetsmessig fremgang for å si det sånn. kan anbefale deg strautmanvogn, er solid vogn og når du passer på å slipe knivene godt før hver slått kutter den grasset greit nok med sine 37 kniver. er skaptisk til om 22 kniver er godt nok til å legge i plansilo og stakk.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=43516591&amp\;UX_EL_c=ad_selection_agriculture_tool_result&amp\;counterId=LOG_PROFILED_ADS_RESULT_CLICK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...