Gå til innhold

Hobbyinntekt


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Neste år går jeg i gang med produksjon av høy og ensilage til eget bruk. I tillegg kommer jeg til å selge overskuddet, men denne inntekten vil variere betydelig. Trolig fra 15-50.000,- pr år.

 

Har noen av dere erfaring med hva skattefanten opererer med når det gjelder hobbyinntekt av landbruk? Utgiftene blir jo også store med innkjøp av slåmaskin, vender, diesel, frø, gjødsel, innleie av presse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du skriver ingenting om hvorvidt du har et registrert foretak eller hvor stor produksjon/gård du driver. Hva du betegner som hobby kan være regnskapspliktig og mva pliktig alt etter omsetning. Mva plikt starter ved en omsetning på 50000,-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke noe foretak, dette blir som privatperson. Leier jord og starter med 30 mål. Kan utvide til 60 mål neste år om jeg vil.

 

Eget bruk er til hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Slår ikke regnskapsplikten inn alt på 20 000 da skal tro? Bare snakk med et regnskapskontor så setter de opp regnestykket for deg og hva du må passe på, skattemessige fordeler og bakdeler osv. Kan bli en mer hyggelig affære og spørre et regnskapskontor enn å få en smekk på fingrene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Regnskapsplikt er ved 5 millioner, så det er nok ingen fare.. :-) Bokføringsplikt er noe annet, og er uansett greit å ha alle fradrag/investeringer dokumentert den dagen de høye herrerbanker på.

 

Skal sjekke med regnskapskontor, takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...