Gå til innhold

Omstilling til enkeltvirkende hyraulikkuttak?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Hurlimann H-468 1995 modell. Identisk med modeller fra Same og Lamborghini. Den har to dobbeltvirkende hydraulikkuttak. Når jeg skal benytte henger med enkeltvirkende tippsylinder får jeg ikke retur på noen av hydraulikkuttakene med det resultat at planet blir stående oppe. Instruksjonsboken som følger med er sannsynligvis for en eldre modell da den viser et dobbeltvirkende og et enkeltvirkende uttak. Sikkert og jeg gjør feil! Er det noen som kjenner til en løsning på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg kjenner ikke dette traktor merket men på valtra har det vært en skrue innforbi uttaka, da blir den enkeltvirkende.

Den skal jo uansett senke seg ved at du kjører trykk på motsatt uttak når den er dobbeltvirkende også, men da vil jo olja gå over sikkerhetsventilen og den kan bli varm om du gjør dette for lenge i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Jeg ble kanskje ikke noe klokere av den grunn. Jeg har nå prøvet alle uttakene etter tur men går fremdeles bare å hevet tippen. Den senkes ikke ved å dra spaken motsatt vei for å si det slik. Er jo litt jobb også da når du står med trykk i slangen å skal evakuere olja Igjen. Har også justert hev senk og flytestilling når jeg har prøvd, bare for å se om det hadde noen innvirkning. Men, uten resultat... Sitter forøvrig en slik skrue med en mindre sekskantskrue i midten som jeg har løsnet under prøvingen, men også det uten resultat.....

Flere tips mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksjonsbok er alltid en fin ting. Men om du stopper motoren og beveger spaken i motsatt retning så skal normalt oljen gå i retur på det uttaket og tippen senkes. Men det er ikke sikkert at uttakene kan ommstilles til enkeltvirkende, men likevel skal oljen gå i retur på en side når du har trykk på den andre.

(Håper du ikke kjørertippen helt på topp da om du må tømme ut olje manuelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Umbrako skruen er justering av hydraulikktrykket.

Omstilling fra enkel til dobbel er normalt en vanlig seks-kantet bolt.

Hva heter modellen som SAME?

Bare ta spaket motsatt vei, så går hengeren ned, er det kanskje en lås på spaket. Slik at du ikke får flyttet det langt nok? Slangen skal ikke flyttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hurtigkoplinga på traktor eller henger er slitt eller ulik type vil den tippe opp men ikke ned. For når den går opp er det trykk på begge sider av hurtigkoplinga, mens når du tar vekk trykket på traktorsiden kan hurtigkoplinga stenge pga. slark i hurtigkopling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger! Skjønner at jeg må sjekke litt grundigere. Lås på spak, slitt hydraulikkobling m.m. (PS! Jeg kjørte heldigvis ikke tippen helt opp :) Tilsvarende modell heter Same Explorer II og ble produsert fra 1989 til 2003. Finnes i 70-, 80 og 90 hk utgaver. Alle, både Lamborghini, Hurlimann og Same- modellene har en 4,0 liter Same motor. 70 hk utgaven, som jeg har, er uten turbo. De to større utgavene har turbo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same Explorer finnes i to serier, 55-70 hk, og 70-90hk (noe slik), har helt forskjellig bakstuss og størrelse. Men uansett skal det bare være å ta spaken motsatt vei når du skal ta tippen ned. Hydraulikken vil &quot\;skrike&quot\; mens dette pågår. Jeg har selv 2 SAMER og er godt fornøyd med dei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg jeg prøvd. Hadde ca. 3,5 tonn finpukk på hengeren. Prøvde alle 4 hurtigkoblingene og fikk bare løftet, ikke senket. Måtte jekke opp planet litt hver gang jeg skule bytte over til annet uttak for å avlaste trykket i slangen slik at jeg fikk koblet fra. Har nå sjekket at spakene ikke har noe lås så den feilkilden er sjekket ut. Må nok prøve å bytte hannkoblingen på slangen og prøve igjen. Dersom det ikke virker så vet jeg ikke hva jeg gjør. Legger opp en ny enkeltvirkende kobling kanskje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål. Har du prøvd med en dobbelt virkende sylinder på uttakene? F.eks. dobbeltvirkende toppstag. Du får da prøvd andre koblinger på uttakene og hvis det ikke er bevegelse på ting så tyder det på at ventilstyringene på traktoren ikke er helt samarbeidsvillige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er for dumme. Det er ofte de enkleste og mest banale detaljer som kan gi løsninger. Men, ja jeg benytter dobbeltvirkende toppstag på traktoren. Jeg har prøvd dette på begge parene og det fungerer helt perfekt på begge. Takk allikevel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...