Gå til innhold

valtra 121 gir problem


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Har lånt meg en valtra n121 advance for helgen. Brukte den i lav gir men når eg skulle gire tilbake til høy gir så vil den ikke gå i gir noen som har vært borti dette og kan eit triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Ja har vendegiret i park og clutchen inne. Skifte gruppegir går heilt fint både med fotpedalen og knappen. Men det er høy og lav spaken som er problemet klarer å ta den ut av lav men da går den kun i nøytral. Går fint å sette den i lav igjen men ikkje i høy var under for å sjå om det kunne være noe med overføringen men det ser ut for att armen inn på gir kasssen er så langt frem som den skal være. Kan det være noe elektrisk? Den virket helt fint i høy før eg satte den i lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Etter att du har vert i lav serie, og du har flyttet spaken tilbake til høy, så må du bruke hovedgitstanga å skifte grupper. For den står alltid i nøytral etter att du har vert i lav serie. Du må bruke clutch pedal under gruppeslifte, treng ikkje stå i park.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har no prøvd igjen men den blir fortsatt stående i nøytral sjølv om eg bruker clutch for å skifte gruppegir andre forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hehe..kjør heller en gammel Fiat fra 80 talet :) inn med clutchen dytt på girspaken med kneet, da står den i tredje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1

Jepp Rune, men når en ikke får forklart problemet så det går an å hjelpe så er det ikke så lett. Advance har elektonisk giring mellom høg og lav serie + en spak for krypegir. Har aldri brukt det krypegiret, men på de med 2 eller 3 spett må du av og til lure den i gir med å skyve hoved girspaken mot et gir for å få rett fart på synkroniseringen da giret er vondt å få i. Men veit jo ikke så lenge trådstarter ikke kan forklare det nøyaktige problemet her. Rune fins det krypegir på JD?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi er nok mange her som er enig i at valtra sin girkasse er ubrukelig.

Har prøvd en men satte den i fra meg og gikk fant meg en traktor isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja det fins krypegir på JD. Har ikke prøvd der, men det sitter da en egen spak til høyre for setet. Vet ikke om du da kan bruke alle gruppene da. På Autopower er det bare å skrolle ned hastigheten så kommer det fram et lys av en snegle i dashbordet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Ja det er krypegiret eg ikkje får den ut av.

 

Til dere jd fantaster så har eg lånt denne traktoren på grunn av min trinnløse jd står på verksted med fullt girkasse havari. Det er den mest tungkjørte møkka traktoren eg har hadd så den ryker til fordel for en 163 versu så snart den kommer fra verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Der er jeg redd du ødela resten av lørdagskvelden for disse JD-fanatikerne KO \;-)

Men ifølge dem er vel ikke gearkassehavarier på JD noen feil men derimot helt normalt, slik som defekte topp-pakninger og slikt :-)

N-163V høres ut som ett veldig fornuftig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1

Ok. får du den i krypegiret igjen? Hvis du stiller sørmålet på FB under valtra club så skal du få lettere hjelp og veiledning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen

Er ikke fb bruker så valtra club går ikke.

Ja den går fint tilbake i krypegir.

Når eg drar Spaken bak til &quot\;hare&quot\; blir det bare stående &quot\;N&quot\; i displayet på armen.tar eg den fremm i lav står det LL. Er der en føler eller bryter som skal registrere når den er i høy noen plass?

 

Ja jd blir d ivertfall aldri mer for so mye plager som eg har hadd med girkasse motorstyring å hydraulikkventiler på denne 2012 modellen det trudde eg ikke gikk an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1
Når den står i N, har du da prøvd å kople inn H eller M som når du skifter mellom de ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis jeg hadde fått problem med en lånt/demotraktor, så ville jeg ringt selger/service hos vedkommende.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Problemet er løst!

Det var naturligvis ingenting galt med traktoren.

Kun manglende forståelse fra sjåføren.....

Er en fantastisk god traktor nå når eg har lært å bruke den!

Takk til alle som prøvde å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
er det fortsatt problem på autopowrkassa på JD? skulle da være slutt på girkasseproblem da 30-serien kom....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei igjen!

har nå blitt den lykkelige eier av den før omtalte n121 fikk eit rasende godt tilbud på den og en 163 versu med innbytte av min jd og min gamle fendt

.

det eneste eg er litt misfornøyd med er att det er en 40km/t utgave. er det noen som vet hva som er forskjell på 40 og 50 kassa? er det mulig å gjøre noe med det? (lovlig eller ulovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1

Ja det er forskjel på utvekslinga på 40 og 50 kassa. Det eineste du kan gjøre er å få fjernet eller lurt den elektroniske fartssperra , da får du noen km til i timen på den. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...