Gå til innhold

Dieselforbruk Deutz vs JD


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer ny frontlastertraktor og det står mellom en Agrotron 106 og en JD6420, men jeg lurer veldig på hvem av disse som er mest dieselgjerrig? Klart Deutzen er 6-sylindra men kan det tenkes at den allikevel er mindre tørst enn en 6420?

En ting som taler for JDen er at den har xeobib. (Noen som veit om det går å få til Agrotron, om det er laga felger til den serien?)

Takknemlig for innspill særlig rundt det med dieselforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Har ein 106 mk2 sjøl, og syns forbruket er greit ihvertfall. Har aldri fått målt det so det går på følelsen. Men forbuket dei to imellom kjem litt ann på kva du skal drive med trur eg. Ein uskrudd 106 er ein utruleg dau traktor når det kjem til transport, spesielt når den er kald. So skal du bruke traktoren til transport i bakkar, vil du måtte gire ned og gje på eindel, og etter vegen vil turtallet bli høgt. Vår må vere gjort noko med, for den går lenger enn turteljaren føl med.

 

Men til vanleg gardsbruk syns eg det er ein heilt fin traktor. Grei oversikt, enkel betjening, sterk hydraulikk, fin transmisjon, utruleg god å ta seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mn tidligere nabo hadde ein deutz fahr 106, en jeg hadde veldig mye samarbeid med, så har hatt en del timer oppi denne i forsjellig arbeid, og det er jo heilt klart at viss ein er ute etter en perfekt lastertraktor scorer jo denne vedig mye høyere enn john deere 6420, pga snuten, denne traktoren er forøvrig en 2002 modell, gåttca 3000 timer.. traktoren er muligens for salg \;-) lokalisert på jæren, eg for min del har alti eigt valtra, å kommer til å gjøre det framover også, men 106`n var kjempepraktisk i bruk med laster, så viss eg skulle hatt en brukt rein lastertraktor å merkeuavhengig hadde nok deutzen vore en klar toppkandidat! traktoren har gått uten nevneverdige problemer også, men eigeren vurderer en ny traktor, med fjøring å 50 km, derfor er deutzen muligens for salg, ingen annen grunn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å sammenligne en 6er med en 4er da disse ofte har litt forskjellige egenskaper, fordeler og &quot\;ulemper&quot\;. Generelt er det vel gjerne slik at en 6er ofte går billigere pr utført arbeid, altså dieselforbruk pr produsert kw, men bruker også gjerne mer på tomkjøring og kjøring med lite effektbehov.

Selv legger jeg lite vekt på evt forskjeller i dieselforbruk når jeg velger traktor, da dette ofte utgjør bare noen få lapper i året hvis det i hele tatt er noen forskjell. Hadde lagt større vekt på andre ting hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart i det hele tatt, for det er disse to traktorene jeg har på handa, og jeg kunne tenkt meg begge. Dieseln blir ikke billigere så forbruk er noe jeg fokuserer på og bestandig kommer til å vektlegge. I daglig rundballehåndtering er sikkert JD gjerrigst, men så skal traktoren brukes i alle sammenhenger på jordet, og i transport også.

Var bare det med xeobib da for Deutzen har utslitte dekk så da kunne jeg tenkt meg nye xeobib hjul.

Takk for svar allesammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hade eg vert deg så deutz fahr den har god oversikt og går mykje mindre reprasjon. har sjølv netop lakt ut ein jd får det er så dorleg oversikt å går mykje sont eg skal gå over til dautz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke si deg noe som helst om drivstoff forbruk, da jeg har ingen anelse. MEN, skal traktoren brukes til mye frontlasterarbeid så håper jeg du har prøvd lignende traktor med laster før, for sikten frem til lasteren er meget dårlig. Har en del timer i 6210 med laster. For all del så går det ann, men sikten er bedre på mange andre modeller. Har også en del timer i MF 4255 med laster ( lignende fysikk som deutz 106??) og sikten til laster er faktisk dag og natt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1
Har en JD 2040 og en Ford 7840 med laster. Makan til upraktiske traktorer å ha laster på. Sliter nå på 3. kløtsjen på JD'en (har vært på bruket i snart 30 år) og lasteren brukes *mye*. Slitasje på kløtsj er nok et resultat av at sikten ikke er godt nok og må 'krype' innpå lasta. Hadde jeg hatt valget, ville snuten/sikten bestemt og ikke et par liter forskjell i dieselforbruk. Ny clutch er 15 - 20 000 hver gang og det blir et par tusen liter diesel etter dagens priser. Forden er for kraftig, og har for unøyaktig kløtsj, til å finkjøre vedpaller med laster. Raserte en del paller før jeg innså dette. Grove ting som rundball og stein går greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går for Deutz og ønsker XeoBib hjul på den så ta kontakt på email på hvilken dimensjon du ønsker,så skal du få ein bra kanon bra pris på dei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da kan du bekrefte at det går å få xeobibhjul/felger på Agrotron 106? Jeg hadde egentlig mest lyst på den fra før og utifra kommentarene her så burde det jo ikke være tvil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...