Gå til innhold

Varighet rundballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor mye "taper" en rundball seg som er 2 år gammel. eks produserer rundballer i år og bruker di neste vinter. Ikke førstkommende.

Skall bygge ut til neste år, spørsmålet er om man skall selge for i år eller lagre di til man trenger di neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ikke noe problem med &quot\;overliggere&quot\;. Gjerne 8 lag plast og ikke for tørt og grovt for. Før tilsyn med tanke på evt. skader som kan oppstå. Tror ikke tapet av forverdi er stort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
De taper seg nokk litt, men hvor mye er vanskelig å si, bruker selv rundball fra &quot\;året før&quot\; ca. til jul hvert år, kun til ammeku men kan ikke merke noe på konsistente eller lukten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Selg! Kvaliteten går bare en veg og det er nedover, for det er ikke her snakk om varer som lagres på eikefat. Du får inntekt i år, du fjerner risiko for skader på ballene noe som kan medføre totaltap. Vurder heller og fornye noe mer av enga di og bruk korn til dekkvekst slik at du får en salgbar kornavling i stedet og du får større grasavling til neste år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.Like greit å selge, ikkeno problem å selge heller nå. Allerede lovt bort mine rundballer som bli produsert i sommer.

 

Men over til noe annet, i høst kjørte jeg en tur til en gammel stablehaug jeg ikke visste gården hadde før min tid. Der lå det 15 rundballer pakka i gråplast, 50cm som var urørt og avglemt. Så da tenkte jeg de var fulle av jord, stabla de på en henger og på et jorde for å spre, utrolig nok var det grønt der enda! Lukta jo ikke godt, men tydelig at plasten tar vare på graset!:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...