Gå til innhold

Dieselforbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg byttet ut min Fendt 820 til fordel til en Valtra 202 Direct, dels grunnet pris, dels grunnet at selger og masser av innlegg her inne sier at DENNE Valtraen er et klokt valg. Dieselforbruket skulle også være lavt!!

 

Jeg bor i et området som har mye bakker, og må derfor ha en traktor med noe tyngde og effekt.

 

Første tur med min nye kjære Valtra ble en rar opplevelse! Lastet opp tanken med møkk (15 kbm) og tok ivei. Må en del opp og ned og ut på vei osv. En ting er 100 prosent sikkert, girkassa til Valtra er rett og slett dårlige greier. Måtte velge "B" i et bratt kryss da møtende trafikk tilsa full stopp, og Valtra kaller dette trinnløs!!

 

Dette gjentar seg hver eneste dag flere ganger litt over alt, meget skuffende.

 

Dieselforbruket er også LANGT over Fendt sitt forbruk, særlig snittforbruket. Har regnet ut at traktoren koster meg ca kr 70000,-+mva pr. år bare i ekstra dieselutgifter (2000 timer)

 

Verditapet er også mye høyere på Valtra!! Dette ble en dyrekjøpt erfaring på meg dessverre!!

 

Min konklusjon: Brukes traktoren til entreprenørvirksomhet med mange tunge tak, med mange påkjørte timer er det kun en traktor som er fornuftig å ha!

 

FENDT SCR fra 700 serien og opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, det første som eg tenker er hvorfor gå fra fendt til valtra ?

har selv gått fra new holland scr270 til fendt , mange ting som fendt er

mye bedre på. Fendt sin trinnløse girkasse er i en klasse for seg selv.

Diesel forbruk minus 10% kontra nh.270 . Har en kollega som har levert tilbake 2 stk valtra 203Direkt han har nå new holland.

Lykke til med traktorbytte !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjenner litt igjen det med 202 som ikke drar, hadde og en som hylte og skrek og drog dårlig i bakker. Med 4 skjærs plog måtte jeg og ned på B serie for å flytte på den. De andre 202er jeg har prøvd drar som lokomotiv. 202-en blei bytta mot en 203 for et år siden og det er en heilt anna kjøreopplevelse der 202 gikk 25km/t går 203 35km/t.

Når det kommer til forbruk så er min erfaring at 203 og Fendt 720 bruker likt , begge ligger på ca 12,7 l/t i snitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Virka veldig rart med det forbruket på slåmaskin. Vi kjøpte N142 i fjor uten ad-blue, her har vi totalt 5,8m slåmaskin. Og gjennomsnittet på en dag med slåing og transport mellom teigene var 15-16 l /t, mål på pumpe. Med 3 m maskin bruker den ca 12-13 liter.

Kjørte tidligere en Fendt 412 uten tms, den brukte ca 11 l/t med 2,8m slåmaskin og transport. Så jeg har ingen problem med å se at valtra ikke er billigst i forbruk, men det høres veldig mye ut de diferansene dere snakker om her.

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må nok si meg enig med dere ang &quot\;trinnløskassa&quot\; til Valtra!

 

Case, JD, New Holland, Fendt med flere skårer langt bedre på sine kasser enn hva Valtra gjør.

 

Ingen burde bygge girkasser med A-B-C-D og kalle det trinnløst slik som Valtra gjør!!

 

Ang dieselforbruk er FENDT i en klasse for seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

det er jo klart fendt drik lite når det er deutz fhar motor i den.

 

traktor er så enkelt ta deutz fhar eler fendt å du blir fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

For å rense eksosen må det til energi - i form av diesel, eller adBlue. Jeg er 99 % sikker på at en JD 6400 bruker færre gram diesel/kWh enn en JD 6230, blant annet grunnet eksosresirkulering som krever sitt.

Slike tjuvtriks er vel ikke veldig god PR for landbruket Rune? Blir som å kaste ved på bålet til Lastebilfolket.. Og plutselig en dag er vi der at 50 km/t-traktorer skal inn til årlig godkjenning. Vil tro at sånne ting kommer til å skinne gjennom veldig lett da. Slitasjeargumentet er veldig godt, for det er ikke heldig å kjøre eksos inn i en motor!

