Gå til innhold

Ford 4000 Major Problemer


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Ford 4000 Major1968(?). Den drar noe så forfærdelig dårlig når man prøver å kjøre med den. Når jeg setter den f.eks i første gir og trykker gassen i bånn så vil han liksom ikke dra. For å starte den må jeg taue den i gang og etter den er blitt varm så starter den som ett skudd, men det er liksom ikke noe futt i den. Kan kun krypekjøre i første giret, setter jeg den i andre og gir bånn gass så stopper alt sammen.

 

Det at den ikke vil starte når den er kald regner jeg er gløde problemer (diesel), enten plugger eller knappen som er deffekt, men hva som gjør at det er så dårlig futt aner jeg ikke, for den var ikke slik da jeg parkerte den før vinteren kom.

 

Er det luft i systemet? Er det noe annet som kan være gal? Jeg er ingen ekspert på traktor og jeg hadde satt pris på tips & råd på hva problemet kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ved feilsøking begynner man med det enkleste og billigste. Start med og skifte dieselfilter,rengjøre/skifte luftfilter og skift motorolje og filter. Om traktoren oppfører seg likedan etter dette kan man begynne og se etter feil som gåen toppakning eller feil med dieselpumpen.

 

PS. Du har vel hatt riktig blanding på frostvæska i vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Jeg syns det virker som at dieselfilteret er tett, så jeg ville ha skiftet det først.

På min Dexta hjelper det å pumpe diesel med håndpumpa for å få start når den er kald. Og kaldstartknappen også da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rullingsen_1

Takk for svar så langt. Jeg skal gå til innkjøp av diesel/olje/luft filter i morgen. Jeg har noen spørsmål angående de svarene jeg fikk.

 

- Hvordan sjekker jeg at stopp spaken på pumpa har gått helt tilbake? Hvor er den? Er det den man drar ut for å kvele/stoppe traktoren så har jeg sjekket at den gjør det den skal.

- Hvor er den manuelle håndpumpa? Jeg trur ikke det er manuell håndpumpe på den traktoren her for jeg har ikke klart å finne den noe sted. Tar jeg feil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Håndpumpa, på min er det en liten blikkplate på størrelse med kniven på lommekniven som står loddrett ut fra pumpa. den skal du dra opp og ned noen ganger.

Du må jo også håndpumpe når du har skiftet dieselfilter for å få ut lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rullingsen_1

Mener jeg har lest noe sted at for å lufte systemet på en ford 4000 så må man fylle på diesel på det nye filteret via en tapp/skrue på toppen, åpne et par tapper og rett å slett prøve og starte traktoren til det kommer en ren stråle med diesel ut og deretter stenge de forskjellige tappene. Jeg skal i hvertfall prøve dette i morgen når jeg har fått tak i ett diesel filter, hvis jeg ikke er helt ute å kjører nå??

 

Jeg har en MF 35 som jeg har hatt i mange år uten noen form for problemer, og den har en manuell pumpe som jeg bruker ved kald start + litt startgass på vinterstid, men jeg klarer ikke å finne en slik på Forden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Min Ford 4000 har, som de fleste av denne typen tipper jeg, ikke fødepumpe før dieselpumpa - og mangler derfor denne pumpespaken. Fyll full dieseltank så du får så høyt overtrykk som mulig, åpne først luftepunkt på dieselfilter før du kjører starteren, når det kommer luftfri diesel her, lukk her og åpne på pumpa, og til slutt på dysene. Vet også om folk som bare drar traktoren i gang etter filterskift med en annen traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...