Gå til innhold

Erfaringer og tips om valg til type tvillingmotering


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver og vurderer å gå til innkjøp av tvillinghjul til traktor så jeg kan kjøre med litt bedre samvittighet på myrjorda. Jeg har aldri kjørt med tvillinghjul og har derfor ikke noe erfaring med det. Det er jo flere typer montering av hjul, malcom, AB-Dual fra faksvåg, osv osv osv.. Så hvilke er best?

 

Er det noen som har brukt tvillinghjul her? Hvilken type montering har dere brukt, og hva har dere å si om det? Vil gjerne høre alt dere har å si om tvilling så jeg kan ta et godt valg ved kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har brukt Sävsjø og Malcon. Sävsjø er borte forlengst og er uaktuel (og det er kanskje like greit.)

Synes Malcon fungerer greit. Litt avhengig av størrelsen (har det på 2 forskjellige traktorer) bruker jeg ca 15 min for å montere 2 stk bakhjul. 5 minutter for å få de av. Kjenner ikke de andre og kan ikke sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har Molcon på en eldre JD, synes det fungerer bra. 36 tommers diagonalhjul, monterer på fem minuter om de står klare. Bakdelen er at du må sveise fester på felgene. Slik sett kanskje enklere med slike du fester i kroker som skrus fast i traktorfelg og klyper på tvillingfelg. VEit ikke hva de heter, og har ikke prøvd disse, men sikkert like enkelt. Vet ikke om noe er sikrere eller dyrere enn noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bare for å skremme litt, onkelen min har drevet med kalking i ca 30 pr. Han begynte på 80 tallet med tvilling fremme og bak på en Ford 6610. 12,4-24 framme med tre-armer molcon fester, og 16,9-34 med fem armer.

 

En fang han kjørte var en mopedist på vei ned en sidevei da han plutselig så det ene hjulet framme løpe fra traktoren. Etter hvert tok traktoren tvilling hjulet igjen. For å unngå at hjulet skulle meie ned moderen så han ingen annen mulighet enn å vrenge både traktor og vogn over det løse hjemlet. Vet ikke om at det ble store skader på utstyr, men moderen ble uansett ikke berørt. Etterstramming er nok en lur ting, og jeg vil tro at fem armers molcon er mye bedre enn tre, usikker på om fem fås til 24&quot\;.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ravi_1

Har AP - wheels og AB dual wheels samme leverandør?

Det er ingen stoppkloss i mellomringen hos AP, og uten nøyaktig etterstramming på strekkfiskene blir det nok muligheter for noe bend og spinn mellom indre og ytre hjul.

Sånn sett ser AB ut som et mer stødig system.

Men AP skal ifølge brosjyre ha nok spenn til 200 hk med bare fire klemmer/strekkfisker.

Har noen gjort seg erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har kjøpt tvilling som skal brukes første gang nå i våronna. Schaad kobling. I følge en kompis som kjører på myra og har prøvd endel forskjellig, det beste han har kjørt med.

 

Kjøpt på dekkteam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ap datho og Schaad er i utgangspunktet samme kobling. Forskjellen er hvor låsen er festet i tvillinghjulet. Og utsende på låsene og øyemutteren. Begge er tuv godkjente. Prismessig er Ap Datho rimeligere enn Schaad. Det heter seg at klypene tåler 60hk pr lås, men det anbefales med flere for og få et mer stabilt klem på hjulet. Molcom begrenser seg veldig på hvor brede hjul du har. Siden armene maks bygger 18cm fra sentrum. Men med all posisjon ring er det også en enkel kobling og koble alene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...