Poenget var vel egentlig at jeg spår at dieselforbruket går kraftig ned hvis du får strøpt den egr-ventilen, men at det på sett og vis blir en skitten konkurrent mot et marked som i utgangspunktet må forholde seg til etterhvert ganske strenge utslippskrav. Håper jeg får med meg hvordan omprogrammeringa går, for det høres både spennende og interessant ut \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alt som dansken gjør er helt bortkastet hvis traktoren er innom en forhandler til service. Uansett om du vil det eller ikke så MÅ traktoren innom pga fab. garantien. Da legges ny programvare inn igjen, og alt du har betalt til dansken er som sagt bortkastet!

 

Uansett så kan forhandleren LETT se om orginal programvare er inne, eller om det er &quot\;ugyldig&quot\; programvare! Husk dette alle sammen: Alt som blir tuklet med fra Danskekompisen legger igjen elektroniske spor, vi lever tross alt i 2014!!

 

Håper dere ikke er så blåøyde og tror på hva Dansketrimmeren sier ang dette temaet!! Hvis forhandleren går inn for det, kan han se nøyaktig hva som er tuklet med!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg så for en stund siden en test fra DLG. De hadde testet dieselforbruk på endel traktorer. Mener det var ca 18 forskjellige kriterier de hadde med i testen, bl.a. harving, transport og effektmåling. (Altså praktisk bruk)Merkene som var med i testen var JD, Fendt, MF, Deutz Fahr, NH og Valtra. JD, Fendt og NH lå langt opp på de fleste kriteriene. NH kom best ut totalt sett på hele testen, og på transportdelen scoret NH høgest, med JD på andre og Fendt på tredje. Har merket meg at Eik reklamerer med uttdrag fra den testen hvor de kun bruker de enkelte kriteriene som Fendt var best på. Og naturligvis ikke refererer til &quot\;sluttsummen&quot\; på testen, hvor de ikke kom best ut.... Skal se om jeg finner igjen den testen og legge den ut :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg kan kan kun svare for Deutz motorer om bukt i fendt eller deutz blir det same men der kan vi som service mekanikere sjå både programvare og dato noken sist var innepå motorstyriga og tukla same dataprogram for fent som deutz Serdia 2010

Alle sevice mekanikere for deutz har dette programet og boksen i mellom traktor og pc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! kjører naturligvis n142 Direct, hvis denne traktoren som trådstarter beskriver, har nyeste programvare, er traktoren splitter pine gal.. min er av første utgave, der det i begynnelsen var treigt å dautt å merkelig, oppdaterte den 3 ganger, å 3 gongen gikk den som den skal! å dette med nergiring blei også et avslutta tema, 4 skjærs vendeplog. klarer eg greit å pløye med i d gruppa, 8 kubikks gjødselvogn med høytrykkspumpe og kanon klarer eg betjene i utmark å motbakke på 1000 tappen å ca 750 omdr på pto, i D serien!! testa dette forøvrig ut for eit par dager siden, men når dette er sagt, kjører eg i c serien når eg både pløyer å gjødsler i utmarka då eg føler traktoren &quot\;arbeider&quot\; mjukere å finere! har testa dieselforbruk på claas 3 meter slåmaskin, å forbruket ligger på 13-16 liter, alt etter hvor mye veikjøring, terreng, grasmengde osv osv osv... Har lest mykje om Valtra direct her inne, å Mykje av innlegga er for det første Veldig mye uvitenhet å pisspreik, men av dei innlegga som er av litt seriøs kaliber, dreier mykje av innlegga om første utgaver av direct, det er veldig stor forsjell på første å siste programvare, MEN 3 generasjon direct er mye bedre enn 2 generasjon av dei traktorne eg har prøvd, Kan tilføye at Naboen her har en 202 direct 09 modell av de heilt første så kom, samdriftspartneren har ein jd 6170r autopower, 2 år gammal, dei henta heim rundballer her før helga, kjørte heim der valtraen brukte 44 minutt, og jd-en brukte 62 minutt... begge 50km å går samme fart på veien, å hadde 18 baller på.. riktig nok er valtraen meir hk enn jd, MEN 202 direct er ikkje enn ubrukelig traktor!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så snart ett program er fjernet, eller overstyrt som dansken gjør ER dette &quot\;sporet&quot\; ikke mulig i fjerne uten å bytte hovedhjernen i traktoren og legge inn nytt program fra forhandler eller at forhandler kobler seg opp mot fabrikk og &quot\;restarter&quot\; hjernen og legger inn ny programvare derfra.

