Gå til innhold

Hvor stor motor...


Gjest

Anbefalte innlegg

...må jeg ha for å drive et strømaggregat på 22kw?

 

Jeg har et traktoraggregat som jeg tenker å montere på en ramme med motor å gearkasse. Har motor og gear som har stått i en Toyota Hiace fra slutten av 80-tallet. 2.5 liter uten turbo. Vil den være stor nok for å drive aggregatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror ikke Toyota motoren jeg har gir mer enn ca. 80 hk.. kanskje blir den liten da?

 

Aggregatet jeg har ligner på dette: https://butikk.felleskjopet.no/ImagesScaled/268449716.jpg

 

Når jeg kjører det på traktoren ligger jeg på ca. 380 O/min på kraftuttaket.

 

Problemet er at traktoren aldri er tilgjengelig når strømmen går, dessuten tar det for lang tid å rigge til aggregat og traktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det du må være obs på her er at en bilmotor så tar man ut mer hest i forhold til dimensjonene enn man gjør på eks en traktor. En bil derimot er laget for veldig variert belasting og ikke full belasting over lang tid.

 

de store motorene til CAT oppgis ofte med flere forsjellige HK etter hva de skal brukes til der strømgeneratorer har lavest effekt men båt og tog bruk kommer de med flere hester.

 

Kjølesystemet må man allefall passe på en slik motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Et annet problem du vil kunne komme opp i er at dieselpumpa (regulatoren) på en person/varebil ikke er beregnet på å opprettholde konstant turtall ved varierende belastning, som en traktormotor. Bilmotoren vil sakke mer på turtallet, og dermed gi feil frekvens/spenning på aggregatet, enn det traktormotoren gjør når belastningen øker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...