Gå til innhold

A-K Maskiner


Gjest

Anbefalte innlegg

A-k Maskiner legger ned fire avdelinger til. Det er Rudshøgda,Leira,Seljord og Vik. Hvordan tror dere videre oppfølging blir? Og er dette ett nytt led i at ak blir helt borte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har allerede problem med servicen sin.

Så jeg er skeptisk!

Leverte den siste NH'n til FK i fjord og kjøpte grønt, når FK gjikk over traktor var king bolten på en side forsøkt sveisa og hadde knekt.

Dette ble utført på fast service avtale, men pga langt til ak kom service mann på gården.

Når han da møter ett problem så tyr de til slike løsninger.

 

Så var det 2!!!!man på jobb i 1 uke i sommer pga ferie.

Det er ikke bra!

Jeg handlet for 2 mill hos FK fordi AK ikke hadde fikk ut fingern å kom med et fornuftig tilbud!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål\; hvor langt er det mellom avdelingene i dette området? Er ikke lokalkjent, men får inntrykk av det ikke er kolossale avstander man må tilbakelegge når man får se kart over avdelingene sør for Dovre. Spesielt i Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Akershus, Øst- og Vestfold virker det som om verkstedene ligger relativt tett.

 

Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette er en surkete nordlending som vil skryte av hvor jævlig alt er i Nord-Norge, men her ville det faktisk merkes hvis ei avdeling forsvinner. Eiksenteret har f.eks. sine tre nordligste avdelinger i Tana, Målselv og Sortland. Det er 70 mil mellom Tana og Målselv og nesten 23 mil mellom Sortland og Målselv (kan kortes inn ca 4 mil med en fergetur, men veistandarden der er noe variabel).

FK har en del butikker i nord, men verkstedene er det langt i mellom, en privat aktør i Tana er blitt selger og servicepunkt for FK, neste avdeling er i Alta, men det er ikke verksted der. Neste verksted er på Finnsnes, 77 mil fra Tana. Så er det faktisk verkstedavdeling i Harstad også, bare 21 mil unna. Men så må man til Bodø for å treffe neste verksted, 45 mil fra Finnsnes hvis man følger E6 til Fauske.

A-K, som denne tråden begynte med, har maskinavdeling i Alta, to i Troms, faktisk\; Bardu og Tromsø. Så er det nok et verksted i Vesterålen/Lofoten-distriktet, vanskelig å få mye fornuftig ut av nettsidene.

Dere skjønner poenget? Butikkene finnes det stadig en del av, men maskindelen er etter alt å dømme nokså marginalt, slik at det kreves et visst volum for å få det til å gå rundt. Det ender det opp med at noen avdelinger forsvinner, slik at de resterende skal bygges opp til å bli mer såkalt robuste og konkurransedyktige .Det er selvfølgelig uansett synd at lokale avdelinger forsvinner og at ansatte må gå. Men poenget skulle være at det kanskje ikke er forferdelig langt til neste avdeling i det aktuelle området der AK slanker organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&quot\;Så er det nok et verksted i Vesterålen/Lofoten-distriktet, vanskelig å få mye fornuftig ut av nettsidene.&quot\;

 

Syns ikke det var spesielt vanskelig å finne frem til at det er en avdeling på Sortland, men måtte inn på denne aktørens egen nettside for å verifisere at det faktisk var verksted der.

 

( http://www.noamaskin.no/Verksted )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet noen av avdelingene som blir lagt ned går med overskudd.

de mister garantert en del av sine kunder til andre merker pga dette. både når det gjelder traktor og annet utstyr.

 

hvem skal betale for utvidet serviceflåte som det står i artikelene??

tror neppe varene kommer til å gå ned i pris

 

vet nå om noen NH kunder som får ca 20 mil til verkted, (mot 7-8 før) og ca 7 til konkurrenter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det siste innlegget stemmer ganske bra. Tror dessverre a-k maskiner ikke har noe framtid, dette basert på regnskapstall. Er virkelig skuffene hvordan a-k blir styrt nå, å hvordan de har håntert sine ansatte på de avdelingene som blir stengt. Respektløst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er en viss forskjell mellom å selge Mercedes til snobbete vestkantfolk og traktor til folk med beina på bakken....

