Gå til innhold

Traktor


kaah_1

Anbefalte innlegg

Har planer om ny traktor, og tenkte å kjøpe en Valtra siden jeg har kjørt Valmet i mange år.

Behovet er en traktor på 90-100hk. Vil ikke kjøpe større enn jeg trenger.

Nåværende traktor er 3600kg og 85hk.

 

En nyere Valtra (n92) er faktisk 1000kg tyngre, betydelig mer å dra på.

Men; så tittet jeg på New Holland, og de har jo traktorer på 95-100hk som veier bare 3600kg.

 

Hva skal man velge? Vil gjerne høre erfaringer fra dere der ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser du på N92? Prøv en A93, 3750 kg med 101 hk:

 

http://www.valtra.no/productcompare.aspx?models=A83+HiTech,A93+HiTech

 

Riktignok litt trang hytte, vet jo ikke hva slags Valmet du har fra før. Hvis du har kjørt Mezzo vil nok en A virke veldig liten. Et alternativ kan være JD 5100R: 3700 kg med 108 hk (selges ikke ny lenger, finnes enda noen demotraktorer som FK må kvitte seg med).

Nå er situasjonen den at traktorer med litt størrelse er ganske tunge i dag. For å fortsette med JD, så er 5R borte. I stedet har det kommet 6RC. Den har hytta fra 5R, ramma fra 6030-serien og antakelig nye motorer. Resultat? En traktor med forskjellig &quot\;stæsj&quot\; som 5R ikke kunne leveres med, f.eks. framakselfjæring, men ei dødvekt på 5 tonn. Dette vil man oppleve med flere merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jd 5100r er 3700 kilo må du ta a93 på samme vekta. Da rekner eg med at den veier rundt 3300kg.

Har selv vert med og veid A93 og 5100r

A83med 540/65-r34. 3600kg uten laster

5100r med samme hjul passere du 4000kg husker ikkje eksakt tall. Men 4100-4200 minnest eg at det var. Arvtagern til 5100r husker ikkje nummeret men den bikker 5000kg på vekta. N92 har eg ikkje veid men n103 er 4700

Utifra våre målinger er valtra den som er nærmest korrekt vekt etter dei data som dei er oppført med i tekniske data. Da tar eg ikkje høyde for det som står i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme tankeboksen som deg i fjor. Har kjørt valmet 405 og valtra a 95. Sitter nå med en 405 93 mod, og en ny a93 med mye ekstrautstyr. Jeg prøvekjørte MF, NH, JD, claas. Ser ikke så mye poeng i å kjøre n-serie for meg, driver med melk og 500 daa jord. Får gjort akkurat det jeg skal, bare en del billigere. Lett traktor bruker mindre drivstoff, valtra er kanskje litt mer gammeldags enn andre, men den er gjennomført solid, jeg greier å kjøre med vanlig girstang, litt mer ustabil med tung last i frontlastern. Men jeg er syorfornøyd, selv om nabon kjører fendt med 40 hk mer og gjør akkurat samme jobb som meg.

Eneste med a93 er at den bråker litt, men ørepropper er billig.

Anbefaler deg å prøvekjøre så mange aktuelle traktorer som mulig, men tenk økonomi. Trenger du trinnløs, hytte med alt for mye plass, elektronikk på ditten og datten. Jo mere jåleri jo mere kan feile, og det skjer hellst mitt i onna. Til vanlig jordbruk er a-serie mer enn godt nok etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids skru på dieselpumpa... fikk gjort dette med min N92 på 1500 timers service og traktoren har fått litt mer futt i motoren, hjelper faktisk mye med for eksempel tung dumperhenger opp en bratt bakke. Fikk kjørt med høyere gir opp og med relativt mindre turtall enn det jeg gjorde fra før av og det har gått helt fint opp bakkene etter justeringa. Fin og komfortabel traktor etter veien.

Solid virker den absolutt til å være :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt A93 i snart to år, flott traktor til grasprod. med husdyr. Bråker litt vel mye, og hytta er vel trang. Passasjer er bare å glemme. Men med luftsete og radioklokker på øra er den god å kjøre likevel. Sterk og seig motor, godt vendegir, el-hydralikk og mulighet for crusiecontroll på turtall/pto og endel anna fancy betjening av hydr., pto osv., crusie på pto er fint ved slått i bratte bakker.

Hadde en N103 HT5 på lån i høst, da A-en var på service. Det var en kjempetraktor, frisiktpanser, fem hurtiggir og stor, støysvak hytte med fjæring. Samme hjula som A-en min, og stort sett samme eksterne mål. Mot den blei A-en temmelig umoderne, men N103en er tyngre, tørstere og mye dyrere.

Men hadde jeg sitti mange timer i traktoren pr. år, hadde jeg nok vurdert N103 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
N92 er god. har du lasteapparat så er den egentlig perfekt til det, pga bak tung istedet for fram tung. Valtra A moddelene er så simple og små så ikke beregnet for stor bruk. Jeg ville gått for 92/91 (91 er en skjeldnere model) eller helt opp til 143
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyngde er veldig viktig for bonder som vil ha god matjord. har du en traktor på 5 tonn så ødelegger du jorda og gresset/andre ting vil derfor ikke gro like godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg vil nok anbefale deg og kjøpe deutz-fahr farm 100 eler ein deutz- fahr 5c eler deutz-fahr agrofarm 430 ttv enten du vil ha den i trinlaus eler ikkje. det er ikkje mit valg . lyke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...