Gå til innhold

Lessevogn på 100hk?


JTH

Anbefalte innlegg

Jeg står snart overfor en investering i høstelinje.

Idag er det 2avlessevogner, 2 traktorer og 1 serigstad fs112 i drift på 250mål.

Når det skal investeres blir det også en ny traktor. Dette blir en 100hk.

Det jeg lurer på er hva som er mest økonomisk for ett så lite gårdsbruk som dette. Kjøpe/låne slåmaskin og hvilken lessevogn (evnt. dobbelkutter/ny serigstad fs134). Begge avlesservognene er i god stand, men forhøster har snart siste reis.

Det som er problemet er at det blir mindre mannskap i slåtten. Kan til tider bli helt alene, så derfor er det viktig med både økonomisk OG enkel høstelinje når man er alene.

Transportavstand er ca 1,5km max. Dette blir også en investering for fremtiden, og iløpet av ett par år blir kanskje produksjonen utvidet med litt over 100dekar.

 

Har dere noen tips for hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjøp deg ei brukbar lessevogn og en slåmaskin. (om siloen fortsatt er i god stand)

eks. http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=41552185

og http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=41151619

 

Gjorde samme bytte for 2-3 år siden. Gikk fra tårnsilo til rundballer. Sluttet med storfe, og begynnte å selge graset. (derfor rundballer). Me tok byttet gradvis. første året leide me alt. Men savnet fort litt siloslått utpå sommeren, så bestemte oss for å skaffe eget utstyr. Begynnte med en 2m slåmaskin for to år siden, så kjøpte me presse i høst, og pakker nå netopp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vært med å legge silo på et større melkebruk der eneste traktor var en Valmet 455. Leide slåing og kjørte ei velbrukt mengele lessevogn. Alt var slått slik at ett drag = ett fullt lass på vogna, og når vogna var full var den helt oppe ved gårdsveien. Fylltømmer i siloen som jevna utover.

 

Kjørte utrolig effektivt med dette opplegget.

 

Kanskje et ekstremt eksempel, men det viser at effektivitet ikke nødvendigvis krever det største utstyret. Har derfor veldig sansen for det Arin skriver...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi kjøpte ny lessevogn i fjor, Pöttinger Faro 3500L, og den kjører vi på en Valtra N101, så vil tru du skal kunne dra større enn den som er linket til før, men det er jo selvfølgelig ikke så enkelt \;) Det avhenger litt av økonomien og forhold, om det går bra å kjøre såpass utstyr på bakken. Sier ikke at du skal kjøpe akkurat den, men vi er veldig fornøyd med den, går fint 9m i skåret inn ganske enkelt. Selger splittvognen vår, om du vil ha muligheten til å direkteslå mulige helligdager og droppe slåmaskinen på våte dager \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette var akkurat det jeg tenkte, Arin.

Noe sånt er perfekt. Gammelt og brukt er ikke noe problem. Ved ett eventuelt havari, har jeg selfølgelig forhøstern/avlesservogna i reserve :)

 

Faro 3500 blir nok litt hardt for økonomien ja. Har det HELT flatt, så skulle kanskje ha klart å dratt den med en John Deere 5100R...

 

Skal legge spalteplank over siloen, så da blir det utesilo.

 

Ser ikke på det som ett problem å være alene med forhøster/avlesservogn i slåtten på 250mål. Men noe mer effektivt hadde vært flott.

 

Jeg har sett ett par stykker som har splittvogn, å di mener det er kjempegreitt. Men jeg har ingen erfaring med det, så jeg vet ikke riktig. Men det høres jo veeldig flott ut ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...