Gå til innhold

Hjelp til kjøp av traktor


JohnDyr_1

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en grei traktor i prisklasse opp til kr.200000 m. moms. Den blir til privat bruk -litt ved kjøring, noen grus lass i løpet av året, og brøyting her hjemme og kanskje litt i nabolaget. Ser helst etter en JD da -1140, 1640 el. 2040, med ikke alt for mange timer

 

Har ikke erfaring med kjøp av traktor fra før så trenger litt hjelp med å vite hva jeg skal se etter når jeg kommer over en som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Til den prisen må du se etter andre modeller.

 

160.000kr +mva er alt for høy pris for alle desse tre modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om motoren &quot\;svetter&quot\; mye. Litt oljefukt kan toleres, men spesielt mye er ikke bra. Hvis vannutskilleren er gjennomsiktig, er det lett å se etter grums. Radiator og kjølesystem skal ikke lekke.

Litt lekkasjer i hydraulikkoblinger og -sylindre er å forvente, kan vanligvis ordnes med å bytte tetteringer/pakninger.

Sjekk girkassen. Girene skal sitte greit, man skal ikke behøve å tviholde spaken på plass når man slipper kløtsjen.

Hvis traktoren har frontlaster, bør opplagring i forstilling sjekkes for slark og slitasje. Det gjelder for øvrig alle steder på traktoren der noe er festet i noe annet. Elektrisk anlegg bør fungere, kontaktfeil og overledning er noe ordentlig herk.

 

Hvis traktoren kommer fra forhandler kan man vanligvis være en del tryggere på at ting er i orden, det gjelder selvfølgelig alle andre merker også, ikke bare JD.

 

For øvrig er 40-serien til JD nærmest uslitelig og du må skyte traktoren for ta livet av den. Det samme gjelder 05-serien fra Valmet, 90-serien til Fiat og en del flere traktorer fra 80 og 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite erfaring med Deutz, kun en '75-modell 4006. Lite grunnlag for å si noe spesifikt om en 20 år nyere traktor. Vet likevel at Deutz fra denne perioden også skal være ganske robuste. Dette var vel, hvis jeg ikke tar feil, mens Deutz sverget til luftkjølte motorer. I så fall har denne modellen frisiktpanser. Fantastisk hvis du skal kjøre med frontlaster. Hvis traktoren er velholdt kan dette være et greit kjøp, timetallet er relativt lavt.

 

Personlig kunne jeg for så vidt tenkt meg Deutz, men FK er nærmere (ca 15 mil nærmere, faktisk), så på det grunnlaget ville jag valgt JD av disse to. Min personlige favoritt er uansett Valtra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...