Gå til innhold

samlerive - hardt for pressa?


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

slår med ei 3,2 meter slåmaskin, kjører over med samlerive, der eg samler 3 rankar.

 

blir dette ei ekstra belastning for pressa?

det har blitt ødelagt 2 valser i kammeret på pressa iløpet av 600 baller.

lagera har vert fine, og ikkje vert ulyd i dei før valsene plutseli har kolapset..

 

pressa har gått ca 8000 ball.

 

kjører i 2-4 km/t medan eg plukker etter det som er raka i hop.

 

vurderer no å kutte ut riva...

noen synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nei nei! Presser skal tåle såppas. Har kjørt over 17 000 ball med 3 strenger samlet i 1 nå, McHale pressa har pr.dags dato ikke hatt noen driftstans. Tåler Mchale det skal andre presser også tåle det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

dette er ei claas 255 ifrå 2007.

service mannen var her idag, og sei at det var ei svakhet på valsene som har blitt knuste...

eg har oxo inntrykk av at store ranka vil gje meir påstand imot pickup og innmater roteren, enn ka inni sjølve kammeret, samt at ein får bedre, kutting, og slepp å pendle over strengen.

men eg ville bare høre om her va synspunkt på om det blir meir påstand i sjølve kammeret.

ellers er pressa en drøm å kjøre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Hei!

Ei samlerive føre pressa gir selve pressekammeret mindre belastning.

Du kjører 1/3 med 3/4-full ball i kammeret som sparer valsene for full belastning over lengre tid. kjørte før på strengen etter 3,2m slåmaskin og sleit med valsebrudd, men etter vi kjøpte ny rive i 2011 har vi ikke plundret mere med det, noe kansje for at jeg bytta presse fra 255 til 355 uniwrap. Du oppnår bedre kutting og mindre kjøring med rive.

At valsene ryker på ei 255 er jo ingen bombe. Men valsene på 355 er blitt mer stabile. 375 pressene er kommet med grøvre valser, lager og kjeder.

Kutter rotoren er det sjelden lagerhavari på så trur ikke du skal bekymre deg!

Rak sammen graset og kjør med fornuftig hastighet så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Heilt enig med Hårek her...

 

Pressa går mye kortere tid med stort trykk per ball. En annen ting er at det blir som oftest mindre fukt i graset og litt lettere baller, og dette hjelper jo også litt..

Her i området tror jeg knapt noen unnlater å rake nå om dagen, og driftsstansene blir bare færre. Kan jo også ha med å gjøre at presse stadig blir utviklet..

 

Rak graset du, og kos deg! (evt bytt presse og kos deg mere \;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...