Gå til innhold

Problem med hitrol kløtsj Valmet 6400


Gjest

Anbefalte innlegg

Kløtsjpedalen har hengt seg fast i bunnstilling.Jeg kan løsne den med moderat makt,men den låser seg i bunn igjen om jeg kløtsjer. Ved knappbetjening skjer det samme. Kløtsjen går i "inngrep" som normalt når jeg løsner den. Pedalen fjærer ikke som før,men er tung og smeller over till opphengt stilling ved bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Har nesten samme problem som deg, men min clutch løser seg ut med noen unntak når den henger igjen, og jeg må hjelpe den ut. Holder som regel å hjelpe til med foten så løser den ut. Fikk beskjed på verksted om å lufte systemet, og det hjalp en liten stund. Som Ola over skriver må nok årsaken til at luft kommer inn finnes. De snakket om å bytte noen pakninger, men også at jeg skulle sjekke om hjelpefjæren måtte justeres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Det står ikke årsmodell. Men på tidlige Valmet Messo serie var det stag som betjente clutch, senere wire overføring.

Ta en titt under/inni &quot\;dasjbordet&quot\; der pedalen er opphengt, det er en arm på øversiden av pedalopphenget som staget eller wire er festet til.

Denne armen har en tendens til å løsne i sveisen.

Det er hjelpefjæra/kikkoverfjæra som gjør at pedalen smeller i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om det er mekanisk clutch, så kan det også være sveisen på den _andre_ armen, mellom hytta og batteriet, som gir seg der den er sveiset til et rør og en annen arm (som går ned til utløserlageret), nede under plastdekslet mellom hytte og traktorkropp. Hvis man skjærer sund dekslet, så tror jeg det går å demontere denne uten å dele traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du har hydraulisk betjent kløtsj som jeg tror du har hvis den er orginallevert med knappkløts så skift pumpa som pedalen betjener den lekker nok innvendig slik at en del væske kommer på motsatt side av stemplet. Kjøp den komplett,(fantes reppsett), og bytt snarest da dette kan ta livet av kløtslamellen. Du kan justere deg ut av problemet med at den henger igjen ved å justere fjera på pedalen, MEN det løser ikke det egentlige problemet. Pedalen blir i tillegg veldig tung å betjene. Lufting er enkel da du setter en slange på luftenippelen, etter å ha løst den, og ned under nivået i ei halvfull flaske med bremsevæske. Fyll opp beholderen og pump til det bare kommer bremeveske og ikke luftbobler fyll stadig opp beholderen slik at du ikke drar inn ny luft. Sett til luftenippelen, du skal se det går bra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...