Det som kommer frem i artikkelen er jo bare en meget fint omformulert måte å si at de har møkk opp over ørene.

De kaller det omstrukturering, Jeg hadde kalt meg blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere påpeker vel endel momenter over her, å skylde på at BoS er &quot\;personbilselgere som ikke har peiling &quot\; vitner om ignoranse og uvitenhet. BoS har drevet handelsvirksomhet i nærmere 100 år, og tidene forhandrer seg. Å overleve på å selge hansker og møkkagreip, blir like vanskelig som å overleve på å selge lyspærer og vinduspussere for en bensinstasjon. Landbruksmaskinene blir stadig mer avanserte, det kreves høyere og høyere ekspertise, diagnosemaskiner og ekspertise, og da kreves det volum. I enkelte distrikter vil noen forhandlere tape på bekostning av andre, som blir vinnere. Totalmarkedet for maskiner går ned, og da må enten forhandlerne finne andre markeder, eller forberede seg på trangere tider / omstrukturere. FK sin satsning på butikkvarer og hage / grønt, er neppe tilfeldig, men alle kan ikke gjøre samme grepene. Til syvende å sist dreier det seg OGSÅ om hvem som har bra produkter / gode agenturer. Jeg syns AK har veldig mange gode agenturer, men har f.eks ikke lykkes med å utvikle Brenderup tilhengere, CSF Multilastere og Kärcher vaskemaskiner til å bli annet enn for &quot\; egne kunder.&quot\; FK har på sin side klart å trekke NYE kunder ( privatpersoner, byggefirma, entreprenører, anleggsgartnere ) til sine lokaler for å handle Gaupen hengere, Avant multilastere og Stihl motorsager og tilbehør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det siste her, når jeg kontaktet AK for priser så har de liksom ikke tid til å gjøre det ordentlig.

Å ha et større lokale i stedet for mange små har jeg tro på.

Da kan de ha feks en demopresse som de kan låne ut om ny pressa må inn for en sjekk.

Sånn som det er nå har de ikke det, og man blir sårbar om man skal drive som entrepenør.

Prakt eksempel er jula -11, da 4wd'n gjikk til h... På 6090 brøytetraktorn

Og det tok 36 timer å få ut service man, å det snødde myyye.

Mange sure kunder da gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicegraden er ikke alltid proposjonal med avstanden til servicepunkt. Er i besittelse av ei gravemaskin der nærmeste servicepunkt er en bil som har tillhold ca 15 mil herfra. Servicen er helt topp!

Servicegraden er i stor grad personavhengig på lokalnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen skriver at lønnsomheten i avdeling er borte. Ser ut som lønnsomheten i a-k sentralt er borte. Synes ledelsen i a-k burde gi opp nå, å la noe med beina på bakken ta over. Når det enda er noe å ta over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gomo: Mener du at traktorforhandlerne skal ha døgnvakt året rundt? Hva tror du det koster? Hvor mye er du villig til å betale ekstra for det?

 

Jeg har selv jobbet som landbruksmekaniker hos flere firma, og det er to viktige ting å tenke på når det er snakk om servicegrad, de som roper høyest om at service er for dårlig, er de samme folka som aldri betaler regningene sine til rett tid (om de betaler i det hele tatt), mens de som er fornøyde og alltid gjør opp for seg i tide, de ringer aldri etter klokka 4, og ikke i helgene heller, og det er sistnevnte forhandlerne lever av. Dette er stort sett vanlige bønder med f.eks. 15 melkekyr, 40 purker eller 20 ammekyr. Når de folka som holder liv i firmaene ikke etterspør hjelp utenom vanlig arbeidstid så vil forhandlerne selfølgelig holde helt stengt da.

 

Men det er såklart sørgelig når avdelinger legges ned, men det blir jo færre bønder også. Spesielt de som vet å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever du i Martinius?

Tydeligvis ikke en verden med 3 dager opphold og 1000mål og slå og presse. Vil Forhandlerne ikke ha døgnvakt, handler vi ett annet sted, har forøvrig null betalingsanmeringer.