 

Dere MÅ forstå at elektroniske spor lar seg ikke fjerne. At en amatør tukler med kjøretøyene deres får være opp til vær enkelt, men garantien lar seg absolutt påvirke hvis &quot\;dansken&quot\; har vært der. Det hersker det ingen tvil om.

 

Hvis mer effekt ønskes er det å anbefale f.eks DTE tuning. Dette er en ekstern hjerne som kobles mellom traktor og styreenhet. Dette systemet er programert til å IKKE overstyre traktorens øvre sikkerhetssone. Hvis f.eks en traktor er oppgitt til å yte max 150 hk, kan den samme traktoren orginalt yte 180 hk hos naboen. Altså dette systemet overstyrer ingenting, bare beveger kjøretøyet oppunder sikkerhetssone.

 

F.eks &quot\;naboens&quot\; traktor som yter 180 hk har nesten ingen glede av å montere en ekstern styreenhet da traktoren allerede er oppunder sikkerhetssonen!

 

Når den eksterne boksen fjernes er traktoren tilbake til orginalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1
Hehe, Rune du gir deg aldri :) Til lykke med din nye JD. Som valtra 142d skriver, det er som regel uvitende folk som kritiserer mest. har i den siste tiden kjørt med gjødselvogne 11m3 etter 203D og 163D. i bratteste bakkene måtte 163 ned i 15 km/t og 203 ned i 19. Har ikke skiftet gruppe en gang på denne kjøringen og forbruket er så og si likt. Til samenlikning bruker JD 6630ap 3 liter mer i timen med samme vogna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Å kutte ut SCR systemet er nok ikke så veldig vanskelig med riktig programvare og en person som er villig til å gjøre det. Her i området var det et par stykker som fikk problemer med at traktoren stoppet etter 10 minutter når det var skikkelig kaldt(÷30)fordi adblue tanken var frosset. Fabrikantene hadde programert traktorene til å kunne gå 10 minutter uten adblue tilførsel, men dette var ikke tilstrekkelig til å få tint opp systemet. Mekanikerne plugget seg inn og forlenget tiden til 1 time. Det vil sikkert være mulig å forlenge denne tiden ganske betraktelig og kanskje fjærne den helt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er ikke sikkert at du får besparelse av diesel av å kutte ut scr/egr. Rent termodynamisk er en motors effektivitet bestemt av kompresjonen. Høy kompresjon resulterer i høye forbrenningstemperaturer som genererer NOx. Nå er det ikke lenger matrialer i stempel/topplok som bestemmer maksimal kompresjon, men krav til NOx. Dette gir som en konsekvens lavere kompresjon, dermed lavere effektivitet og dertil høyere drivstofforbruk. Dette resulterer også i høyere CO2-utslipp...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Å kutte ut scr eller egr gir i seg selv ingen effektgevinst, dette er prøvd på dynamometer. Å kutte scr vil jo gi en besparelse i kostnader, men jeg vet ikke hvor stort dette fokuset er da jeg tror brukere av traktorer med scr er overrasket over hvor lite som egentlig går, i hvertfall i den kalde årstiden.

Det er naivt å tro at en omprogrammering av ecu ikke vil være merkbart for produsenten om de går inn for å finne ut det.

Men, det denne tråden startet med, dieselforbruk.

Motorene til både JD, Sisu , Deutz og NH (Fiat powertrain) har ikke store forskjeller i spesifikk dieselforbruk, hva som gjør at det kan skille mange liter pr time mellom de forskjellige merkene kan nok forklares med hvordan traktoren blir kjørt, og her kommer transmisjonen i fokus.

Det er viktig å greie å holde motoren i et turtallsområde hvor den arbeider mest effektivt, og her har samspillet mellom motor og transmisjonssoftware mye å si. Jeg vil tro at det er produsentene som har løst dette best som oppnår de fineste tallene med tanke på forbruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei , de ble mye snakk om dieselforbruk og i disse tider der diesel-prisen går bare en vei (opp) er dette et viktigt tema.

Du kan ta to like traktorer, lik last - to sjøfører som sagt i dette forumet

du kan få opptil 30% forsjell i forbruk på grunn av sjåfør!!

