Guest Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Lurer på å bytte traktor,kjøpte en 412 som nr 2 traktor og den er blitt nr1 av alle her på kort tid. Så jeg har et par hundre timer i fendt,så jeg lurer på en valtra 142d som er noe billigere en en 415. Jeg finner litt diskusjon om directen fra 2009-2011,litt software issues osv. Er dette blitt bedre/løst,funker direct'n like bra/bedre en tms'n? Skal brukes stortsett til gårds arbeid,litt transport,mye frem og tilbake trang laster jobb Skal prøve å få tid til å teste en i ferien,er så pokkers langt til alle som selger direct Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Hehehe, ser for meg denne diskusjonen kan bli heftig, her er det veldig mye uvitenhet ute å går, når det gjeller Direct-uttaelser :-) Men kjører n142d selv, er kjempefornøyd, riktig som du skriver at i begynnelsen, var det alt for dårlige software-oppdateringer, men at det nå fungerer bra, Vil på det sterkeste ambefale deg å få prøvd den, å prøvd den skikkelig! Alle nye traktorer er noe dritt etter 5 minutts prøvetur \;-) Kjører nå opp Veldig bratte utmarksveier, med 8 kubikksgjødselvogn, uten å bytte serie på directkassa, noe så en måtte før, Nå foretar jeg kun seriebytte ved pløying, grubbing, osv, der det kreves mye trekkkraft ut på hjula, men ser ikke på seriebytte som noe irritasjon lenger. En må få skikkelig opplering før en prøver, for mange av de som kommer til å skrive her, har ikke peiling i havsnød engang.......... Hvor i landet bor du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Valdres...og vi har et par gårder som er bratte er derfor veldig interesert i den trans bremsen må da vere genial ved tunge lass nedover jorder ol. Har en 4.4l sisu i en 11 mod mf her nå,den er ikke like villig som 4l til deutz,henger ikke like bra på gir heller....skal ha samme effekt. Hvordan er 4.9 sisuen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Denne trans-bremsen er egentlig ingen brems Det som skjer at girkassa girer seg ned når en slipper gassen og motoren ruser opp Jeg mener det er flere trinn på denne funksjonen som er automatisk Noen synest den er i overkant automatisk da motoren flyr opp i turtall litt i tider og utider med denne funksjonen inne men dette må nok læres Fendt har en langt bedere løsning Her bremser en på nøyaktig på samme måte men ved å dra kjørespaken bakover manuellt, så her kan det bremses med akkurat passe styrke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jostein Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Jeg har ikke kjørt Fendt 415 TMS men vi bytta en 412 ( 2003) med en Valtra N142 Direct i fjor. Å dra spaken bakover på Fendten gjorde at du fekk høyere turtall som riktignok genererer bedre motorbrems men det kan ikke sammenlignes med retardarbremsen til Valtraen ( hvis Fendten har motorbrems i tillegg vil det stille seg anderledels). Valtra bruker så vidt jeg vet olje for å bremse transmisjonen og ruser motoren for å kjøle olja. Den har tre trinn, av - trinn 1 og trinn 2 og den bremser veldig bra. Den jobber automatisk i forhold til hvilke hastighet du prøver å holde med kjørepedalen og hvis du bare tester traktoren og ikke lærer deg å bruke transmisjonen vil den nok virke litt "\;rotete"\;. Men jeg liker den og når jeg har en slepe slåmaskin uten bremser så er det flott å ha en "\;hjelpebrems"\; ned bakkene. Ellers så transmisjonen bra på noen områder og ikke så bra til andre ting. Om de begge hadde kosta akkurat det samme er det mulig vi hadde valgt anderledels men det var en god forskjell for oss. Jeg savner Fentens sin transmisjon og noenganger kjørespaken, men hytta er mer moderne i Valtraen synes jeg. Mvh Jostein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Melby_1 Posted November 12, 2014 Share Posted November 12, 2014 Fikk testet en valtra endelig og john deere ,nja det er ikke fendt. Savnet full stopp på kjøre pedal på john 6125r og 142d virket stiv og dro ikke videre bra,giret litt tregt før turtallet kom (mulig det er justering da) Retardern i kassa var fin på valtraen,stoppet raskt.. meget raskt Blir vel en 415,passet MEG best,litt mykere og raskere kasse,virker sterkere ,mulig jeg er litt forutintatt,liker fendt godt fra før :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.