Gå til innhold

Fiat 60-90 / Skjært bakaksel?


Gjest

Anbefalte innlegg

I går var jeg på kjøretur med en gammel Fiat 60-90 (85-mod). Hele turen var på nesten 2 timer. Med 20 minutter igjen å kjøre var det BRÅSTOPP. Bakhjulene låste seg, motoren stoppet.. Det var da ikke mulig å skifte gir på gruppe-girspaken. Prøvde å kjøre forover, men da ble motoren bare kvalt. Alt sto som sveisa sammen (varmskjært?). Etter mye om og men, samt påfylling av olje på bakaksel (fylte på 12 liter), fikk vi lirket den igang igjen, og fullført turen hjem uten problemer.

 

I dag stakk jeg og kjøpte 40 liter kombiolje. Tømte ut dem gamle oljen, og fant fullt av metallspon på den magnetiske drenspluggen. Totalt tømte jeg 21 liter olje, så det var da altså kun 9 liter på bakaksel, girkasse og hydraulikk... Fylte opp til peilemerke, dette ble da ca. 36 - 38 liter. Skal sies at det er mine foreldre sin traktor, men jeg har hatt mistanke om at det kan ha vært litt lite olje på bakaksel, men ikke så minimalt som det faktisk var.

 

Spørsmålet er da: Kan dette ha gått bra?? Er ting så overdimensjonert at det tåler en slik påkjenning? Har brukt traktoren i hele dag til en gravejobb, og har ikke merket noe som helst til at det er noe galt.

 

Svar mottas med takk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...