Ak vil gjerne selge store og avanserte maskiner, og det er ikke han med 15kyr og 40 purker som kjøper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med service er viktig er mange som bruker traktor i brøyting for eksempel opp mot SVV og hva skjer da om en ikke får hjelp når noe hender ? Da må du leie inn andre, for jobben må gjøres ellers er det sanksjoner som kan være bøter. Så tror nok landbruks verksteder må tenke på at det skal være mulig og få ut en service mann på kveld/helg men det koster og selvfølgelig skal det betales regninger. Har hatt en service mann i en frittstående AK avdeling her nede og han er suveren til og hjelpe både sent og tidlig hvis det er behov.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballepresseren: Og hvilken verden lever du i? Hvordan skal en maskinforhandler kunne drive døgnvakt når de som skal bruke den stort sett ikke vil ta regninga? Skal de ta ekstra betalt til de andre kundene sine? Vil du være med å subsidiere andre kunder der du handler, slik at det blir ekstra kostbart for deg?

 

Skal legge til jeg alltid sier ja til å rykke ut når en kunde spør og jeg ser at jeg har en sjanse til å få til noe, men det er ikke noe alle kan gjøre, f.eks. om man har unger, er bonde selv eller er entrepenør på si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig, men det er en ting jeg aldri hadde turt. Å det er å ha kontrakt mot SVV med a-k maskiner i ryggen. Tror jeg hadde blitt like blakk som ak da gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger at min utstyrs leveradør har døgnvakt.

Jeg har ny claas presse med garanti, når det skjer noe om natta så rykjer service mann ut og hjelper oss.

Jeg må da betale for utrykkninga og overtida, men ikke deler og vanlig lønn.

Når du selger feks en traktor som skal brukes til å brøyte med, må du vel ha i bakhodet at her er det nødvendig med 24/7 service.

Hva skjer når traktorn står å det laver ned med snø??

For å snu på det:

Hvem vil betale for at entrepenøren skal ha dobbelt opp med utstyr?

Jeg har mye utstyr og skal ha mer, og da handler heg der det er best service.

Jeg krever at min presse leverandør har en backup presse som jeg kan låne om noe skjer med min.

Da har jeg selvfølgelig kjøpt en helt ny presse med garanti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gomo: Du skriver at du forlanger at din leverandør har døgnvakt, har du det i kjøpekontrakten på pressa, eller har har du muntlig lovnad ifra selgeren eller tar du det bare for gitt? Mener du at en slik døgnvakt ligger inne i kjøpesummen?

 

Og det er faktisk slik en del steder at oppdragsgiver krever at man på brøyting må ha reserve-maskiner tilgjengelig, så noen vil tydeligvis ta den kostnaden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke i kontrakten, men de har vakt ordning.

De har fikkset det de har kunnet fikkse på kveld og helg, og når de ikke har en løsning så har de låne presse.

Jeg har aldri hørt om noen som krever at du skal ha backup maskin.

Men jeg har også krevd at min traktor leverandør strekker seg veldig langt for og låne meg en traktor om min må fikkses.

Jeg håper at AK våkner og annsetter noen som forstår seg på landbruk.

Jeg vet at det er ansatt et par i nord trøndelag i det siste som er flinke.

Så det er håp.

AK har mye bra utstyr som fortjener flinke folk til å selge og serve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ser at avdelinga på leira setter kroken på døra i dag. Hva i alle verden skjer? Alle konkurrenten er jo har jo butikker og verksteder i eller i nærheten. Hvorfor i alle verden må en så stor bedrift som ak stenge dørene på sin avdelinger? Det er jo kjent sak att ledelsen er helt blotet for intelligens, å med ett snobbe bil firma i ryggen er det vel ikke mere å forlange. Jeg tror å håper att ak maskiner er inni sitt sitte drifts år. Å att det igjen blir mulig å kjøpe seg NewHolland igjen. Håper noe har synspunkter eller noe info hvorfor det som skjer, skjer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Det er Eurokursen som gjør den store prisforskjellen fra Desember til Januar, intet annet.

Dette er nok noe som vil merkes hos alle forhandlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Euroen har steget 1,59% på et år, økt 0,26% på tre mnd og gått ned 5,34 % den siste mnd`en. Ser en på råoljeprisen, så bør jo prisen på rundballeplastikk gå kraftig ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har euroen steget 1,59 % på ett år ? Hvor er det du sjekker valutakurser? Euroen har økt langt mer enn 1,59 det siste året...........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...