 

Det blei sagt i debatten om tester av trakorer av DLG .

Eg har siden 2009 vært hos narvesen en gang i mnd og kjøpt et magasin som heter Profi det er engelsk men er det første bladet som gir ut det meste som DLG driver med.

I denne debatten ble de nemt at Nh kom best ut ved gr/t men i totalen

som Dlg kaller Powermiks var fendt lavere i forbruk.

Eg har kjørt nh270 ca800 t , overgang til f724 var en god erfaring ,eg har

praktisk testa forbruk der timer er notert og diesel notert .

På samme arbeid (variabel brøyting ved busslommer ved E16 og tilkomstveger tilbusslommer ved E16).

Resultat NH 9,7 l pr/t F724 8,7 l pr/t .

Ps har kjørt Nh T7070 1100 t før den havarete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror differansen mellom de beste merkene idag er minimale.Kjører selv Fendt 720scr ,å snittforbruket pr t &quot\;den&quot\; oppgir i terminalen tror jeg er lavere en det faktiske forbruket.

Så å si at man betaler merkostnaden ved innkjøp av fendt med lavere forbruk er etter min mening bare tull når man samenligner de beste konkurentene.

Tror nok differansen på forbruket mellom fendt å andre merker var større før.

Men bortsett fra noe høyt forbruk iforhold til feks min gammle 820 er jeg storfornøyd med traktoren ellers, så det er sagt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror at forskjellene er større enn hva folk flest får inntrykk av her når det gjelder forbruket!!

 

Det er nok helt riktig at ved tester der hvor motstand/kjøremønster er helt likt fra kjøretøy til kjøretøy så blir ikke forbruket så forskjellig!

 

Men når kjøretøyet settes ut i praktisk arbeid der hvor traktorens elektronikk/utviklingsnivå styrer forbruket øker forskjellene betraktelig! Særlig når det er forskjellige sjåfører på kjøretøyene rundt omkring.

 

Det er her FENDT har sitt forsprang. Ett håndfast bevis jeg har lest ifra Tyskland er fra en entreprenør som skiftet ut HELE traktorparken til Fendt. Han har 27 traktoren i sin park, i alle størrelser. De traktorene han hadde var JD, NH og Case, og nå altså bare Fendt.

 

Han kjører i snitt litt over 2000 timer pr. år pr. traktor. Fra det ene året og til det andre året sank dieselutgiften med 185 142 Euro. Dette kan umulig være noen tilfeldighet da arbeidet var akkurat det samme fra det ene året til det andre.

 

Dette er store tall, men hvis jeg regner på det så utgjør det ca 3 liter pr.time pr. traktor. Da er tallet mindre, men utslaget blir stort.

 

Men vi må gå inn i oss selv og forstå at her i Norge er ikke behovet så stort, men en entreprenør som kjører mye så er det absolutt ett regnestykke.

 

Forspranget ligger i teknikken, sånn er det bare.

 

Jeg må legge til at selv kjører jeg en JD 6210 fra først på 2000 tallet!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Enten har du ikke kjørt Fendt SCR, eller at du er ståkk dum!!

 

Dagens Fendt har kun EN mulighet for å aktivere alt, og det er på skjermen etter at traktoren er startet. Da trykker du MIDT på skjermen hvor det står OK. Da er det bare å tute å kjøre. Vendegir fram, så går den fremover. Vendegir bakovere så går den bakover også gitt!

 

Resten er bare knapper på terminalen MED bilder på, så den som ikke klarer dette burde ikke ha førerkort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du har så rett Morten. Eneste jeg vil tilføye er at Fendt`n er enda lettere enn det du sier!

Du kan sette deg opp i Fendt`n og kjøre uten å aktivere noe som helst også!! Hvis du skal bruke trepunkten uten at du har aktivert den, må du trykke på symbolet for trepunkt på skjermen.

 

For å si det sånn, tror at alle nå lett kan kjøre Fendt så lenge du ikke er blind da!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ole Marius: Har du en link til den tyske reportasjen?

 

Siden tråden likevel har sporet av..:

Jeg ser Fendt som et alternativ neste gang jeg skifter.

Problemet er at &quot\;alle&quot\; som har Fendt er i overkant fornøyd med traktoren sin.

Kan noen være ærlig å fortelle meg svakhetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...