Gå til innhold

HJELP


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en disklusjon med en medelev. Han er bonde, og jeg er bare avløyser. Vi diskuterer forhøstere. Jeg mener at det må være en forhøster som ikke bruker kraft-uttak fra traktoren, men at det er noen som er fullt elektriske. De behøver ikke å være masseproduserte, men bare at det er en prototype eller liknende.

Jeg vet at det finst forhøstere med elektrisk styring, men jeg lurer som sakt på om det finst noen som er fullt elektriske. Håper det er noen som kan dette.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette spørsmålet er noe mange har spurt meg om. Svaret på det du lurer på er at det finnes forhøstere som er fullt elektriske.

 

Lærer på landbruklinjen i Tromsø. 57 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Med tanke på at fendt x concept, er tanken med elektriske redskap mer aktuel en noen gang. Fordeler er full moment kontrol, helt trinlaus hastighet og ingen pto til å henge seg fast i.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok også tro at elektrisitet er tryggere enn PTO, det finnes mange eksempler på at folk har blitt skadet ved bruk at de.

 

En eventuell frekvensomformer vil i såfall ligge innebyggd i traktoren og jeg vil tro den allerede eksisterer der. JD og en hengerprodusent (husker ikke merke) jobber med å få drift på hengeren som følger traktoren. Da vil man også trenge en frekvensomformer så den vil man få uansett.

 

Hadde man gått 15 år tilbake i tid og fortalt at vedmaskiner ikke ville tatt hydraulikk fra traktoren og kun fått kraft fra PTO ville man blitt møtt med argument som at den blir for tung, blir for dyr med egen pumpe og at det er unødvendig. I dag ser man ikke annet.

 

Her tror jeg at vi vil se en modernisering fremover, med elektrisitet og bruk av ISOBUS for å styre fuksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...