Gå til innhold

Kombimaskin og grasfrø?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er ny som "grasbonde", og må i den forbindelse også få tak i ei såmaskin til grasfrø. Det jeg oppdager da, er at de aller fleste grasfrøsåmaskiner er enten solgt, steingamle eller loslitte og det er få å velge imellom. Jeg veit at det er noen kombimaskiner en kan så grasfrø med, men er det noen som har en idè om hvilke? Juko, Tume, Junkkari, simulta, nokka, kongskilde, nordsten, er jo "ganske" like i oppbygning, men noen fungerer vel bedre enn andre til gras? Men sår de for djupt? Fint hvis noen har noen tanker/erfaringer å dele.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har de de siste åra sådd ca 50daa/år med gressfrø med min gamle Tume KL250 med vingelabb. Skrur ned labbetrykket slik at sålabbene bare subber oppepå og kjører med langt toppstag slik at gjøsellabbene ikke er i bakken dersom jeg allerede har sådd korn/kunstgjødsel som dekkvekst. Har fingerharv på maskinen som molder ned frøa. Sveiver gjerne dobbelt så mange runder ved veieprøve i forhold til korn da det er vanskelig å få nøyaktig prøve med så lette frø.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for svar. Det vil med andre ord si at du iallefall på Tume maskina får skrudd ned matinga såpass at grasfrø går greit. Men du bryr deg ikke med å tilte maskina dersom du bare sår gras på skiftet el?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis du vil ha et kombinasjonsredskap er fingerharv med luftassistert såfrøkasse et godt alternativ, finnes flere av disse på markedet. Fordelen er at det gjerne er snakk om 6m arbeidsbredde og de egner seg rimelig godt til å reparere etter isbrann osv. Kan selvsagt også brukes som ugrasharv. Alternativt finnes det da en del såmaskiner på markedet som er tilpasset dette, selv har jeg ei 2.5m tume såfrømaskin som jeg bruker støtt og stadig, og på Finn ser jeg ei 2.5m Nordsten-maskin til 3500,- som burde være helt kurant. Den som heter &quot\;liftomatic&quot\; har kun grasfrøkasse og er derfor lett og grei, og har skala tilpasset grasfrø.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om man kun sår gressfrø er det jo bare fint at gjødsellabbene harver en gang ekstra. Har faktisk prøvd meg med erter/byggblanding i gjødselkassa med ok resultat. En luftassistert såmaskin på ei langfingerharv eller på en trommel kunne jeg ønske jeg kunne forsvare økonomisk :-) Om du får tak i en gressfrømaskin ev. en vanlig såmskin (ikke kombi) blir jo selvsagt dette en mye smidigere løsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, jeg ser jo at en rein grasfrømaskin er den beste løsninga. Men foreløpig er det snakk om knappe 60 mål med gras, og jeg syns det var lite å velge i på bruktmarkedet av grasfrømaskiner + at de er modne i alder, og bærer preg av godt bruk. Ikke minst er de aller fleste maks 2,5 brei. Litt skeptisk til det, da jeg har en traktor som måler 2,65, og ønsker en &quot\;bruktinvestering&quot\; som kan være nogenlunde langsiktig, og holdbar. (regner med å dyrke ca 120 mål gras inna 3-5 år) Og fordelen med ei kombimaskin er jo nettopp at den er &quot\;kombi&quot\;, så jeg kan så korn på resterende areal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
du bør uansett tromle både før og etter såing. Det sikrer korrekt frødybde på hele teigen. Nordsten på 3 meter er gode maskiner. Kombi utgavene fungerer godt til å så bygg med i gjødsel kassen, så gjøres alt i en operasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...